برنامه‌ریزی‌های دولت متکی به سرمایه‌های داخلی کشور باشد
کد خبر: 3947868
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴

برنامه‌ریزی‌های دولت متکی به سرمایه‌های داخلی کشور باشد

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: دولت نباید برنامه‌ریزی‌های کشور را به مذاکرات گره زده و با اعتماد به دولت‌های قبل و بعد آمریکا پیش رود بلکه باید این برنامه‌ریزی‌ها با اتکا به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های داخلی کشور باشد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد عبادی‌زاده، ظهر امروز، 26 دی‌ در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر قوام و اساس بسیاری از معروف‌ها است و در جامعه نسبت به آن کوتاهی صورت گرفته است. یکی از کارهایی که مؤمنان در انجام امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجه کنند این است که ابتدا زمینه‌های لازم را فراهم کنند تا در نفوس مردم تأثیر بیشتری بگذارد.

وی افزود: از تجربیات، نکات علمی و احادیث و روایات استفاده شود تا امر به معروف و نهی از منکر در دل افراد بنشیند و در نفوسشان اثر بگذارد. باید درزمینهٔ این فریضه الهی صبوری پیشه کنیم تا به نتیجه برسیم، فکر نکنیم با یک تذکر همه چیز درست می‌شود و عقب‌نشینی نکنیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: خداوند در سوره مبارکه لقمان دستورالعملی را به همه آمران به معروف و ناهیان از منکر ابلاغ کرده و می‌فرماید: «يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا أَصَابَكَ ۖ إِنَّ ذَٰلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ؛ پسرم! نماز را برپا دار، و امر به معروف و نهی از منکر کن، و در برابر مصائبی که به تو می‌رسد شکیبا باش که این از کارهای مهم است». لقمان فرزندش را به نماز و امر به معروف و نهی از منکر سفارش کرده و تذکر می‌دهد که در این راه صبوری کند. علمای اخلاق مبحث صبر را به صبر در مقابل معصیت، صبر در طاعت و بندگی خدا و صبر در مصیبت تقسیم می‌کنند.

حق تجسس در زندگی مردم را نداریم

عبادی‌زاده بیان کرد: باید توجه کنیم که ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم اما حق تجسس در زندگی مردم را نداریم. نباید امور مکشوف و پنهانی مردم را افشا کنیم. امام صادق(ع) نیز به مؤمنین توصیه می‌کنند که مراقب باشند و حساس نباشند. ما حق ورود به حریم خصوصی افراد را نداریم و تمام هم و غممان این باشد که امر به معروف و نهی از منکر را در امور مشکوف انجام دهیم چراکه به دنبال کشف جرم نیستیم.

وی ادامه داد: در امر به معروف و نهی از منکر به دنبال مخالفت و برخورد با گناهکار نیستیم بلکه با گناه مبارزه می‌کنیم و تفاوت بسیاری در این 2 نهفته است و باید از هم تفکیک شوند. تمام کاسه و کوزه‌ها را نباید بر سر گناهکار خالی کنیم چراکه ما می‌خواهیم او را از گناهش برگردانیم. اگر قرار باشد با دعوا مبارزه کنیم هدفمان محقق نخواهد شد و اگر جایی قرار به برخورد باشد سازوکارهای حاکمیتی خود را دارد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان بیان کرد: نهی از منکر و امر به معروف گاهی باید با صراحت و قاطعیت و شفافیت و گاهی با ملایمت باشد، باید بررسی کنیم تأثیرگذاری کدام‌یک در آن مورد بیشتر است، چراکه اگر احتمال تأثیر وجود نداشته باشد وجوب فریضه امر و نهی ساقط می‌شود. باید مانند آیینه بدون غرض عیوب گناهکار را به او نشان دهیم و همچون آینه وقتی گناهکار  رفت گناهش را فراموش کنیم.

