نیم‌درصدی که جریان‌ساز است / اجرای طرح «آموزش جامع قرآن» در حوزه علمیه خواهران
کد خبر: 3948304
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹

نیم‌درصدی که جریان‌ساز است / اجرای طرح «آموزش جامع قرآن» در حوزه علمیه خواهران

رئیس حوزه علمیه خواهران از اجرای طرح «نظام آموزش جامع قرآن» خبر داد و در تشریح اختصاص نیم درصد درآمد صنایع به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی گفت: عناصری تصمیم‌گیرنده باید از تجربه کافی برای استفاده از این فرصت جریان‌ساز برخوردار باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، رئیس حوزه علمیه خواهران کشور، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به موقوفات با نیت حوزه‌های علمیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: قرار بر این است جایگاه مناسبی در بحث بودجه برای حوزه باز شود، گفت‌و‌گوهایی نیز صورت گرفته و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص فرمایشاتی داشته و منویات معظم‌له به اطلاع اوقاف رسیده است که هزینه موقوفات برای حوزه علمیه خواهران و برادران یکسان اعمال شود. همین نگاه را حضرت امام(ره) نیز داشتند و نیاز بود نظر صریح رهبری نیز ابلاغ شود، گفت‌وگوی اولیه برای ایجاد فرصت با اوقاف انجام شده است و امید است از همین امسال بخش‌هایی از مبالغ نقد شود.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه خواهران در مسیر پیشرفت قرار دارد و برای رشد بیشتر آن باید تلاش مضاعف صورت گیرد تا در بافت اجتماعی جایگاه واقعی خود را پیدا کند. به آینده حوزه علمیه خواهران بسیار خوش‌بین هستم و هرچه از عمر این مرکز می‌گذرد می‌بینیم فرصت‌ها برای تحقق چشم‌اندازهای تعریف شده مناسب است.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام بهجت‌پور ادامه داد: در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی و فراکسیون روحانیت مجلس در این دوره و دوره قبل متوجه شدم نمایندگان از هر طیفی لزوم تخصیص سهم مناسبی از بودجه فرهنگی برای بانوان در همه ابعاد از جمله در حوزه علمیه را پذیرفته‌اند و این امر برای ما بشارت است و باعث می‌شود بر تداوم مسیر مستحکم‌تر گام برداریم.

رئیس حوزه علمیه خواهران در تشریح فعالیت قرآنی و توسعه فرهنگ اظهار کرد: فعالیت در حوزه قرآن محدود به سازمان و دستگاه خاصی نبوده و پرداختن به این مهم برای همگان حائز اهمیت است، حوزه علمیه خواهران نیز از این امر نه تنها غفلت نکرده بلکه توانسته توفیقات خوبی کسب کند.

وی ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته شده از منابع غنی قرآن کریم است و اگر قصد داریم هویت فرهنگی داشته باشیم خدمات و اقدامات ما باید منطبق با مبانی دینی و قرآنی باشد. مستشرقین و مورخانی که در حوزه قرآن تحقیق داشته‌اند اعتراف می‌کنند که این مصحف شریف باعث پیشرفت جامعه شده و رشد را در جامعه رقم می‌زند. بدون تردید اگر مفاهیم و آموزه‌های الهی را از جامعه بگیرند کاری از پیش نخواهد رفت.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور با تأکید بر اینکه تبیین قرآن و مفاهیم آن در جامعه اسلامی بسیار حائز اهمیت است و ما باید برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه تلاش کنیم، گفت: تلاش‌ها باید منتج به پیشرفت دینی و تقویت مبانی الهی مردم شود. چراکه تمدن ما قرآن محور است و لازم است مضامین الهی در زندگی جاری و ساری باشد.

این مقام مسئول در پاسخ به سؤال چگونگی تخصیص نیم‌درصد درآمد صنایع و شرکت‌های نفتی به فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، بیان کرد: اتخاذ این تصمیم قطعاً حکیمانه است و مشکل در کیفیت هزینه‌کردهاست. عناصری که در این باره تصمیم می‌گیرند باید از پختگی و تجربه کافی برای استفاده از این فرصت جریان‌ساز برخوردار باشند. بدون شک برای تحقق این مصوبه باید تدبیر و نظارت لازم صورت گیرد.

حوزه علمیه خواهران؛ پیشرو در حوزه قرآن

وی بر لزوم نظارت دقیق و هوشمندانه بر هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی تأکید کرد و افزود: این تدابیر خوب است و می‌تواند در امر توسعه قرآن و اشاعه مفاهیم ناب الهی در جامعه به‌ویژه خانواده‌ها مثمرثمر باشد. خوشبختانه حوزه علمیه خواهران جزو پیشروترین دستگاه‌ها و مراکز در امر قرآن است. فعالیت قرآنی در حوزه علمیه خواهران برخلاف نگاه مرسوم که مباحث در رشته‌های روخوانی و روان‌خوانی، تجوید، مفردات، تفسیر و علوم قرآنی دارای تقسیم‌بندی است در این مرکز در قالب طرح «نظام آموزشی جامع قرآن» پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور در ادامه به تشریح طرح «نظام آموزشی جامع قرآن» در حوزه‌های علمیه خواهران پرداخت و اظهار کرد: اجرای این طرح بر اساس آموزه‌های پیامبر(ص) و در قالب طرح ترکیبی انجام می‌شود. طلابی که در این حوزه فعالیت دارند، آیات مورد نظر را روخوانی کرده و در روان‌خوانی این آیات هیچ مشکلی ندارند، همراه با روخوانی، تجوید همان آیات را کاربردی آموخته و نکات علوم قرآنی، تفسیری و پیام‌ها را نیز آموزش می‌بیند، بدین صورت اساتید قرآنی تربیت می‌شوند که در حوزه‌های مختلف قابلیت و مهارت دارند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 2 هزار نفر با سطح علمی سه حوزه(کارشناسی ارشد) در طرح یاد شده در حال تربیت هستند، بیان کرد: این افراد در کارگاه‌هایی که مهارت بیان تفسیر را آموزش می‌دهد شرکت کرده و در ترم‌های 5 و 6 مکلف هستند در شهر خود دوره آموزش قرآن برپا کنند. این طلاب در بازه زمانی سه سال آموزش‌های لازم را دیده و مورد ارزشیابی دقیق کارشناسان قرار خواهند گرفت. این طرح افراد را به کنشگر قرآنی تبدیل می‌کند و پیش‌بینی ما بر این است تا 5 سال آینده 20 هزار جلسه قرآن در کشور برپا شود.

رئیس حوزه علمیه خواهران کشور در پایان با تأکید بر اینکه شبکه‌سازی جامع قرآنی در حال انجام و اقدامی ماندگار است، تصریح کرد: امید است پس از گذراندن دوره آزمایشی طرح مذکور به عنوان طرحی جامع در کشور معرفی شود. علت نام‌گذاری طرح به نام «آموزش جامع قرآن» این است که طرح مشتمل بر ابعاد گوناگون یادگیری؛ ارتقای دانش، مهارت و تربیت نسلی قرآنی را دنبال می‌کند.

انتهای پیام
captcha