تحلیل شخصیت حضرت زهرا(س) از زاویه نگاه معصومین ممکن است / مادر؛ معلم خاص انسان
کد خبر: 3948200
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲

تحلیل شخصیت حضرت زهرا(س) از زاویه نگاه معصومین ممکن است / مادر؛ معلم خاص انسان

حجت‌الاسلام حیدری اظهار کرد: درباره شخصیت حضرت زهرا(س) هیچ‌کس جز معصوم نمی‌تواند سخن بگوید و ما هم هر چه می‌گوییم باید از کلمات معصومین و از زاویه نگاه آنها باشد.

تحلیل شخصیت حضرت زهرا(س) از زاویه نگاه معصومین ممکن است / مادر، معلم خاص انسانحجت‌الاسلام و المسلمین رضا حیدری، استاد حوزه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره مقام حضرت زهرا(س) گفت: اگر بخواهیم درباره زهرای اطهر(س) سخن بگوییم باید بدانیم می‌خواهیم درباره کسی سخن بگوییم که هم وجودی آسمانی دارد، هم وجودی زمینی. حضرت زهرا(س) یک ولی از اولیای خداست. درباره شخصیت حضرت زهرا(س) هیچ‌کس جز معصوم نمی‌تواند سخن بگوید. ما هم هر چه می‌گوییم باید از کلمات معصومین و از زاویه نگاه آنها باشد.

وی اظهار کرد: بانویی که مقام عصمت، مقام علم و مقام ولایت داشته باشد، در شمار راسخون در علم باشد و محدَث باشد(یعنی فرشتگان با او  حدیث می‌گویند)، از اولیای الهی است.

حیدری ادامه داد: امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «نحن حجج الله علی خلقه و جدتنا فاطمة حجة الله علینا» حضرت فاطمه(س) مقام حجت و عصمت الله کبری است. بعد از رسول خدا(ص) فرشته وحی بر حضرت زهرا(س) نازل می‌شد. فاطمه به معنای مصطلح، نبی نیست، اما ملهم(الهام شده) است. محدَث است، یعنی میزبان فرشته و ملک مخصوص وحی است و این مقام بزرگی است.

این استاد و پژوهشگر حوزه افزود: دستگیری کردن، مقام ولایت داران است. اگر امامزاده‌ای می‌تواند به ما کمک کند، به دلیل این است که مراتب نازلی از ولی خدا بودن را دارد. هر قدر این مقام بالاتر می‌رود قدرت دستگیری کردن بیشتر است. بنابراین زن می‌تواند جلوه ملکوتی بیش از مرد داشته باشد.

وی با اشاره به بار مسئولیت زنان گفت: اگر پروردگار بار مسئولیتی بر دوش زن نهاده است، این بار مسئولیت اگر نگوییم بالاتر از نبی است، کمتر از آن نیست. با توجه به این مسأله خواهیم دانست یک تقسیم کاری اتفاق افتاده است و پروردگار با توجه به خصوصیات زمینی زن بار مسئولیتی بر دوش او گذاشته است و آن بار تربیت نسل و تربیت انسان است.

این استاد حوزه ادامه داد: تمام عالم برای انسان خلق شده است. انسان برای چه خلق شده است؟ برای کمال. یعنی تمام عالم برای این خلق شده است که انسان به کمال برسد. چه کسی قرار است انسان را به کمال برساند؟ انبیا به گونه‌ای به عنوان معلمان عام و فراگیر و مادر به عنوان کسی که از دامن او اولیا، صلحا و شهدا به اوج می‌رسند، معلم خاص انسان است.

وی توضیح داد: این جمله امام راحل را یادتان است که فرمودند: «از دامن زن مرد به معراج می رود.» این جایگاه، مقام تربیت انسان است. تمام افتخار انبیا به این است که به صورت عام انسان تربیت می‌کنند. تربیت انسان به صورت خاص، بر دوش مادر است. امروز روانشناسان می‌گویند برخی از ناهنجاری‌های رفتاری افراد در سنین بالا ناشی از دو سال اول زندگی است. برخی به قدر کافی آغوش مادر را لمس نکرده است، لبخند مادر را احساس نکرده و نوازش مادر را ندیده‌اند. مهربانی و لطافت مادر یک نیاز سطحی نیست.

حیدری در پایان با اشاره به جایگاه زنان بزرگ در قرآن خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) مادر امامان پس از خود است. نبی نیست اما بار مسئولیتی سنگین تر بر دوش دارد.

انتهای پیام
captcha