سفارش قرآن به انجام فعالیت‌های قرآنی / تلاوت ظاهری نباشد
کد خبر: 3948770
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

سفارش قرآن به انجام فعالیت‌های قرآنی / تلاوت ظاهری نباشد

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی در جهت هدف نزول قرآن باشد، به بیان آیاتی در این باره پرداخت.

سفارش قرآن به انجام فعالیت‌های قرآنی / تلاوت ظاهری نباشدزهرا کسرایی، رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به چرایی الزام تخصیص بودجه به فعالیت‌هایی قرآنی گفت: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب علت همه گرفتاری‌ها و مشکلات مسلمانان دوری از قرآن است و همین که فقط قرآن را بخوانیم و تلاوت کنیم کافی نیست بلکه باید در آن تدبر کرد و به آن عمل کنیم، چون قرآن کتاب آسمانی است و سعادت بشر در سایه عمل به قرآن حاصل می‌شود.

وی افزود: بهترین چیزی که می‌تواند ما را از گرفتاری‌ها، مشکلات، دردها، اختلاف‌ها، دغدغه‌ها، محرومیت‌ها و بدبختی‌ها نجات دهد و سعادت آخرت و دنیا را تأمین کند، انس و تدبر در قرآن و اعتصام به این کتاب آسمانی است و این حاصل نمی‌شود مگر اینکه فعالیت‌های قرآنی رنگ و بوی الهی پیدا کنند و برای رضای خدا باشد و همه در جهت آن چیزی باشد که شارع و صاحب شریعت از ما خواسته نه در جهت پیاده شدن امیال نفسانی.

کسرایی با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی ما باید در جهت هدف نزول قرآن باشد گفت: خداوند هم در این رابطه در آیه یک سوره ابراهیم فرموده‌اند «... كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ؛ ... كتابى است كه آن را به سوى تو فرود آورديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون آورى به سوى راه آن شكست ناپذير ستوده». در واقع ما در عالم ناسوت در ظلمت به‌سر می‌بریم و تنها چیزی که می‌تواند نور را به ما نشان دهد، قرآن ناطق و قرآن صامت است یعنی ثقل اکبر و ثقل اصغر که قرآن ناطق همان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بوده و قرآن صامت هم ظاهر آیات است که باید در معانی آن تفکر کرد.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم قرآن را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و در همه مجامع، فعالیت‌ها، ادارات و برنامه‌ها در کشور به آن عمل کنیم و دستوراتش را سرمشق خود قرار دهیم، قطعاً به سعادت می‌رسیم و در این شکی نیست چرا که خداوند وعده داده است ولی اگر تلاوت قرآن ظاهری باشد و به مفهوم آیات عمل نشود یا در آن تدبری نباشد و به آن توجهی نشود، قطعاً در ظلمات می‌مانیم. خداوند در آیه 40 سوره نور می‌فرماید «أَوْ كَظُلُمَاتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشَاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحَابٌ ظُلُمَاتٌ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَرَاهَا وَمَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ؛ يا [كارهايشان] مانند تاريكي‌هايى است كه در دريايى ژرف است كه موجى آن را مى ‌پوشاند [و] روى آن موجى [ديگر] است [و] بالاى آن ابرى است تاريكي‌هايى است كه بعضى بر روى بعضى قرار گرفته است هرگاه [غرقه] دستش را بيرون آورد به زحمت آن را مى‌‏بيند و خدا به هر كس نورى نداده باشد او را هيچ نورى نخواهد بود».

کسرایی همچنین به آیه 39 سوره نور «وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَعْمَالُهُمْ كَسَرَابٍ بِقِيعَةٍ يَحْسَبُهُ الظَّمْآنُ مَاءً حَتَّى إِذَا جَاءَهُ لَمْ يَجِدْهُ شَيْئًا وَ وَجَدَ اللَّهَ عِنْدَهُ فَوَفَّاهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ؛ و كسانى كه كفر ورزيدند كارهايشان چون سرابى در زمينى هموار است كه تشنه آن را آبى مى‌‏پندارد تا چون بدان رسد آن را چيزى نيابد و خدا را نزد خويش يابد و حسابش را تمام به او دهد و خدا زودشمار است» اشاره کرد و گفت: این حکایت کسانی است که به آیات قرآن ایمان نمی‌آورند و بدان عمل نمی‌کنند و مسلماً چنین افرادی به سعادت نمی‌رسند.

رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی فارس اظهار کرد: سعادت و رسیدن به کمال بشریت که بشر به خاطر آن خلق شده است در صورتی امکان‌پذیر است که به قرآن عمل شود و سرمشق و سرلوحه زندگی قرار گیرد و به آن رنگ و لعابی داده شود زیرا خداوند از ما خواسته است.

وی در پایان گفت: در این زمینه آیات قرآن و روایات اسلامی فراوانی وجود دارد و نیاز است که تمام مجامع و ارگان‌ها و مسئولان به قرآن بسیار اهمیت دهند چراکه قرآن تنها راه نجات از اضطراب‌ها و بیماری‌هاست.

انتهای پیام
captcha