آخرین سخنان پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) چه بود
کد خبر: 3947940
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

آخرین سخنان پیامبر(ص) به حضرت زهرا(س) چه بود

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) گفت: در منابع و كتب اسلامی آمده است پیامبر(ص) در لحظات وداع خطاب به حضرت زهرا(س) فرمود: «اى فاطمه! غم مخور و گریه مكن كه خداوند از من به تو مهربان‌تر است، چون او مى‌داند تو در كجاى دل من جاى دارى».

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفعلی، مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شیراز در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) جامع جمیع صفات كمال است و در روایتی از پیامبر مكرم اسلام(ص) آمده است اگر همه خوبی‌ها و مناقب و فضائل را در یك شخص حساب كنیم، آن شخص حضرت زهرا(س) است.

وی با بیان اینكه ویژگی‌ها و جایگاه حضرت زهرا(س) را از ابعاد مختلفی می‌توان بررسی كرد، افزود: یكی از مهم‌ترین ویژگی‌های حضرت زهرا(س) دفاع از دین خدا و شریعتی است كه پدر بزرگوارشان آوردند. آن حضرت از همان دوران طفولیت در كنار پدر بود. در آن زمان كه در مكه پیامبر(ص) را اذیت می‌كردند و شكمبه گوسفند و شتر را بر سر ایشان می‌ریختند، حضرت زهرا(س) پدر را به خانه می‌برد و ایشان را شست‌وشو می‌داد و شجاعانه به كنار كعبه می‌آمد و ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها و دشمنان قسم خورده اسلام را به باد انتقاد می‌گرفت.

یوسفعلی با یادآوری اینكه حضرت زهرا(س) یكی از افرادی بود كه در شعب ابی‌طالب و محاصره فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در كنار سایر مسلمین قرار داشت، گفت: دفاع از دین توسط حضرت زهرا(س) ادامه پیدا كرد تا داستان فدك پیش آمد؛ فدكی كه ملك حضرت زهرا(س) است و توسط پیامبر(ص) به امر خدا به او اهدا شده است اما غاصبین،‌ ملك ایشان را غصب كردند و آن حضرت هم شجاعانه به مسجد آمد و آن خطبه معروف را خواند و از فدك دفاع كرد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) شیراز ادامه داد: آن حضرت در نهایت در راه دفاع از ولایت بلافصل حضرت علی(ع) به شهادت رسید زیرا اگر مدیریت الهی امیرالمؤمنین(ع) در جامعه آن روز جا افتاده بود، بشریت روی سعادت را می‌دید لذا حضرت زهرا(س) در این راه تا پای جان ایستاد و در نهایت جان خود را از دست داد و به فوز عظیم شهادت دست یافت.

وی، یكی از ویژگی‌ها و صفات بارز بانوی دو عالم را دفاع شجاعانه از دین و دستاوردهای پدر بزرگوارشان چه در زمان حیات ایشان و چه بعد از رحلت ایشان توصیف كرد و از شدت علاقه میان پیامبر(ص) و دخترش سخن گفت و افزود: پیامبر(ص) كسی نبود كه میان فرزندانش و همچنین مسلمانان تبعیض قائل شود اما فضیلت‌ها را هم نادیده نمی‌گرفت لذا تمام آشنایان و نزدیكان مى‏‌دانستند كه چه علائقى‏ میان این پدر و دختر حكم‌فرماست و این علائق، طرفینى بود.

یوسفعلی با بیان اینكه براى حضرت زهرا(س) زندگى بعد از پیغمبر(ص) اصلا معنى و مفهوم نمى ‏توانست داشته باشد، گفت: وقتى كه پدرش به او خبر مى‏‌دهد كه تو بعد از من سریعاً به من ملحق خواهى شد زهرا(س) خوشحال شد، لبخند زد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) در پاسخ به اینكه آخرین سخنان پیامبر(ص) در لحظات وداع به حضرت زهرا(س) چه بوده است،‌ گفت: در منابع و كتب اسلامی آمده است در این لحظات پیامبر(ص) خطاب به حضرت زهرا(س) فرمود: اى فاطمه! «مهدى» این اُمّت از ما است. وقتى دنیا هرج و مرج مى‌شود و فتنه‌ها پشت سر هم بر مى‌خیزند و راه‌هاى چاره قطع می‌شود؛ مردم یكدیگر را غارت مى‌كنند، بزرگ‌تران به كوچكتران رحم نمى‌كنند و كوچكتران، بزرگتران را حرمت نمى‌دارند، در این هنگام است كه خداى عز و جل از نسل فرزند تو، كسى را بر مى‌انگیزد كه قلعه‌هاى ضلالت را بگشاید و دل‌هاى بسته را باز كند و در آخرالزمان آن طور قیام به دین كند كه من در اول زمان، قیام به آن نمودم و دنیا را پر از عدالت كند. اى فاطمه! غم مخور و گریه مكن كه خداوند از من به تو مهربان‌تر است، چون او مى‌داند تو در كجاى دل من جاى دارى و به همین جهت تو را به كسى شوهر داد كه شریف‌ترین اهل بیت تو از نظر حسب و گرامى‌ترین ایشان از جهت منصب و رحیم ترین ایشان به رعیت و عادل‌ترین و بیناترین آنان به قضاوت است.

انتهای پیام
captcha