ترسیم تمدن نوین اسلامی قرآن‌‌بنیان؛ نقطه کلیدی انقلاب
کد خبر: 3950038
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
حجت‌الاسلام حمید محمدی تصریح کرد:

ترسیم تمدن نوین اسلامی قرآن‌‌بنیان؛ نقطه کلیدی انقلاب

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه ترسیم فرهنگ و تمدن نوین اسلامی قرآن‌بنیان در جهان، نقطه کلیدی است که امام خمینی(ره) بر آن تأکید داشتند و مقام معظم رهبری نیز این مسیر را طی می‌کنند، گفت: مبنایی‌ترین، حساس‌ترین و ضروری‌ترین اتفاق برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی را قرآنیان انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین، حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مراسم نثار گل و تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی و امام راحل که صبح امروز، هفتم بهمن‌ماه، در آستان مطهر امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: در عصر جاهلیت مدرن، هدیه‌ای بزرگتر از انقلاب اسلامی برای ما ممکن نبود و ملت ایران را شایسته این هدیه دانست و به دوش کشیدن این منبع خیر و برکت عظیم را از سوی امام خمینی(ره) بر دوش ملت گذاشت؛ لذا ملت قبل از اینکه این انقلاب را آفاقی ببینند، باید آن را انفسی بدانند.
 
عضو شورای مهندسی فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با انقلاب اسلامی تحول در قلوب و نفوس را نه در ایران، بلکه در اقصی نقاط جهان شاهد بودیم و عکس، پیام و رهنمود‌های امام خمینی(ره) در سراسر نقاط دنیا شنیده و درک شد و حتی به آن عشق ورزیده شد و در حقیقت پیام انقلاب امام خمینی به جهانیان رسانده شد و این اولین مبنای هویتی انقلاب اسلامی بود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: دومین مبنای هویتی انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی به رهبری جانشین امام معصوم در حکم ظهور صغری امام زمان(عج) در عصر غیبت کبری است. بدون تردید خداوند جلوه‌ای از ظهور کبری را با انقلاب اسلامی در قالب جانشین معصوم، مانند حضرت امام خمینی(ره) به ما نشان داد و این برای ما یک حجت بزرگ بود. امروز در حال تجربه ظهور هستیم و جهان خودش را برای دریافت آن پیام بزرگتر آماده می‌کند که از سوی خود امام معصوم ارائه خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام محمدی افزود: سومین مبنای هویتی انقلاب اسلامی این است که ولایت فقیه با ولایت امام معصوم رابطه عینیت دارد، چرا که این مبنایی‌ترین انقلاب خمینی(ره) است. ما جمله حضرت امام خمینی(ره) را فراموش نمی‌کنیم که فرمود ولایت فقیه همان ولایت رسول الله (ص) بر مردم است.
 
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای تخصصی حوزوی با بیان اینکه اگر دشمن بزرگترین هدفش خدشه‌ وارد کردن و حمله به ولایت ولی‌فقیه است، این مسئله را به خوبی متوجه شده است که مبنایی‌ترین و هویت‌بخش‌ترین اصل انقلاب اسلامی را زیر سوال می‌برد، گفت: چرا که هویت انقلاب اسلامی چیزی جز دین نیست و دین چیزی جز امامت نیست. امامت چیزی جز جانشینی امام در عصر غیبت نیست؛ بنابر این رابطه جنسیتی که بین امام معصوم و جانشین ایشان یعنی ولایت فقیه با اصل امامت وجود دارد، یکی از موضوعات بسیار حساس و مهم است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه انقلاب اسلامی بیش از ۳۰۰ دستاورد را به ارمغان آورده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم، گفت: استقرار حکومت اسلامی و حاکمیت حقه مکتب اهل بیت(ع) در عصر قحطی معنویت و معرفت الهی، یکی از این دستاورد‌ها بود، چرا که شیعه در قبل از انقلاب اسلامی همچون یک فرقه ضاله منزوی بود و بعد از انقلاب اسلامی قویترین گفتمان اسلام و منطق در جهان را به برکت تأسی بر اسلام ناب رقم زد.

