چگونگی مدیریت بودجه‌‌ / برای گسترش فعالیت‌های قرآنی تنها به مردم متکی نباشیم
کد خبر: 3948378
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
ناصر دغاغله در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد:

چگونگی مدیریت بودجه‌‌ / برای گسترش فعالیت‌های قرآنی تنها به مردم متکی نباشیم

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه برای گسترش فعالیت‌های قرآنی نباید به مردم متکی بود گفت: مخارج امروز زندگی اجازه نمی‌دهد که مردم بتوانند در مسائل دیگر هزینه کنند گرچه هنوز هم بسیاری از فعالیت‌های قرآنی خودجوش است و آثار و برکات خود را دارد اما زمانی که یک حکومت اسلامی، فعالیت‌های قرآنی را پشتیبانی کند و برای آن هزینه کند، قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

ارسالی صبح سه شنبه /// قرآن را به شیوه‎‌های جذاب امروزی ارائه دهیم / ترویج قرآن تنها با مسابقات نیستناصر دغاغله، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با بیان اینکه بحث تخصیص بودجه‌های قرآنی دارای مخالفان و موافقانی است و هر کسی در این زمینه نظراتی دارد، گفت: قطعاً باید برای قرآن خرج کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های قرآنی را با بهترین کیفیت اجرا کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌های قرآنی باید با بهترین کیفیت اجرا شوند، افزود: در انجام فعالیت‌های قرآنی تبلیغات و شیوه اجرا و هر چیزی که مرتبط به آن‌هاست اعم از دکور، سیستم صوتی، چاپ، نشر، آموزش و غیره باید بهترین باشد. ما یک کشور اسلامی هستیم و در دولت و حکومت اسلامی زندگی می‌کنیم و مسلماً یک حکومت اسلامی باید برای قرآن هزینه کند، چرا که قرآن قانون اساسی اسلام و بشریت است و باید به بهترین شکل ارائه و ترویج شود.

این قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه مهم‌تر از قرآن در کشور اسلامی نداریم، گفت: قرآن کلام خداوند است و اگر معارف آن را به شیوه صحیح، جذاب و امروزی در جامعه ترویج، تفهیم و پیاده کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی با یادآوری اینکه عصر امروز زمان سرعت و پیشرفت است، گفت: نمی‌توانیم زمان امروز را با گذشته مقایسه کنیم؛ در زمان‌های گذشته زندگی حالت ساكن داشت پيشرفت و تكنولوژی بسيار كند بود اما امروز تغييراتی در زندگی مردم به وجود آمده و روزانه شاهد تغييرات بسياری در زمينه‌های فكری، فرهنگی، فناوری و سایر زمینه‌ها هستیم لذا بايد به تناسب همين سرعت و تغیير و پيشرفت، قرآن را به مردم معرفی كنيم و نبايد فقط به این اكتفا كنيم که جلسه محله‌ای و سنتی قرآن كه ساليان سال هم برقرار بوده، امروز هم برقرار باشد. درست است احترام جلسات سنتی قرآن بسیار محفوظ است اما همین جلسه را می‌توانیم با هزینه بهتر و تبلیغات وسیع‌تر و امکانات بیشتر به تناسب امروز دربیاوریم و از حالت جلسه محلی که در گوشه‌ای برگزار می‌شود، به جلسات منطقه‌ای و استانی و یا حتی ملی تبدیل کنیم.

مشکلات جامعه امروز دوری از قرآن است

دغاغله تأکید کرد: حقیقتاً مشکلات جامعه امروز دوری از قرآن است و این تعارف نیست و باید قرآن را ترویج کنیم و اگر این کار را انجام دهیم و دستورات قرآن را در جامعه پیاده کنیم، عملاً در جامعه بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود. اما از خود بپرسیم رفتار و سلوک اقتصادی و فرهنگی در کشورهای اسلامی چند درصد با آنچه که قرآن دستور داده است، مطابقت دارد در صورتی که بخش عمده‌ای از این‌ها به معرفی قرآن باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه جوامع امروز گسترش یافته هستند و مانند قبل نیست که یک کشور چند شهر بیشتر نداشته باشد و اکنون به تناسب جمعیت، باید مسائل جامعه را پوشش دهیم، گفت: برای گسترش فعالیت‌های قرآنی نباید به جیب مردم متکی بود، بالاخره اقتصاد مردم حدی دارد و مخارج امروز زندگی اجازه نمی‌دهد که بتوانند در مسائل دیگر هزینه کنند گرچه هنوز هم بسیاری از فعالیت‌های قرآنی خودجوش و مردمی است و البته آثار و برکات خود را دارد اما زمانی که یک حکومت اسلامی، فعالیت‌های قرآنی را پشتیبانی کند و برای آن هزینه کند، قطعاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

دغاغله با بیان اینکه اكنون در سطح جهان كشورهای اسلامی بسیاری وجود دارد و حتی در برخی از آنها حکومت اسلامی نیست اما دین رسمی آن کشور، اسلام است و در برخی از جاها برای قرآن بسیار خوب هزینه می‌کنند، گفت: قرآن ذاتاً زیباست و باید این زیبایی را به مردم نشان دهیم و مانند یک مروارید به معرض دید عموم بگذاریم که این مسئله نیاز به اقدامات هنرمندان دارد.

این قاری بین‌المللی کشورمان بیان کرد: هرچقدر برای قرآن هزینه کنیم نباید خسته شویم و برای آن تأسف بخوریم چرا که هرچه برای قرآن خرج شود، باز هم کم است و ارزش بسیار دارد زیرا بازدهی بالایی دارد البته در اینجا منظور هزینه کردن صحیح و با برنامه برای گسترش فعالیت‌های قرآنی است.

ضرورت توجه به بازدهی فعالیت‌های قرآنی

وی اظهار کرد: در کشور ما نهادهای فرهنگی که دارای بخش و فعالیت‌های قرآنی هستند اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها ادارات و غیره بسیار داریم اما بعضاً راه درست خرج کردن بودجه‌های قرآنی را نمی‌دانند و نمی‌دانند دقیقاً باید بر روی چه مسائلی سرمایه‌گذاری کنند و این یک مشکل است.

دغاغله با تأکید بر اینکه برای هزینه کردن بودجه‌های قرآنی باید بازدهی را هم در نظر گرفت، به وضعیت تخصیص این بودجه‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: نمی‌دانیم که چرا گاهی اوقات بودجه‌های قرآنی کم می‌شود و این روند کاهش هم دائماً تکرار می‌شود و معلوم نیست به کجا می‌خواهد برسد.

این قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه وقتی می‌گوییم توجه به قرآن بسیار مهم است باید در عمل به مردم نشان دهیم و دستگاه‌ها و نهادها پشت هر سخنی که می‌گویند باید عمل هم کنند، گفت: ترویج قرآن فقط به برگزاری مسابقات قرآن نیست بلکه این ترویج باید عمومی باشد؛ مسابقات قرآن مربوط به قاریان و حافظان است اما مردم کوچه و بازار که نمی‌آیند در این مسابقات شرکت کنند لذا باید کاری انجام دهیم که عموم مردم بتوانند در آن شرکت کنند و قرآن به تک تک مردم برسد و برای این کار هم نیاز به هزینه و خرج کردن داریم.

انتهای پیام
captcha