لقمه حلال؛ دندانه‌های كليد استجابت دعا
کد خبر: 3948648
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸

لقمه حلال؛ دندانه‌های كليد استجابت دعا

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد با اشاره به اینکه دندانه‌های كليد استجابت دعا لقمه حلال است، گفت: اگر کسی می‌خواهد دعایش مستجاب شود، باید لقمه حلال بخورد.

یکی از نکات بسیار مهم در تربیت فرزند، توجه پدران و مادران به تهیه رزق و روزی حلال و غذای پاک برای فرزندان است. در آموزه‌های قرآن کریم و اهل بیت(ع)، بر اهمیت غذای حلال تأکید و بیان شده که اثر مستقیم بر سعادت، خوشبختی و یا شقاوت و بدبختی هر فرد دارد.

بنابراین باید در تهیه و استفاده از خوراک حلال و پرهیز از مال حرام و شبهه‌ناک دقت بسیاری صورت گیرد تا نه تنها خود ما در امان باشیم، بلکه فرزندانی را پرورش دهیم که از آسیب‌های شیطانی در امان بمانند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابوالحسن فاطمی، مدیر حوزه علمیه امامیه و امام جمعه موقت شهرکرد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، اظهار کرد: دین مبین اسلام یک دین آسمانی است که از سوی خالق متعال فرستاده شده و همچون سایر ادیان آسمانی ارزش‌هایی را برای سعادت بشر برشمرده است؛ مسلماً نه تنها اسلام بلکه تمام ادیان آسمانی توجه به حق را ارزشی والا در زندگی بشر دانسته‌اند تا انسان بر حق خود بایستد و به حقوق مالی و جانی دیگران تجاوز نکند.

وی افزود: اگر انسان تمام واجبات دینی و اسلامی را به نحو احسن انجام می‌دهد، اما در معامله و معاشرت حق و حقیقت را در نظر نگیرد، در چشم خلق‌الله و پروردگار ذره‌ای ارزش ندارد، بنابراین مسلمانی تنها به نماز و روزه نیست بلکه باید به یک معیار بسیار مهم به نام رعایت حقوق یکدیگر به‌ویژه حقوق مالی توجه کرد، زیرا این امر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه فردی خود را عابدی زاهد در جامعه جلوه کند، اما از نظر معامله و قرض منضبط نباشد در جامعه فردی منفور شناخته می‌شود.

فاطمی با اشاره به اینکه دندانه‌های كليد استجابت دعا لقمه حلال است، تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد دعایش مستجاب شود، باید لقمه حلال بخورد زیرا دعای فردی که لقمه حرام خورده مورد استجابت واقع نمی‌شود، از طرفی لقمه حلال رابطه مستقیم با روح دارد به طوری که حلال بودن غذا بر سلامت روح تأثیر می‌گذارد، حتی اگر غذایی از سلامت ظاهری برخوردار باشد اما به دلیل حلال و طاهر نبودن موجب کدر شدن روح می‌شود. به این معنا انسانی که لقمه حرام را وارد زندگی خود می‌کند، دلش سیاه و تاریک شده و قساوت قلب می‌یابد و به سمت تباهی پیش می‌رود.

وی تأکید کرد: لازم است پدران و مادران همانگونه که به خوراک و پوشاک فرزندان توجه دارند، در عین حال به اعتقادات و تربیت دینی و مهم‌تر از آن، لقمه حلال توجه ویژه‌ای داشته باشند، به گونه‌ای که لقمه حلال را وارد زندگی کنند تا تربیت فرزندی صالح را رقم بزنند، نه فردی فرصت‌طلب که در آینده پستی و فلاکت را در جامعه گسترش دهد.

مدیر حوزه علمیه امامیه شهرکرد رزق حلال را طبق نگاه قرآن‌کریم موجب انجام عمل صالح دانست و گفت: جامعه از افراد مختلفی تشکیل شده است و اگر افراد دچار لقمه حرام شوند و عمل خیر از آن‌ها سر نزند، شاهد مجموعه‌ای از افراد در جامعه هستیم که با رفتارهای خود باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

فاطمی بیان کرد: لقمه حلال به دیندار شدن افراد کمک می‌کند، به طوری که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «لا تَدَع طَلَبَ الرِّزقِ مِن حِلِّهِ فإنّهُ عَونٌ لَكَ عَلى دِينِكَ، از طلب روزى حلال دست مكش، زيرا طلب روزى حلال تو را در دينت يارى مى‌رساند»، بنابراین برای ایجاد جامعه اسلامی، افراد باید شئونات دینی را در جامعه حفظ کنند.

وی بی‌تفاوت شدن نسبت به حق را از دیگر تأثیرات خوردن لقمه حرام برشمرد و گفت: فردی که گرفتار مال حرام شده ادعاهای کذب را به راحتی می‌پذیرد و در برابر سخنان دیگران فکر و تأمل نمی‌کند چرا که لقمه حرام زبان حق‌گوی او را بسته است، مصداق بارز این امر زمانی است که امام حسین‌(ع) خطبه می‌خواند و مردم نسبت به آن بی‌اعتنا و بی‌توجه بودند و ایشان دلیل آن را پر شدن شکم‌ها از مال حرام دانستند.

فاطمی ریخت و پاش‌های بیهوده را حاصل درآمد حرام برشمرد و تصریح کرد: فردی که لقمه حرام مصرف می‌کند نمی‌تواند به درستی عبادت تأثیرگذاری داشته باشد، به طوری که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: فردی که با شکم انباشته شده از لقمه حرام عبادت می‌کند، همانند کسی است که خانه خود را بر روی شن‌زار بنا می‌کند، از طرفی کسانی که خواستار فرزند صالح هستند، استفاده از لقمه حلال یک ضرورت ویژه است.

 

انتهای پیام
captcha