عبادی‌زاده در خطبه دوم نماز جمعه این هفته بندرعباس ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار کرد: وجود مقدسه حضرت زهرا(س) سند حقانیت ما و عامل کمال همه انبیای الهی است. تمام انبیا به مقام رسیدند، مدال افتخار از خدا گرفتند، روح‌الله، کلیم‌الله، صفی الله، ذبیح‌الله، رسول‌الله و حبیب‌الله شدند و همه این‌ها به برکت اتصال با مقام شامخ و نورانی حضرت زهرا(س) در دو عنصر «اقرار به فضایل حضرت زهرا(س)» و «محبت حضرت زهرا(س)» بود. ما می‌توانیم به واسطه این دو عامل تکامل پیدا کرده و از درگاه الهی مدال بگیریم.

وی افزود: هر مقداری اتصال و ارتباط ما با وجود مقدسه حضرت زهرا(س) بیشتر باشد به همان میزان سیر تکاملی ما نیز شتاب بیشتری می‌گیرد. وجود مقدسه حضرت زهرا(س) شخصیتی است که حجت خدا بر ما و حجج الهی است. امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «نَحْنُ حُجَةُ‏ اللّه‏ِ عَلى خَلْقِهِ وَ فاطِمةُ حُجَّةٌ عَليَنا؛ ما (ائمّه) حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ماست». امام زمان(عج) نیز می‌فرمایند: «مادرم فاطمه زهرا(س) الگوی زندگی من است». این همه توجه خاص اهل‌بیت به فاطمه زهرا(س) به دلیل همان مقام والایی است که خدای متعال به این کوثر آل محمد(ص)داده است.

بزرگ‌ترین برکت برجام

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان تصریح کرد: چهره پشت پرده کریه نظام لیبرال دموکراسی غرب را امروز در کشور مدعی آمریکا دیدیم. رأی‌های الکترالی که رئیس‌جمهور را تعیین می‌کند و برای رأی مستقیم مردم ارزشی قائل نیستند و این است نماد دموکراسی و مردم‌سالاری که از آن دم می‌زنند. با دموکراسی هدایت شده‌ای که طراحی کرده‌اند، رئیس‌جمهور را خودشان تعیین می‌کنند که البته در این دوره مقاومت‌هایی صورت گرفت. ما نباید به اتفاقاتی که در آمریکا می‌افتد دل ببندیم، هرکسی رئیس‌جمهور شود مربوط به خود آمریکایی‌هاست و عقلانی نیست که ما به دولت جدید دل ببندیم.

عبادی‌زاده ادامه داد: در دولت اوباما امضای برجام خشک نشده بود که تحریم‌ها را آغاز کردند، امروز عده‌ای از ترسوها به بهانه‌های مختلف پشت مفهوم عقلانیت خود را قایم کرده و می‌گویند باید با این‌ها مذاکره کنیم. مذاکره خوب است اما آن‌ها برای مذاکره ارزشی قائل نیستند. من بزرگ‌ترین برکت برجام را  برای نسل سوم و چهارم انقلاب می‌بینم که نمی‌دانستند ما با چه کسانی سر و کار داریم و مطالبه گری می‌کردند که مذاکره کنیم و  به برکت همین برجام بود فهمیدند که آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند.

وی بیان کرد: شکست‌های راهبردی آمریکایی‌ها را دیدیم و دیدیم هر جا ملت ایران در برابر نظام سلطه جهانی مقاومت کرد، عقب نشستند و هر جا کوتاه آمدیم جلو آمدند. راهبرد مقاومت امروز در دنیا در حال نتیجه دادن است. سیستم دیپلماسی کشور کار خود را در راستای سیاست‌های کلان نظام انجام دهد اما دولت نباید برنامه‌ریزی کشور را با اعتماد به دولت‌های قبل و بعد آمریکا پیش ببرد و به مذاکرات گره بزند. برنامه‌ریزی کشور باید با اتکا به ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خودمان باشد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان گفت: بایدن برآمده از دل یک انتخابات پرآشوب است که ماهیت امپریالیستی هر دو جناح را برای ما روشن کرد. دموکرات و جمهوری‌خواه همه سر تا پا یک کرباس هستند. باید از تجربیات و گذشته خودمان و نظام سلطه درس بگیریم چراکه مؤمن نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود. امیدواریم کشور و دولت ما بدون توجه به اعمال دولت بعدی آمریکا با صلابت کار خود را دنبال کند و در پرتو حمایت‌های مردمی و رهبر عزیز انقلاب و تلاش فعالان اقتصادی از این مرحله عبور کنیم. فواره به آخر رسیده و تلاش‌های دشمن در بحث تحریم در حال از دست دادن اثرات خود است و ملت دارد راه خود را پیدا می‌کند و دیر نخواهد بود که مردم با اتکا به اقتصاد مقاومتی درون‌زا کار را پیش ببرند.

