تبلیغ مکرر و تدریجی است / تقدیر از میز فرامنطقه‌ای تبلیغ در مجتمع بنت‌الهدی
کد خبر: 3950659
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
مدیرکل امور مبلغان و دانش‌آموختگان المصطفی(ص)؛

تبلیغ مکرر و تدریجی است / تقدیر از میز فرامنطقه‌ای تبلیغ در مجتمع بنت‌الهدی

مدیرکل امور مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة گفت: نخستین کلیدواژه انتقال مکرر است که فرد باید قصد انتقال معارف وجود داشته باشد. تبلیغ دفعی و یکباره نیست بلکه مکرر و تدریجی است، بنابراین در انتقال پیام تبلیغی نباید عجله کرد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد بکائی، مدیرکل امور مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة امروز در نخستین جلسه اندیشکده تبلیغ که در حسینیه مجتمع آموزشی شهیده بنت‌الهدی برگزار شد، با اشاره به تعریفی از تبلیغ گفت: معنای تبلیغ در لغت به معنای رساندن تدریجی پیام است. زمانی که به قرآن کریم مراجعه می‌کنید چندین اصل فرهنگی تبلیغی از دل قرآن استخراج می‌شود که یکی از اصول اصل تدریج و استمرار است.

این مبلغ عرصه بین‌الملل معنای اصطلاحی تبلیغ را مورد توجه قرار داد و افزود: مراد از تبلیغ در اسلام آشنا کردن مردم، مخاطبان در جوامع هدف با احکام معارف الهی و بشارت دادن مؤمنان، انذار و هشدار مخالفان است؛ بنابراین تبلیغ دینی انتقال مکرر و تدریجی اندیشه روشن دینی برای تأثیرگذاری بر افکار و اعمال انسان‌ها با مؤثر‌ترین شیوه‌ها و ابزار‌های مشروع با توجه به مبانی و اهداف تبلیغی دین است.

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به کلیدواژه‌های تبلیغ دینی گفت: نخستین کلیدواژه انتقال مکرر است که فرد باید قصد انتقال معارف وجود داشته باشد. تبلیغ دفعی و یکباره نیست بلکه مکرر و تدریجی است؛ بنابراین در انتقال پیام تبلیغی نباید عجله کرد.

وی اندیشه روشن دینی را از دیگر مباحث مطرح در حوزه تبلیغ ذکر کرد و گفت: مبلغ و عالم دین باید روشن صحبت کند و قرار نیست ما در یک فضای ابهام‌آلود صحبت کنیم، به طوری که مخاطب راه هدایت و سعادت را پیدا نکند. پیامبران الهی همیشه با مردم روشن و صریح صحبت می‌کردند و تعارف و کنایه خاصی در آن وجود نداشت. خطیب باید پشت تریبون شفاف سخن گوید و طوری نباشد که سخن او فرد را به شبهه بیندازد و نادرست تصور شود. جزء دیگر تبلیغ دینی تأثیرگذاری در افکار و اعمال انسان‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفتار و فعل هر فرد در جامعه، زندگی و مکان آموزشی را برگرفته از بینش او بیان کرد و افزود: با شکل‌گیری بینش، ارزش‌ها شکل می‌گیرد به دنبال آن افکارش به وجود می‌آید و سپس رفتارش منتج می‌شود. هیچ انسانی نمی‌توانید در کره خاکی پیدا کنید که رفتارش بر اساس چیزی که به آن رسیده و فهم و بینش پیدا کرده نباشد.

مبلغ شاخصه‌های تبلیغی خود را تعیین کند

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه حرکت هر انسانی از بینش و اعتقادات او سرچشمه می‌گیرد، گفت: ارزش‌ها و رفتارها، حرکت‌های فرد را شکل می‌دهد؛ بنابراین مبلغ باید به دنبال تأثیرگذاری بر افکار، اندیشه‌ها و اعمال باشد. بر همین اساس مبلغ برای خود و کار تبلیغیش شاخصه تعیین می‌کند.

وی با اشاره به شاخص‌های مربوط به ابزار اسلامی و مشروع تفاوت آن با فرهنگ غربی گفت: تبلیغ دینی در فرهنگ اسلامی و دینی یعنی رساندن واقعیت‌ها به مخاطب است. نخستین شاخصه تبلیغ دینی حقیقت محوری است در حالی که در پروپاگاندا اصلاً این ملاک نیست.

حجت‌الاسلام بکائی بیان کرد: پرهیز از اغراق و بزرگ‌نمایی دومین شاخصه است؛ بنابراین اگر روضه می‌خوانیم باید مبتنی بر منابع باشد اگر جایی کسی روضه خواند و دروغی بیان کرد با هدف اینکه مخاطب را به گریه اندازد، ولی به دلیل آنکه بر اساس اغراق، دروغ و غیر واقعیت است؛ ارزش ندارد.

وی احساس حضور در محضر پروردگار را شاخصه دیگر ذکر و افزود: احساس حضور در محضر الهی از شاخصه‌های دیگر در تبلیغ دینی است که بر این اساس خداوند ناظر و بینای اعمال افراد است. دین‌باوری بر اساس اعتقادات دینی شاخصه دیگر تبلیغ محسوب می‌شود در حالی که در تبلیغ پروپاگاندا ممکن است فرد اعتقاد نداشته باشد، ولی به او گفته شده تبلیغ و کار رسانه‌ای را انجام دهد.

