اتمام طرح جامع توسعه حرم شاهچراغ(ع) را با جدیت دنبال می‌کنیم
کد خبر: 3951117
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
رحیمی در پاسخ به ایكنا:

اتمام طرح جامع توسعه حرم شاهچراغ(ع) را با جدیت دنبال می‌کنیم

استاندار فارس در پاسخ به خبرنگار ایکنا در خصوص تعیین تکلیف طرح توسعه ۵۷ هکتاری حرم شاهچراغ (ع)، اجرای این طرح را جزو افتخارات استان فارس دانست و گفت: قطعاً هر تلاشی که بتوانیم در این زمینه انجام خواهیم داد.

به گزارش ایكنا از فارس، عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس امروز، 12 بهمن‌ در نشست خبری  در شیراز كه به‌ منظور تشریح برنامه‌های ایام‌الله دهه فجر  برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار ایكنا در خصوص تكلیف وضعیت طرح توسعه 57 هكتاری حرم شاهچراغ(ع) گفت: توسعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) جزو افتخارات ماست و قطعاً هر تلاشی كه بتوانیم در این زمینه انجام خواهیم داد.

وی افزود: در این طرح بیشتر مباحث شهرسازی و میراث فرهنگی مطرح است و این دو باید به یك تفاهم در مورد كارهایی كه در قالب طرح باید انجام شود، برسند.

رحیمی با اشاره به اهمیت حفظ بافت تاریخی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و حرم سیدعلاءالدین حسین(ع) ادامه داد: البته ما نیز یكسری پیشنهاداتی برای اجرای این طرح داده‌ایم و در این مسیر هم حركت می‌كنیم ولی در جاهایی كه مدنظر است باید متخصصان میراث فرهنگی و شهرسازی به توافق و تفاهم‌های لازم برسند.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبریك فرا رسیدن‌ ایام‌الله دهه فجر گفت: امروز یادآور روزها و خاطراتی است که در ١٢ بهمن سال ٥٧ امام پا به خاک پاک ایران گذاشت؛ جایی که از گذشته برای استقرار بنیان نظامی تلاش کرده بود. مردم ایران همواره در پی این بودند که حاکمان را به قانون مقید کنند تا هیچ‌کس از روی اراده شخصی خود عمل نکند و برای سرنوشت جامعه تصمیم نگیرد.

وی، میراث بزرگ حضرت امام و دستاورد انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی را تحقق خواست آحاد مردم برشمرد و گفت: این دستاوردها در قالب قانون اساسی و در طول عمر پر برکت انقلاب در این چهل و دو سال گذشته پیگیری شده و تلاش‌های زیادی جهت تحقق آن اهداف صورت گرفته است. هر چند  مدعی این نیستیم که همه آن خواسته‌ها محقق شده ولی قطعاً مدعی این هستیم که در این مسیر گام‌های بلند و اساسی برداشته شده است.

رحیمی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی انقلاب مشروطه مقید کردن حکام به قید قانون بود، افزود: بعد از تشکیل مجلس شورای ملی این امید می‌رفت که چنین شود اما با اتفاقاتی که افتاد نهاد قانون‌گذاری کشور به توپ بسته شد.

استاندار فارس ادامه داد: امام(ره) از همان ابتدا دهه ٤٠ مبارزات خود را برای اینکه حاکمیتی مستقر شود که خاستگاه آن شرع مقدس اسلام و تحقق آزادی باشد، ترسیم کرد و آحاد مردم، روشنفکران و نخبگان تلاش‌های بسیاری کردند تا در ٢٢ بهمن انقلاب به ثمر بنشیند.

وی همچنین با بیان اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب، با رأی اکثریت مطلق مردم، نظام جمهوری اسلامی پذیرفته و مستقر شد، گفت: «استقلال، آزادی جمهوری اسلامی» شعاری بود که از دل توده مردم برخاسته بود و خون‌های زیادی در راه آن ریخته شده است.

رحیمی اضافه کرد: امروز در بعد نظامی و سیاسی و در ابعاد فرهنگی و اقتصادی کسی نمی‌تواند بر ما تکلیفی داشته باشد، بلکه بر مبنای شرایط توانسته‌ایم تصمیم‌گیری کنیم و خود بر سرنوشت کشور حاکم شویم.

اعلام‌ برنامه‌های دهه فجر

استاندار فارس در ادامه به تشریح برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ایام‌الله دهه فجر در سطح استان پرداخت و گفت: عمده پروژه‌هایی که امسال در ایام دهه فجر در فارس افتتاح می‌شود در زمینه راه‌های اصلی، فرعی، روستایی، عشایری، آب آشامیدنی، فضاهای فرهنگی آموزشی، مراکز آموزش عالی، سازمان‌های فرهنگی اجتماعی، عمران شهری و روستایی، نیروگاه، خطوط انتقال برق، پروژه‌های زیربنایی و امور ورزشی است. طرح‌های تولیدی بخش صنعتی و کشاورزی با ۱۶۷ پروژه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

وی با تأکید بر اینکه دولت در شرایط بسیار سخت اقتصادی و فشار ناشی از تحریم‌ها بدون سر و صدا کارهای عظیمی را در استان به سرانجام رسانده است، گفت: نمی‌دانم چرا عده‌ای منافع خود را در تخریب دولت و ندیده شدن خدمات آن می‌بینند و به بهانه‌های مختلف سعی در تخریب دولت‌مردان دارند.

