نیاز نوجوانان قرآنی را با بی‌مهری پاسخ ندهیم
کد خبر: 3948984
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶

نیاز نوجوانان قرآنی را با بی‌مهری پاسخ ندهیم

طیبه کاظمی، مدرس قرآن اظهار کرد: کمک و راهنمایی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا فرد دچار دلزدگی و دلسردی نشود. گاه نوجوان دست کمک دراز می‌کند، اما متأسفانه مورد بی‌مهری و یا کم توجهی قرار می‌گیرد.

طیبه کاظمی، قاری و مدرس قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند ایجاد موج قرآنی هستیم، اظهار کرد: برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و به دنبال آن اشاعه فرهنگ قرآن نیازمندیم تا همگی در کنار هم ایستاده و از اعمال هرگونه سلیقه شخصی پرهیز کنیم.

وی بیان کرد: نوجوان و جوان قرآنی نیاز به چراغ راه دارد و خوشبختانه اساتید خوش خُلق، کاردان، باسواد می‌توانند راهنمای آنان باشند. گاه کسب رتبه‌های برتر در مراحل بالای مسابقات مکن است زمینه غرور را فراهم کند، البته که تعداد این افراد کم است و فرد مأنوس با قرآن می‌داند غرور هیچ معنایی ندارد، حتی اگر بالاترین رتبه بین‌المللی را کسب کند. راه روشن و هدف شفاف است و فرد قرآنی کمتر راه گم می‌کند.

کاظمی آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی را چاله‌های سر راه نوجوانان و جوانان دانست و با بیان این نکته که قرآن و اهل‌بیت(ع) تنها مسیر روشن و بدون نقطه تاریک زندگی هستند، تصریح کرد: امروز برای رهایی از چاله‌های سرد و تاریک نیاز نداریم خیلی به دور دست‌ها نگاه کنیم، اطرافمان افرادی همچون سردار شهید سلیمانی‌ها هستند که زندگی‌ایشان بر پایه قرآن، تبعیت از ائمه اطهار(ع) و ولایت‌فقیه استوار است.

این بانوی فعال قرآنی تأکید کرد: کمک و راهنمایی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا فرد دچار دلزدگی و دلسردی نشود، گاه نوجوان دست کمک دراز می‌کند، اما متأسفانه مورد بی‌مهری و یا کم توجهی قرار می‌گیرد، همین یک رفتار ممکن است او را برای همیشه از مسیر خارج کند. ازاین رو تکلیف داریم در همه حال حتی بی‌حوصله‌گی‌های فردی مراقب رفتار خود با دیگران به ویژه نوجوانان و جوانان باشیم.

وی ادامه داد: باید به نوجوان تفهیم شود اگر وارد حوزه قرآن شود قرار نیست از مابقی علاقمندی‌هایش ببُرد. سال‌های قبل سخت‌گیری‌هایی در نوع پوشش و ... وجود داشت، البته که پوشش فرد قرآنی باید در شأن او و نامی که با آن شناخته می‌شود، باشد، اما باید این را نیز در نظر گرفت که وقتی فرد در مسیر قرآن قرار گیرد به خودی خود نوع پوشش و رفتارش نیز منطبق با آموزه‌های دینی و قرآنی خواهد شد. مهم این است که فعالیت‌های قرآنی قدرت جذب داشته باشند، نقل است امام علی(ع) فرمودند: «جاذبه در حد کمال و دافعه در حد نیاز باشد» و متأسفانه جای این دو عوض شده است.

کاظمی با بیان این مطلب که جاذبه فعالیت‌های قرآنی در سه سال اخیر بهتر از سال‌های قبل شده است، اضافه کرد: در این سال‌ها جامعه قرآنی پذیرای هر نوجوان و جوان با هر نوع مدل مو و نوع پوشش هستند. چراکه اعتقاد دارند جوان که در مسیر باشد ضریب خطایش بسیار کاهش دارد. تشویق بچه‌هایی که ضمیر روشن دارند و در خانواده مذهبی رشد کردند به فعالیت قرآنی هنر نیست، هنرمند فردی است که نوجوان  جوان با روحیات و گرایش‌های امروزی را در مسیر آورده و خودش نسبت به اصلاح روحیه خود اقدام کند.

وی نوجوانان و جوانان را رسانه‌ای دینی و قرآنی برای توسعه فرهنگ قرآن در جامعه معرفی کرد و افزود: اگر بتوانیم نوجوانان مستعدی که در خانواده‌های غیرقرآنی و یا شاید کم اعتقاد به مبانی الهی رشد کرده‌اند را در حوزه قرآن وارد کنیم، می‌توان به آینده آن خانواده و جامعه امید داشت و قطعا او مبلغی تأثیرگذار در خانواده، اطرافیان و جامعه خواهد بود.

این مدرس قرآن ادامه داد: لازم است قرآن‌آموزان در مؤسسات قرآن به عنوان رسانه دینی در خانواده تربیت شوند به شرط آنکه منیّت‌ها کنار رفته و رابطه دوستانه و صمیمی برقرار شود، در این صورت مطمئن باشید اوضاع خیلی بهتر از حال حاضر است و جذب جوانان راحت‌تر خواهد بود. نوجوان نباید ترس از نزدیک شدن به قاری و یا حافظ برجسته را داشته باشد و یا از روی ترس و علاقه به استاد کاری انجام دهد و یا فعلی را ترک کند. چراکه ممکن است بدون استاد، آن کار را انجام دهد، فعالیت‌ها باید به گونه‌ای باشد تا قرآن‌آموزان عاشقانه بیایند و محکم بمانند.

انتهای پیام
captcha