مردم همچنان با ستاد مقابله با کرونا همراهی کنند

عبادی‌زاده بیان کرد: در شرایط سخت کرونا هستیم و فراز و نشیب‌ها را می‌بینیم، گاهی حلقه کنترلی تنگ‌تر می‌شود که جواب می‌دهد و تا مادامی‌که این ویروس منحوس کاملاً مهار نشده است، مردم باید کمک کنند و منتظر نباشند از سمت ستاد مقابله با کرونا محدودیت اعمال شود و خود باید در این زمینه فاصله‌های بهداشتی و محدودیت‌های اجتماعی را رعایت کنند. به ستاد مقابله با کرونا استان که شبانه‌روز در حال تلاش هستند خدا قوت می‌گویم و نتیجه تلاش‌هایشان نیز این بوده که هرمزگان در مقایسه با استان‌هایی که شرایط اقلیمی مشترکی با ما دارند، وضعیت به مراتب بهتری داشته است.

وی اضافه کرد: انضباط اجتماعی که درزمینهٔ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بندرعباس دیدم در بسیاری شهرها از جمله تهران ندیدم و این شعور بالای مردم هرمزگان را می‌رساند و نتیجه آن را نیز می‌بینیم. خاضعانه و ملتمسانه از همه مردم می‌خواهم همچنان ستاد مقابله با کرونا را همراهی کنند تا کمترین تلفات را داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان خاطرنشان کرد: چندین سال است که در جزیره هرمز اتفاقاتی در حال وقوع است و متأسفانه اقدام درستی در این زمینه صورت نگرفته است. تأکیدات مقام معظم رهبری را شنیدیم که جزیره هرمز را باید در همه بخش‌های فرهنگی، اقتصادی و... دریابیم. گروه‌هایی سواحل جزیره هرمز را که جزیره شهدا است، آلوده کرده‌اند که عموماً هم اهل هرمزگان نیستند. گروه‌های بهایی، شیطان‌پرست، فرقه‌های نوظهور به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته و هدفمند از استان‌های دیگر وارد هرمز شده و محیط را آلوده و فاسد کرده‌اند. مسئولین ما باید در این زمینه فکری کنند. در بخش سازمان‌یافته و نظام‌مند باید دستگاه‌های امنیتی ما ورود کنند چراکه این دیگر یک فساد عادی نیست.

عبادی‌زاده افزود: باید نعمت خدادادی ساحل و دریا را برای استفاده مردم آماده کنیم، مردم نیز امر به معروف و نهی از منکر داشته باشند و عرصه را با ملایمت بر گناهکار تنگ کنند. وقتی مؤمنان در محیطی قرار بگیرند آن محیط برای شیاطین ناامن می‌شود. دستگاه‌های فرهنگی نیز در این زمینه مسئول هستند، من معتقد به کار ایجابی در کنار کار سلبی هستم و در این زمینه نیز کار فرهنگی و سرهنگی هردو لازم است. به بهانه کار فرهنگی نباید کار سرهنگی را کنار بگذاریم و بالعکس و تلاش کنیم که این وضعیت بهبود یابد. اگر این خبرها به سمع و نظر حضرت آقا برسد با آن همه تأکیداتی که در مورد جزیره هرمز فرمودند، همه ما شرمنده می‌شویم.

انتهای پیام
captcha