به گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش فارس امروز، اول بهمنماه در دومین جلسه مدرسه کانون تربیتی محله استان گفت: این طرح در راستای پیشرفت فرهنگی و استفاده از ظرفیتهای محلی و تلفیق آموزشهای رسمی با زندگی اجتماعی در سطح مدارس استان اجرا میشود.
وی افزود: بر اساس این طرح مدرسه برای محله و محله برای مدرسه است و یک تعامل دوسویه باید صورت پذیرد که در این راستا باید از حضور مدیران علاقهمند در این طرح که تعاملات بیشتری با محله دارند بیشتر بهره ببریم.
اسماعیلی با اشاره به اینکه فضای مدرسه شامل دو بخش ساختمان و فضای آموزشی اداری و فضای حیات و سالن است گفت: باید ظرفیتها، ارتباطات، امکانات و تمام جزئیات طرح بهطور کامل مشخص شود.
وی طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» را یک فرصت دانست و گفت: اگر تمام جوانب این طرح دیده نشود یا اجرا نمیشود یا اینکه فرصتها به تهدید تبدیل میشود و در این زمینه طرح باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اینکه اجرای این طرح مستلزم همکاری نهادهای محلی و استانی است گفت: انتظار داریم تمام اعضا با بررسی طرح تمام ظرفیتهای حوزه تخصصی کاری خود را در اختیار این طرح قرار دهند.
محمد فیاضپور، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز در این نشست گفت: اهداف این طرح در حوزه آموزش ابتدایی ادارهکل و کشور اجرایی میشود و در واقع روح این طرح در کالبد آموزش ابتدایی دمیده شده است.
وی با تأکید بر لزوم آموزش در سنین پایین و ابتدایی به دانشآموزان گفت: باید به حوزه آموزش ابتدایی بیش از پیش بها داده شود و در زمینه این طرح کار باید عملیاتی، کارگاهی باشد.
فیاضپور با اشاره به طرحهای حوزه ابتدایی گفت: در حوزه ابتدایی طرحهایی مختلفی مانند آموزش مهارتهای اجتماعی، زندگی، هنری، گلستانخوانی، طرح خوانا و نوشتار در حال اجرا است و در حوزه ابتدایی بسترها فراهم است که با اجرای این طرح کاملتر شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با تأکید بر لزوم همافزایی دیگر دستگاهها در اجرای این طرح گفت: محلات آسیبپذیر را برای اجرای این طرح انتخاب کنیم و به گونهای باشد که دستگاههای دیگر نیز در اجرای این طرح به کمک آموزش و پرورش بیایند.
همچنین در این نشست رسول قانونی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش فارس گفت: تمام نهادها از جمله اداره فرهنگ و ارشاد، شهرداری، شورای شهر، اداره تبلیغات و تمام نهادهایی که میتوانند خدماتی به محلات ارائه دهند باید در اجرای هر چه بهتر این طرح به آموزش و پرورش کمک کنند.
وی افزود: اجرای طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» مستلزم پیوند عمیق مدرسه و محله است و مهمترین رکن در اجرای این طرح همکاری و تعامل مدیر مدرسه است و در واقع در این شیوهنامه برای افزایش هنجارها و کاهش ناهنجاریها کل اهالی محله مدنظر است.
جهانبخش بانشی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اینکه طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» در راستای اجرایی و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین است، گفت: این طرح برای تقویت ساختارهای اجرایی فرهنگساز است که بتواند از تمام ظرفیتهای دستگاههای فرهنگی با محوریت مدرسه و مدیر مدرسه بهره ببرد.
وی با اشاره به اینکه ما دستگاههای متعددی داریم که هر کدام از این دستگاهها یک وظایفی، مسئولیت و رسالتی را در جامعه دنبال میکنند، گفت: هدف این طرح برقراری وحدت در تمام دستگاههای فرهنگی است.
بانشی افزود: در این راستا میخواهیم در یک محله وحدتی را ایجاد کنیم که در قامت و قالب مدرسه و با محوریت مدرسه در کنار هم وظایفی را که عهدهدار هستند پیگیر شوند و جلو ببرند تا بتوانیم وظایف تربیتی و فرهنگی را خوب اعمال کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: این طرح دو نوع دستورالعمل لازم دارد که تمام شاخصها الزامات استانی کار را تحت پوشش قرار دهد که یکی دستورالعمل استانی است که باید از تمام دستگاههای دخیل و همکار استفاده کنیم که در کنار ما باشند و از همفکری زبدهترین کارکنان آنها بتوانیم در تدوین و نوع نوع اجرای طرح استفاده کنیم.
بانشی گفت: نکته قابل توجه اینکه نباید الزام داشته باشیم که این طرح در تمام مدارس اجرا شود بلکه مدارسی که محله برای آن قابل تصور است و مدرسهای که داری هویت محلهای است برای اجرای این طرح در اولویت است.
انتهای پیام