خدمت بی‌منت / سنگر جهاد خالی نمی‌ماند
کد خبر: 3948801
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
گفت‌وگوی ایکنا با طلبه جهادگر؛

خدمت بی‌منت / سنگر جهاد خالی نمی‌ماند

حجت‌الاسلام صادقیان، طلبه‌ جهادگر در اوج جوانی، در این روزهای کرونایی دستگیر بسیاری از افراد شده است؛ روزهایی از زندگی برای کسانی که کارشان را از دست داده سخت می‌گذرد و بر عده‌ای که عزیز خود را به دست مرگ سپرده‌اند سخت‌تر، اما او در تمام این صحنه‌ها حضور دارد و دستگیر و دلجوی افراد است.

کرونا بر زندگی‌هایمان سایه انداخته و همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است، اما در میان این آشفته بازار افرادی هستند که دستگیر بعضی دیگرند تا این شرایط اگرچه سخت، اما آسان بگذرد.

او طلبه‌ای 34 ساله است که در این سن کم دستگیر بسیاری به خصوص در این روزهای کرونایی شده؛ روزهایی که برای عده‌ای که کارشان را از دست دادند سخت می‌گذرد و برای عده‌ای که عزیز خود را به دست مرگ سپرده‌اند، سخت‌تر، اما او در تمام این صحنه‌ها حضور دارد و دستگیر و دلجوی افراد است.

حجت‌الاسلام محمدرضا صادقیان، در یکی از مناطق محروم خراسان‌جنوبی سالهاست که امامت نماز جمعه را بر عهده دارد، اما اکنون که شرایط بر مردم بسیار تنگ است، به یاری آنان شتافته و سعی کرده از هر روزنه‌ای دستگیر باشد.

از لمس حس مرگ در تنهایی قبرستان کرونایی تا تلاش برای رفع دردها

حجت‌الاسلام محمدرضا صادقیان، امام جمعه موقت شهر شوسف در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: خداوند متعال توفیق تبلیغ و  خدمت‌رسانی به مردم را به من عنایت فرمود و در تمام طول دوران طلبگی همواره شعار من این بوده است که جهاد ادامه دارد و خدمت به مردم عبادت است.

وی با تأکید بر خدمت بی‌منت به محرومان، محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی به عنوان وظایف اصلی یک طلبه در شرایط فعلی، افزود: علاوه بر تبلیغ در سنگر مسجد و تریبون نماز جمعه، ارتباط و جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و برگزاری کلاس‌های قرآن و احکام، مشغول کمک و خدمت‌رسانی به مردم آسیب‌دیده و محروم در روستاهای مناطق محروم هستم.

این طلبه جهادی با بیان اینکه یک روز در صف مقدم محرومیت‌زدایی و جهادی و امروز هم کار تغسیل و تدفین اموات کرونایی را انجام می‌دهم، بیان کرد: جمع‌آوری کمک‌های مردمی و مؤمنانه برای رساندن به مردم آسیب‌دیده و شناسایی مشکلات مردم و کمک برای رفع آن در تریبون نماز جمعه نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که خود را ملزم به انجام آن می‌دانم.

صادقیان ادامه داد: خداوند متعال در آیات ۱۵۵ و ۱۵۶ سوره بقره می‌فرماید «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ* الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ؛ و قطعا شما را به چيزى از قبيل ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‌آزماييم و مژده ده شكيبايان را* همان كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‏‌گويند ما از آن خدا هستيم و به‌سوى او باز مى‏‌گرديم»

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های دیگر، تشکیل گروه‌های جهادی است که در این راستا چند نفر از جوانان را جذب کردیم و در دل روستاهای محروم و مرزی فعالیت کردیم و برای کوخ‌نشینانی که این انقلاب به دست آنان پیروز شد، فعالیت می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:


امام جمعه موقت شهر شوسف با بیان اینکه افرادی داریم که در راه دفاع از انقلاب و وطن جان خود را نثار کردند اما خانواده آنان در این زمان هیچ خواسته و ادعایی نسبت به انقلاب ندارند، افزود: وقتی خانه و زندگی اینها را می‌بینی دلت به درد می‌آید و دوست داری مسئولان حداقل یک سفر به آن مناطق داشته باشند.

صادقیان با بیان اینکه ما آمدیم زندگی کنیم و باری از دوش مردم برداریم، افزود: در این مسیر جهادی محرومان را شناسایی و سعی کردیم منازلی که نیاز به تعمیر و بازسازی دارد، کمک‌هایی به آنها صورت گیرد.

وی که ضدعفونی خانه‌های بیماران کرونایی را نیز انجام می‌دهد، تصریح کرد: شیوع کرونا درد عظیمی است که دامن‌گیر ایران و دیگر کشورهای جهان شده است؛ در این روزها خانواده‌های بسیاری داغدار از دست دادن عزیزانشان شدند.