محمدی، تصریح کرد: سرنگونی نظام ۲۵۰۰ ساله یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، چرا که سرنگونی این نظام کار ساده و آسانی نبود. ایران با شاهنشاهی بزرگ شده بود و جدا کردن این فرهنگ از دل مردم کاری جز دست الهی و خدایی که از سوی جانشین امام معصوم شکل بگیرد، ممکن نبود. استقرار فرهنگ قرآنی در قلوب و فرهنگ مردم و ساختار‌های سیاسی، اجتماعی کشور یکی دیگر از اقدامات و دستاوردهای انقلاب اسلامی بود؛ هر چند که برای این مسیر راه طولانی را در پیش داریم، اما در هر صورت بخش‌های بسیاری از قرآن در تحقق انقلاب اسلامی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به تنهایی بیش از نیمی از مبانی قرآنی را اجرایی کرد و این دستاورد بزرگی است که امام راحل برای ما به ارمغان آورد، گفت: استقرار مدل نوین حکومتی بر مبنای مردم‌سالاری دینی در برابر دموکراسی‌های مادی غرب و شرق عالم، یکی دیگر از دستاورد‌های عظیم انقلاب اسلامی است. شاید هیچکس باور نمی‌کرد، انقلاب اسلامی دموکراسی را رقم بزند که در آن حفظ اصول مردم‌سالاری دینی با تمام ابعادش ممکن شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به آسیب‌های پیش روی انقلاب اسلامی گفت: مهم‌ترین نقطه مبارزه با استکبار جهان، ایران است، به همین دلیل بیش از یک چهارم ماهواره‌های دنیا بر روی ایران متمرکز است و برنامه‌های بسیاری علیه انقلاب اسلامی ایران در دنیا با هزینه‌های بسیار تولید می‌کنند و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: تهران به‌عنوان اصلی‌ترین شهر جهان مورد تهاجم همه‌جانبه دشمن است و یکی از شهر‌های مظلوم از جهت رسیدگی‌های فرهنگی است آن هم با وجود تلاش‌های زیادی که دستگاه‌ها در این خصوص انجام می‌دهند. ایران به عنوان نقطه کلیدی همه استکبار‌های جهان قرار گرفته است آن هم به خاطر این است که با تداوم این انقلاب همه هویت و اصالتش را از دست می‌دهد و بخش زیادی از اصالت استکبار‌های جهان از دست رفته است. انقلاب اسلامی یکی از پایه‌های فروپاشی استکبار جهانی است. تهاجم فرهنگی، تهدید بزرگ ماست که باید مراقب باشیم و جوانان را از این تهاجم فرهنگی حفظ کنیم.

محمدی افزود: مسئله بعدی تجدد‌گرایی افراطی است. اینکه ما فکر کنیم از دنیا عقب نمانیم و دست به کار‌هایی بزنیم که به هیچ وجه شایسته این انقلاب نیست، به هیچ وجه پسندیده نیست. امروز در برخی از نحله‌های سیاسی این تجددگرایی دیده می‌شود که مقارن با تجمل‌گرایی شده است و این هم از آسیب‌های بزرگ انقلاب است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه رفتار امام خمینی(ره) قبل از هجرت و در قم، در دورانی که در ترکیه، نجف و سایر کشور‌هایی که حضور داشتند و حتی در خود ایران، تماماً قابل رصد است و در تمام این رفتار‌ها یک بار شاهد تجمل‌گرایی نبودیم. مقام معظم رهبری همین مبنا را در زندگی شخصی خود پیش گرفتند. لذا کسی که غیر از این مسیر و راه را انتخاب می‌کند، حتماً خلاف مشیت امام و انقلاب قدم برداشته است.

وی با بیان اینکه برگزاری بزرگداشت و تکریم کار بسیار خوبی است، اما نباید از این غفلت کنیم که مسئولان ما به بهانه‌های مختلف گرفتار تجمل‌گرایی شوند، گفت: نفوذ نااهلان به انقلاب اسلامی یکی دیگر از آسیب‌های انقلاب اسلامی است که به شدت به انقلاب لطمه می‌زند و باید به آن‌ها دقت کرد.
 
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به راهکار‌های برون‌رفت از آسیب‌های وارد شده به انقلاب اسلامی گفت: واکسیناسیون فرهنگی کودکان و نوجوانان به وسیله قرآن و عترت یکی از سازوکار‌های اساسی در مواجهه با تهاجم فرهنگی است. کاری که امروز قرآنیان در جامعه اسلامی می‌کنند، اقدامی راهبردی و مهم است، چراکه مبنایی‌ترین، حساس‌ترین و ضروری‌ترین اتفاق را برای حفظ و صیانت از انقلاب اسلامی و قرآنی آن انجام می‌دهند. تنها راه واکسینه کردن مردم در مقابله با همه تهاجم‌های فرهنگی فرهنگ‌سازی و قرآنی کردن نسل است و این اتفاق در انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است. بعد از اجرایی‌سازی، نقشه‌ها و اسناد تحولی برای جمهوری اسلامی مهم است. جمهوری اسلامی در طراحی‌های خودش کم نگذاشته است. نقشه مهندسی فرهنگی کشور، نقشه تحول آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور و همه این نقشه‌ها قریب به اتفاق، روی زمین مانده است و این بزرگترین خسارت به جمهوری اسلامی است.

محمدی در پایان بیان کرد: تأمین و تعمیق شاخصه‌های قرآنی‌های موضوع فوق‌العاده حساس در جامعه است که یکی از مهم‌ترین ضروریات در این عرصه است. ترسیم فرهنگ و تمدن نوین اسلامی قرآن‌بنیان در جهان، نقطه کلیدی است که هم امام خمینی(ره) و هم مقام معظم رهبری و قرآنیان بر آن تأکید دارند. قاعدتاً تحقق تمدن نوین قرآن‌بنیان کشور غایتی است که ما در کشور بر مسیر آن حرکت می‌کنیم و بدون این زیرساخت این موضوع امکان ندارد.
انتهای پیام
captcha