رحیمی با اشاره به اینکه در دهه فجر امسال ۱۰۰ پروژه جدید تعریف می‌شود، افزود: ٣٥ پروژه مهم و اثرگذار در زمینه‌های ریلی، سد و بیمارستان نیز در فهرست پروژه‌ها دیده می‌شود که تا نیمه اول سال ١٤٠٠ به بهره برداری می‌رسد.

استاندار فارس به تشریح فعالیت‌های انجام شده دولت طی دو سال اخیر در فارس پرداخت و گفت: میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم در استان ۲ میلیارد و ٤٣٦ میلیون دلار بوده است.

وی با بیان اینكه طی چهار سال گذشته با وجود شرایط اقتصادی یک میلیارد و ٤١٦ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان شکل گرفته که برابر با  مجموع ٣٥ سال قبل از آن بوده است،‌ گفت: استان فارس با جذب ۶۸۵.۳ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای امسال تاکنون رتبه برتر کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است. قطعاً می‌توانیم بگوییم نه تنها در استان فارس فرار سرمایه‌گذاری نداریم بلکه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به بهترین نحو جذب شده است.

رحیمی همچنین از کاهش مستمر نرخ بیکاری در استان خبر داد و گفت: در سال ٩٢ نرخ بیکاری فارس ١٦.٥ درصد و رتبه استان ٢٥ بوده است اما با کاهش نرخ بیکاری این عدد در استان به ٧.٩ رسیده و استان در رتبه ٣ کشوری قرار گرفته است.

استاندار فارس به وضعیت فضای کسب و کار فارس به ارتقای ١٩ پله‌ای هم اشاره کرد و گفت: در این زمینه استان جهش بسیار خوبی داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه انتخابات بیانگر جمهوریت نظام و استقرار، تقویت و استمرار آن است، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا تاکنون تکیه‌اش بر مردم بوده و رأی مردم از بالاترین مقام تصمیم‌گیری تا پایین‌ترین آن مبنای انتخاب مستقیم و غیرمستقیم دولتمردان و...بوده است. برای استمرار نظام نیازمند مردم به عنوان تکیه‌گاه همیشگی نظام هستیم؛ این مهم در آرمان‌های بلند بنیان‌گذار انقلاب نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

افكار مختلف زیر چتر نظام

رحیمی ضمن دعوت مردم به مشارکت حداکثری آن‌ها در عرصه انتخابات آتی، گفت: زمینه حضور افکار مختلف در زیر چتر نظام باید فراهم شود تا فضای مشارکت و رقابت مهیا شود.

استاندار فارس با تأکید بر اینکه دولت منتخب آتی باید زندگی مردم را به سمت رفاه و آسایش سوق دهد و پاسخ‌گوی آرمان‌های نظام باشد، گفت: همه ارکان نظام خود را مکلف به احترام به رأی مردم می‌دانند. مردم خوب می‌فهمند سهم پیروزی‌ها و سهم موجود از مشکلات مربوط به چه دستگاه‌ها و به چه میزانی است و اینگونه نباید باشد که مردم احساس کنند رای آن‌ها در نظام اجرایی تأثیری ندارد و هسته‌ای سخت و مقاوم نگذارد خواسته‌ها و مطالبات مردم تحقق‌یافته یا به سرانجام برسد، زیرا اینگونه رویکردها موجب سردی مردم از نظام و تصمیم‌گیران خواهد شد.

وی تأكید كرد: دلسوزان نظام، سرمایه اجتماعی، امید مردم، اعتماد و شور و نشاط مردم را نشانه نمی‌روند و به دنبال جامعه‌ای بالنده تر و پر امیدتر و دارای اخلاق اسلامی برای رسیدن به اهداف متعالی نظام خواهند بود.

رحیمی همچنین در خصوص آخرین وضعیت شهر بین‌المللی گردشگری و سلامت فارس گفت: مباحث زیرساختی و رفع معارضین در یکهزار هکتار مساحت پیش‌بینی شده برای ایجاد این شهر در دست اجراست و مراحل ساخت آن به صورت زون بندی و با حضور سرمایه گذاران مختلف انجام خواهد شد.

استاندار فارس با بیان اینکه تا پایان کار دولت ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی به استان اضافه می‌شود، گفت: عملیات اجرایی بیمارستان ٧٥٠ تخت خوابی میانرود آغاز شده و بیمارستان دوم نمازی نیز به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود. در حال حاضر فارس پس از تهران در حوزه گردشگری سلامت در رتبه دوم کشور قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به انتقادات برخی به سیاست‌های بانک مرکزی، گفت: برخی از منتقدین از فضای پیش رو سوء‌استفاده و حملات خود را متمرکز بر بانک مرکزی کرده‌اند. قطعاً برای همه تصمیمات گرفته شده پاسخی وجود دارد اما در شرایط جنگی کسی آدرس نیرو، ضعف و توانمندی‌های خود را نمی‌دهد. علت اینکه بانک مرکزی امروز خویشتن‌داری می‌کند نیز همین است و در راستای حفظ منافع ملی سکوت کرده است، چرا که می توان مسائل را به صورت شفاف بیان کرد و قطعاً مردم از این مباحث استفاده و دشمنان سوءاستفاده خواهند کرد. برای جلوگیری از گزند نمی‌شود، بسیاری از مباحث را مطرح کرد.

استاندار فارس همچنین از تهیه بانک اطلاعاتی سرمایه‌گذاران فارسی‌های مقیم خارج از کشور خبر داد و گفت: ۲۶۳ سرمایه‌گذار ایرانی در دیگر کشورها شناسایی و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در استان دعوت شده است.

انتهای پیام
captcha