امام جمعه موقت شهر شوسف بیان کرد: در رابطه با غسل و کفن و دفن میت در فقه آمده است که باید واجبات انجام شود و میت با احترام دفن شود. در رابطه با تدفین میت کرونایی نیز رهبر معظم انقلاب و اکثر مراجع تقلید فرمودند به مجرد ابتلای کرونا موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی‌شود و لذا با مراعات کامل بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی هرچند با صرف هزینه باید حداقل واجب در مورد غسل و حنوط و کفن و نماز میت و دفن میت انجام شود و در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، غسل ارتماسی و در صورت عدم امکان غسل با دست، میت را به ترتیب بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص تیمم بدهند و کفن کنند، نماز بخوانند و دفن کنند.

از لمس حس مرگ در تنهایی قبرستان کرونایی تا تلاش برای رفع دردها

صادقیان با بیان اینکه مراسم تغسیل، تکفین و تدفین متوفیان مبتلا به کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خاص و تدابیر ایمنی به جهت جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران انجام می‌شود، اظهار کرد: بعد از اعلام فتوای مراجع عالیقدر و رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم غسل و نماز میت بر پیکر متوفیان کرونا، تمامی امواتی را که در این شهرستان بر اثر کرونا فوت کردند، غسل داده و کفن کرده، و بر پیکر آنان نماز میت خواندیم و دفن کردیم و این در شرایطی بود که هیچ فردی حاضر به تدفین آنان نمی‌شد.

پیشقدم برای کاری که هیچ کس جرئت نزدیک شدن به آن را نداشت 

وقتی از هدفش برای دفن اموات کرونایی می‌پرسم، می‌گوید: ناشناخته بودن این بیماری باعث شده است که کسی نداند واقعا باید با این وضعیت چه کرد و بحث غسل و نماز میت اموات کرونایی هم یک درد بزرگی شده بود؛ با خودم گفتم باید کاری کنیم که امروز دیگر کسی نباید از این بابت نگرانی داشته باشد و به علت اینکه کسی داوطلب برای انجام نماز و دفن میت کرونایی نبود، لذا من پیش‌قدم شدم تا در این جهاد ذره‌ای سهم داشته باشم.

صادقیان ادامه داد: در شرایطی که هیچ‌کس جرئت ندارد به میت کرونایی حتی به شخص کرونایی نزدیک شود، حتی عزیزترین شخص و فرزندان و همسرشان، اما من این کار رو انجام می‌دهم تا خانواده‌های متوفی از بلاتکلیفی درآیند و نگرانی نداشته باشند و با این کار، مرهمی بر درد و غم از دست دادنشان باشم.

وی افزود: امروز من در سنگر مبارزه و مقابله با کرونا تغسیل، تکفین و تدفین، تلقین و دفن اموات کرونایی فعالیت دارم و فقط هم به این کار بسنده و اکتفا نمی‌کنم؛ در همه عرصه‌های جهادی و انقلابی حضور فعال دارم و خودم را تنها وقف در مسجد و منبر و محراب نمی‌کنم.

امام جمعه موقت شهر شوسف بیان کرد: هر جا در راستای خدمت به خلق کاری از دستم بر بیاد دریغ نمی‌کنم‌(ای دستت می‌رسد دستی بگیر)؛ در همه عرصه‌های جهادی و تبلیغی حضور دارم؛ اعم از خدمت‌رسانی بی‌منت و جهادی به محرومان و لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای همدلی و مواسات و کمک مؤمنانه و جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن به دست مردم مناطق محروم و آسیب‌دیده و گندزدایی و ضدعفونی معابر و مساجد و منازل اشخاص کرونایی و محروم.

صادقیان بیان کرد: به همین کار تغسیل، کفن، دفن، تلقین و تدفین اموات کرونایی هم اکتفا و بسنده نمی‌کنم، حتی اگر بگویند بیمارستان کمبود خدمه و نیرو و همیار دارد قطعا به آنجا می‌روم و صادقانه و بی‌منت خدمت خواهم کرد.

وی به نحوه تدفین بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: اموات بعد از غسل و کفن با بسته‌بندی در نایلون و کاور مخصوص به آرامستان انتقال داده می‌شوند و تنها تفاوتی که بین اموات کرونایی و اموات معمولی وجود دارد این است که قبر کرونایی‌ها 2.5 متر و اموات معمولی 1.5 متر است و مقداری آهک هم روی قبر ریخته می‌شود.

امام جمعه موقت شهر شوسف بیان کرد: برای ضدعفونی و بقیه امورات هیچ فرقی با سایر اموات ندارد و با حضور خانواده‌ها، اما با تعداد کم و با رعایت فاصله اجتماعی مراسم تدفین انجام می‌شود که شخص جدیدی مبتلا نشود.