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به پرهیز از تمسک به باطل گفت: در تبلیغ دینی نباید به باطل متمسک شویم تا حق را اثبات کنیم در روایات مکرر این امر نقل شده و شما نمی‌توانید برای اثبات اصل حقی متمسک به مقدمه باطل شوی و در اسلام ممنوع است.

شناخت و سنجش وضعیت تبلیغی

حجت‌الاسلام بکائی با اشاره به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) تصریح کرد: ایشان فرمودند که هنگام مناظره با اهل باطل اگر فرد مقابل سخن حقی زد و خواست این حرف حق را مقدمه‌ای برای سخن باطل خود قرار دهد، حق ندارید حرف حق را رد کنید. در اسلام مقوله‌ای به نام تحکم و اجبار در تبلیغ وجود ندارد. زمانی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم باید وضعیت تبلیغی را دانسته و بسنجیم و شناختی نسبت به تبلیغ منطقه خود داشته باشیم و به طور طبیعی باید وضعیت‌شناسی داشته باشیم.

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعة المصطفی(ص) العالمیه با اشاره به اهمیت تشکیل اندیشکده گفت: می‌خواهید در حوزه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی تبلیغ و نظارت بر امر تبلیغ گام بردارید و سخنان جدید در تبلیغ بیان کنید؛ بنابراین باید مطالعه کنید و تاریخ مکان تبلیغ را بدانید.

شناسایی جریانات فکری در جهان

وی شناسایی جریانات فکری در جهان را از شاخصه‌های مهم دانست و افزود: اگر این شاخصه را ندانید نمی‌توانید به اندیشکده تبلیغی وارد شوید. باید فرهنگ حاکم بر حوزه زنان را بشناسید و فکر کنید و خلاقیت داشته باشید. فکر و اندیشه انسان را به سرمنزل مقصود هدایت می‌کند و هدایت جزئی از سعادت است و هدف اصلی این است که به سعادت و قرب برین برسیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بکائی ابلیس را رهبر جهل دانست و افزود: جهل به معنای بی‌سوادی نیست. امروز مظهر جهل ظاهری و تمدن ظاهری آمریکا است و فضای مجازی در دست آمریکا است.

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با اشاره به پرهیز از نگاه تبعیض‌آمیز گفت: امیر مؤمنان(ع) به مالک فرمودند: «تو به سرزمین مصر می‌روی مردمانش یا برادرند یا در خلقت با تو برابر هستند بنابراین نگاه تبعض‌آمیز نداشته باش و مردم آن جامعه را دوست داشته باش».

وی با بیان اینکه زوایای دید در تبلیغ باید جدید شود، ادامه داد: در امر تبلیغ علاوه بر سفارشات و دستورالعمل‌های اهل بیت(ع) نگاه جدید مبتنی بر معارف اهل بیت(ع) ارائه شود به طوری که می‌توانید در برابر تمدن ظاهری غرب مقابله کنید.

اندیشکده تبلیغ هدایت پژوهشی را بر عهده دارد

حجت‌الاسلام بکائی با بیان اینکه اندیشکده یا کانون تفکر یا اتاق فکر هدایت پژوهشی را انجام می‌دهد، گفت: فلسفه تشکیل اندیشکده ارائه مبانی، اصول، مؤلفه‌ها، تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی برای کمک به سیاست‌گذاری اجتماعی و راهبرد‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی است.

وی با اشاره به شناسایی چالش‌ها، موضوعات و مسائل در اندیشکده‌ها بیان کرد: اندیشکده‌ها به کسانی که می‌خواهند در موضوع و مسئله خاص وارد بحث شوند، ارائه مطلب می‌کنند؛ یعنی پشتیبانی پژوهشی ارائه می‌دهد، زیرا سیاست بدون پشتوانه پژوهشی و علمی سیاست درستی نیست.

مدیرکل مبلغان و دانش‌آموختگان جامعةالمصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه اندیشکده خلأ کانونی بین مراکز دانشگاهی و حوزوی و فکر و اندیشه با حکمرانی را پر می‌کند، گفت: اندیشکده‌ها فصل مشترک دانشگاه و حوزه و عالم سیاست‌گذاری هستند؛ یعنی تصمیم‌سازی می‌کنند برای افرادی که باید تصمیم بگیرند. اندیشکده متشکل از میز‌های منطقه‌ای تبلیغ است که با حضور نخبگان تبلیغ در واحد‌های داخل و خارج از کشور تشکیل می‌شود. کسی که توان نخبه‌گری دارد در این عرصه به ایفای نقش در موضوعات مختلف زنان، فمنیسم و روانشناسی زنان می‌پردازد.

حجت‌الاسلام بکائی با اشاره به تشکیل میز فرامنطقه‌ای تبلیغ در مجتمع بنت‌الهدی اظهار کرد: بر این اساس ملیت‌های مختلف در حوزه تبلیغ به فکر و رصد موضوعات می‌پردازند و مطالب را به اشتراک می‌گذارند.

وی ادامه داد: گروه‌های تبلیغی منطقه‌ای در جغرافیای خاص و مشخص اشتغال به تبلیغ دارند و مسائل تبلیغی را کار می‌کنند و می‌توانند در سیاست‌گذاری برنامه‌ها کمک کنند.

انتهای پیام
captcha