تلنگری برای عمل به قرآن / پول‌های خردی که گره‌گشای مشکلات بزرگ است
کد خبر: 3949133
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

تلنگری برای عمل به قرآن / پول‌های خردی که گره‌گشای مشکلات بزرگ است

یکی از بانوان حافظ کل قرآن از اهالی شهرستان سبزوار بیان کرد: با حضور در جلسات تفسیر قرآن و سخن ارزشمند یکی از اساتید، تلنگری در من برای عمل به قرآن ایجاد شد و سعی کردم که کمک به نیازمندان را با همراهی بانوان قرآنی در رأس فعالیت‌های خود قرار دهم؛ به همین منظور گروه جهادی «حاج قاسم» را با دعوت از بانوان قرآنی سبزوار تشکیل دادم.

تلنگری برای عمل به آیات قرآن/ پول‌های خردی که مشکلات بزرگی را حل می‌کنندیکی از حافظان قرآن از اهالی شهرستان سبزوار، فعال در جامعه، گروهی از بانوان را برای کمک به نیازمندان و مستمندان مدیریت میکند و محل فعالیت آنان در مسجدی است که نامش برگرفته از شهید بهشتی، واقف آن یکی از شهدای دوران دفاع مقدس که نامش جوان است و مسجد را به این نام نیز میشناسند.

آمنه جوان، حافظ قرآن کریم از شهرستان سبزوار در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه مسجد «جوان» یکی از کانون‌های کمک به نیازمندان سبزواری در جنوب این شهرستان است، گفت: این مسجد در ابتدا منزل شهید براتعلی جوان بوده که بعد از شهادت وی، وقف شد و به مرور با خرید بعضی از زمین‌ها و منازل اطراف مسجد توسط خیرین توسعه پیدا کرد. نام دیگر این مسجد، «شهید بهشتی» است.

وی ادامه داد: از اوایل سال 90 حفظ قرآن را آغاز و تا سال 94 کل قرآن را حفظ کردم، در این مدت در مسابقات قرآنی مختلفی شرکت کردم و رتبه‌های اول تا سوم مسابقات قرآن را نیز در کارنامه قرآنی خودم دارم.

این بانوی قرآنی با بیان اینکه از حدود دو سال قبل کمک به نیازمندان را در جنوب سبزوار آغاز کردیم و بعد از شهادت سردار سلیمانی نام گروه خود را مکتب حاج قاسم نامگذاری کردیم، افزود: برخی از نیازمندانی که به آنها کمک کردیم، از افرادی بودند که حداقل‌های زندگی برخوردار نبودند و از زغال برای گرمایش خانه استفاده می‌کردند و یا در تاریکی شب برقی برای روشنایی خانه نداشتند تا خانه خود را روشن نگه دارند، در حالی که همه این افراد در دارالمؤمنین(ع) سبزوار در حال زندگی بودند و بسیاری از افراد هر روز از کنار آنها عبور می‌کنند.

این حافظ قرآنی با تأکید بر اینکه حضور در جلسات تفسیر قرآن در مسجد، تلنگری شد تا به آیات قرآن بیشتر عمل کنم، بیان کرد: به گفته یکی از اساتید قرآنی، حفظ آیات کلام وحی مهم است و مهم‌تر و مطلوب‌تر از آن، عمل به آیات قرآن است.

جوان با اشاره به اینکه بعد از این جلسه قرآنی تصمیم گرفتم به اندازه توان و وسع خود به آیات قرآنی عمل کنم و با گردهم آوردن بانوان قرآنی فعالیت‌های جهادی را آغاز کردیم، خاطرنشان کردیادآور شد: ابتدای کار با پخت و توزیع 30 پرس غذای گرم میان نیازمندان آغاز شد که در حال حاضر این عدد به یک هزار و 500 پرس غذا رسیده است که در مسجد و خانه‌ها پخت و بین نیازمندان، مستمندان و زباله‌گرد‌های خیابانی تقسیم می‌شود.

وی بیان کرد: در کنار پخت غذای گرم، یکی دیگر از فعالیت‌هایی که با همکاری بانوان خانه‎دار و قرآنی انجام می‌شود، تأمین جهیزیه برای زوج‌های تازه عروسی است که توانایی تأمین هزینه ازدواج را ندارند. همچنین تهیه بسته‌های معیشتی، لباس و لوازم ضروری ویژه مستمندان و نیازمندان از دیگر فعالیت‌های گروه جهادی بانوان است.

جوان با اشاره به اینکه این گروه جهادی تحت حمایت هیچ ارگان دولتی و غیردولتی نیست و همه خیران و افراد حاضر در گروه‌های مختلف به‌صورت جهادی در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در برخی از مواقع، ارگان‌های دولتی نیز به دلیل اینکه نیازمندان را از قبل شناسایی کرده‌ایم، از طریق مجموعه ما، کمک‌هایی را برای نیازمندان به دست ما می‌رسانند، تا نیازمندان واقعی جامعه از آن برخوردار شوند.

مدیر حلقه صالحین بانوان سبزواری با بیان اینکه ورود کرونا به ایران، وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است، اضافه کرد: متأسفانه نان‌آور برخی از این خانواده‌ها، معتاد هستند و همسر و فرزندان آنان نیز مجبور هستند، در کنار آنها در بدترین شرایط زندگی کنند و کمک‌های معیشتی خیرین به این افراد گره‌های بسیار زیادی از زندگی آنان باز می‌کند.

این حافظ کل قرآن تصریح کرد: خداوند در آیه 92 سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ هرگز به نيكوكارى نخواهيد رسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد و از هر چه انفاق كنيد قطعا خدا بدان داناست»؛ همچنین در آیه پنجم سوره جمعه، خداوند سبحان می‌فرماید «مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ؛ مثل كسانى كه عمل به تورات بر آنان بار شد و بدان مكلف گرديدند آنگاه آن را به كار نبستند همچون مثل خرى است كه كتابهايى را برپشت مى‌كشد وه چه زشت است وصف آن قومى كه آيات خدا را به دروغ گرفتند و خدا مردم ستمگر را راه نمى‌نمايد.»

لیلا شریفی یکی دیگر از مربیان قرآنی این گروه جهادی به خبرنگار ایکنا گفت: برای کمک به یکدیگر هیچ‌گاه دیر نیست، یکی از ویژه‌گی‌های مهم این گروه، تقسیم کار بین یکدیگر است و هر کدام با تشکیل زیر مجموعه‌های مختلفی بخشی از کار را به‌صورت جهادی و قربت‌ الی‌الله گرفته و وقتی فعالیت‌های کوچک کنار یکدیگر جمع می‌شوند، با آن می‌توان اقدامات بسیار بزرگی انجام داد.

وی که فعالیت‌های خانه قرآنی‌شان به‌دلیل کرونا تعطیل شده است و در حال حاضر با فعالیت در فضای مجازی و کمک به نیازمندان در سطح جامعه با عمل به آیات قرآنی در حال فعالیت است، اظهار کرد: قربانی گوسفند توسط خیرین با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌صورت ماهیانه و تأمین جهیزیه برای نوعروسان و توزیع بسته‌های معیشتی از کارهای بزرگی است که با جمع شدن پول‌های خرد در کنار یکدیگر، اقدامات بزرگی را برای نیازمندان انجام می‌دهد و گره بزرگی را از زندگی آنان باز می‌کند.

انتهای پیام
captcha