از لمس حس مرگ در تنهایی قبرستان کرونایی تا تلاش برای رفع دردها

صادقیان ادامه داد: انجام این کار یعنی تلقین و تدفین میت کرونایی قطعا خطرات خاص خود را دارد، اما دستور شرع باید انجام شود و نمی‌توان میت روی زمین بماند. در هنگام غسل و تدفین من لباس و کاور مخصوص می‌پوشم، ماسک می‌زنم، دستکش می‌پوشم و پس از پایان مراسم تمام وسایلی که مورد استفاده قرار می‌گیرد در فضای باز با نظارت کامل شبکه بهداشت سوزانده می‌شود و از این بابت استرس و نگرانی ندارم و به محض رسیدن به منزل استحمام می‌کنم و لباس‌های خود را تطهیر و ضدعفونی می‌کنم تا خانواده و افراد جامعه مبتلا نشوند.

امام جمعه موقت شهر شوسف بیان کرد: خانواده من مشکلی با این کار ندارند گرچه سختی‌ها و استرس و ترس خاص خودش را دارد، اما خانواده خود را با سختی‌ها و تلخی و شیرینی کار خودم آشنا کردم و شرایط را توضیح دادم و همسر بنده وقتی شرایط را دیدند مخالفتی با کار من نداشتند حتی تشویقم کردند و بازوی من در این کار هستند.

تنهایی اموات کرونایی و یادی از مرگ

صادقیان ادامه داد: این را بگویم که من در قبال غسل و تلقین و دفن میت کرونایی احساس مسئولیت می‌کنم، اتفاقا به خاطر سختی کار و مشکلاتی که دارد وقتی کار نماز و تدفین میت کرونایی را انجام می‌دهم یک نوع آرامش خاص درونی نصیبم می‌شود و خوشحالم که در مقابله و مبارزه با بیماری کرونا توانستم به اندازه توانم خدمت کنم؛ اینکه مرگ را از نزدیک لمس می‌کنم، همین امر باعث می‌شود در امورات روزانه خودم بیشتر دقت کنم.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید به فکر مرگ و قیامت باشیم، تصریح کرد: در روایت داریم به قبرستان بروید تا درس عبرت بگیرید، من دفن اموات زیادی انجام دادم اما در هنگام نماز و تلقین و تدفین نیت کرونایی بر من بسیار سخت می‌گذرد چراکه که آن‌جا یک شرایط خاصی را می‌بینم که واقعا اشکم جاری می‌شود؛ فردی که بر اثر کرونا از دنیا رفته را می‌بینی که قبل از مرگش احوالپرسی می‌کردی و با او دست می‌دادی و شاید محافظ داشت، اما اکنون تنها راننده آمبولانس همراهش است و وارد قبرستان می‌شود و حتی خانواده او فقط از دور نگاهش می‌کنند و هیچ کس جرئت نزدیک شدن به آن میت را ندارد و هیچ‌کس هم به خانواده او نزدیک نمی‌شود تا با آنها ابراز همدردی کند و فرزند او را در آغوش بگیرد و دلداری بدهد و فقط ما هستیم که به میت نزدیک می‌شویم و دفنش می‌کنیم.

وی که بارها بر تنهایی این اموات و نوع دفنشان اشک ریخته و تنها بر پیکرشان نماز خوانده است، بیان کرد: این شرایط و دفن بیماران کرونایی تو را به یاد تنهایی آخرت می‌اندازد، آن زمان که تنها اعمالت باتوست و هیچ‌کس دستگیر تو نیست.

از لمس حس مرگ در تنهایی قبرستان کرونایی تا تلاش برای رفع دردها

این طلبه جوان اظهار کرد: با همه تلاش‌های کادر پزشکی و درمان، متأسفانه عده‌ای از مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند و هنوز زندگی عادی خود را ادامه می‌دهند که این یک درد است.

صادقیان تأکید کرد: این مرگ‌ها باید تلنگری برای افراد و یادآوری روز قیامت باشد؛ چراکه فرد باید با خود فکر کند که امروز زیر تابوت همسایه‌ام را گرفته‌ام فردا شاید خود بمیرم، این تلنگر کرونا برای زمانه ماست که نباید از یاد برد.

گفت‌وگو که به اینجا می‌رسد، او برای غسل و تدفین اموات کرونایی آماده می‌شود، لباس‌های کارش را می‌پوشد و تنها به قبرستان می‌رود، پس از غسل تنها بر پیکر مردی که روز قبل بر اثر کرونا از جان باخته است نماز می‌خواند و تنهایی او بر سر پیکر بی‌جان مردی جوان، عجیب تو را یاد قیامت و آن روز حسابرسی می‌اندازد.

انتهای پیام
captcha