مسائل تربیتی در ساختار اداری آموزش‌ و‌ پرورش مغفول مانده است
کد خبر: 3949719
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸

مسائل تربیتی در ساختار اداری آموزش‌ و‌ پرورش مغفول مانده است

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قزوین گفت: تربیت و سلامت در آموزش‌ و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است اما در ساختارهای اداری به‌صورت تخصصی به این مسائل نمی‌پردازیم، ناکارآمدی سیستم نیز به دلیل حاکم نبودن یک سیستم علم محور و عدم استفاده از نیروهای متخصص است.

دوشنبه ارسال شود// سرگشتگی مقوله «تربیت» در پیچ‌و‌خم اداری آموزش‌و‌پرورش

به گزارش ایکنا از قزوین، حسنعلی اصغری،  مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین، در نشست هم‌اندیشی مشترک دفتر سلامت و تندرستی با اعضای کارگروه ایمنی، بهداشت محیط و حفظ محیط‌زیست که امروز، 6 بهمن در سالن جلسات دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، تصریح کرد: نقش و جایگاه دفتر سلامت نقش بسیار مهم و محوری است، تربیت مقوله مهمی است و برای بررسی تربیت جسم، روان و نقش سلامت در تربیت، ساعت‌ها وقت لازم است و با بررسی مقوله تربیت در این جلسات تخصصی سعی داریم که به دستورالعمل‌های واضح و نکات محوری در زمینه سلامت دست پیدا کنیم.

وی افزود: تربیت و سلامت در آموزش‌ و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است اما در ساختارهای اداری به‌ صورت تخصصی به این مسائل نمی‌پردازیم، ناکارآمدی سیستم نیز به دلیل حاکم نبودن یک سیستم علم محور و عدم استفاده از نیروهای متخصص است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین اظهار کرد: گاهی رابطه معناداری بین نیروی انسانی، ابزار و محیط کار وجود ندارد و نیاز است که متخصصان به عرصه ورود پیدا کنند، در بحث ارگونومی اگر بتوانیم رابطه معناداری پیدا کنیم به‌تبع آن فرسودگی شغلی کاهش و میزان کارایی و اثربخشی فرد افزایش می‌یابد. فرد زمانی می‌تواند در محیط خوب کار کند که بسترهای لازم برای سلامت و افزایش کارایی او در محیط ایجادشده باشد، یکی از دلایلی که امروز مسائل سلامت و بهداشت مورد توجه قرار نگرفته است توجیه نبودن جامعه از سوی متخصصین است بنابراین باید مسائل از سوی متخصصین تبیین شود.

اصغری یادآور شد: یکی از مشکلات ما کلی‌گویی است و همین این امر باعث شده است که نتوانیم یک قاعده قابل‌ اجرا در بستر محیط کار و مدارس داشته باشیم، نگاه ما کوتاه‌مدت و توجه به دستاوردهای زودبازده است همین امر موجب شده است که به‌طور عمیق به مسائل نپردازیم.

وی بیان کرد: امروزه با شیوع کرونا نقش دفتر سلامت در آموزش‌ و پرورش برای همه جامعه مشخص‌ شده است بنابراین باید اقدامات مشخص برای دستیابی به نتیجه مطلوب مشخص شود و دستاوردهای بلندمدت حاصل از تصمیمات امروز موردتوجه قرار بگیرد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین با اشاره به بازگشایی مدارس اظهار کرد: در بحث بازگشایی مدارس گاهی مقاومت‌هایی شکل می‌گیرد، رعایت نکردن مسائل بهداشتی از سوی دانش‌آموزان از مهم‌ترین مسائلی است که مطرح می‌شود، اگرچه با تهدیدات کرونایی مواجه هستیم اما در همین حین فرصت‌هایی نیز برای ما ایجاد شده است که می‌توانیم از آن‌ها به‌خوبی استفاده کنیم. امروز هر اقدام ما بلافاصله از سوی رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود بنابراین عملکرد ما در مرزهای داخلی اداری باقی نمی‌ماند، باید فرصت‌ها را بشناسیم و به تهدیدات خارج از محیط کار اشراف داشته باشیم، اگر سخن از اصول حکمروایی و شفافیت می‌کنیم باید آن را رسانه‌ای کنیم.

اصغری ادامه داد: رسانه‌ها نیز باید به رسالت خود به‌خوبی عمل کنند، رسالت آن‌ها این است که با بازتاب اخبار امکان اشتباه و کم‌کاری‌ها را کم کنند از طرفی اقدامات ما در برخورد با رسانه‌ها نباید واکنشی باشد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین در پایان یادآور شد: وظیفه و رسالت ما به‌عنوان مهم‌ترین دستگاه کشور این است که ویژگی آینده‌نگری را در همه فعالیت‌هایمان داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha