تحریم‌ها در مشكلات اقتصادی كشور دخالت ندارند
کد خبر: 3949850
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴

تحریم‌ها در مشكلات اقتصادی كشور دخالت ندارند

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس با بیان اینكه کشور ما چهل سال تحریم است، بنابراین تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور دخالت ندارند، تصمیم‌های غیرکارشناسی و آنی داخلی را بزرگ‌ترین آفت برای اقتصاد كشور دانست.

به گزارش ایكنا از فارس، هادی حنایی، عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس امروز، 6 بهمن‌ماه در نشست این كمیسیون كه به‌صورت وبینار برگزار شد، گفت: کشور ما چهل سال است که تحریم است، بنابراین تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور دخالت ندارند، بلکه تصمیم‌های غیر کارشناسی و آنی داخلی بزرگ‌ترین آفت برای اقتصاد ما بوده است.

وی افزود: این در حالی است که رویه ارزآوری صادرکنندگان ما در بیش از 30 سال اخیر هیچ تغییری نکرده است، اما فعالان بخش خصوصی در گذشته جهادگر بوده‌اند که در دو سال اخیر بدترین رفتارها با آن‌ها انجام شده است.

حنایی اظهار كرد: بدون بازگشت ارز، تولیدی امکان‌پذیر نیست و امکان ندارد صادرکننده‌ای ارز خود را به کشور بازنگرداند، اما بانک مرکزی و مسئولان بخش دولتی تصوری غیر از این دارند و با همین افکار هر روز مشکل تازه‌ای را برای بخش صادرات کشور ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه عملکرد بخش خصوصی واقعی و صادرکنندگان به‌جز گروه پتروشیمی‌ها تأثیر چندانی در اختلال‌های ارز کشور ندارد، اضافه کرد: سیستم فقط یک بخشنامه صادر می‌کند، اما ایرادات را رفع نکرده و مسایلی مانند روش بازگشت ارز، نحوه مراودات مالی بین کشورها، شرایط تحریم و بیماری کرونا را در نظر نگرفته است.

نائب رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: صادرات شاهراه حیات کشور است و روند صادرات در کشور باید آزاد و تسهیل شود.

در ادامه سکینه سیاحی، مدیر عامل صندوق توسعه صادرات استان فارس هم گفت: بخش دولتی راهکاری برای بازگشت ارز به بخش خصوصی، تجار و بازرگانان نداده و انتظار دارد این فرآیند در کوتاه‌ترین زمان انجام شود؛ این در حالی است که راه‌هایی از جمله صادرات در مقابل واردات نیز با مشکل روبه‌رو شده است.

وی اظهار كرد: عدم وجود استراتژی مشخص در حوزه صادرات کشور موجب شده تلاش فعالان اقتصادی برای حضور در بازارهای صادراتی که به سختی به دست آمده است، از دست برود و رقبا جایگزین کالاهای ما در این بازارها شوند.

انتهای پیام
captcha