آغاز مرمت مسجد جامع کبیر نی‌ریز فارس
کد خبر: 3947755
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲

آغاز مرمت مسجد جامع کبیر نی‌ریز فارس

مسئول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگري و صنایع ‌دستی شهرستان نی‌ریز از آغاز مرمت مسجد جامع كبير نی‌ریز، یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران با هدف حفظ و احيای اين بنای تاريخی خبر داد.

به گزارش ایکنا از فارس، به‌ نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس، حمیدرضا هادی، مسئول اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگري و صنایع ‌دستي شهرستان نی‌ریز امروز، 25 دی‌ماه از آغاز مرمت مسجد جامع كبير نی‌ریز با هدف حفظ و احيای اين بنای تاريخی خبر داد و گفت: مرمت این بنای تاریخی با پیگیری نماینده مردم نی‌ریز، استهبان و بختگان از محل اعتبارات وزارت كشور آغاز شده است.

وی افزود: پیمانكار این پروژه از طرف اداره‌كل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس انتخاب‌ شده و مرمت و استحکام‌بخشی دیوارهای ضلع شرقی مسجد را با نظارت بخش فنی اداره‌كل استان فارس آغاز کرده است.

هادی با بیان اینکه مدت این قرارداد شش ماه است و ایوان ضلع شرق و رواق‌های شمالی در این برنامه مرمت خواهند شد، گفت: این مسجد یكی از قدیمی‌ترین مساجد ایران و میراث بزرگ جهان اسلام است كه احتمالاً در ابتدا یكی از آتشکده‌های بزرگ زرتشتیان بوده كه بعد از ورود اسلام به ایران تبدیل به مسجد شده و این اقدام‌ها در راستای حفظ، نگهداری و احیای مسجد جامع كبیر انجام می‌شود.

وی، بناهای تاریخی را هویت و نشان هر شهر دانست و گفت: این شهرستان دارای ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری است كه باید با مرمت و معرفی هرچه بهتر آثار تاریخی، این صنعت را در شهرستان نی‌ریز تقویت كنیم.

یادآور می‌شود، مسجد جامع كبیر اولین بار توسط آندره گدار مورد بررسی قرار گرفته و این بنا در سال 1312 در فهرست بناهای تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha