فارس میزبان ۱۵ شهید گمنام می‌شود / انتقاد از خلف وعده مسئولان
کد خبر: 3946777
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱

فارس میزبان ۱۵ شهید گمنام می‌شود / انتقاد از خلف وعده مسئولان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از برگزاری مراسم تشییع و خاک‌سپاری پیکر‌های ۱۵ شهید گمنام دوران دفاع مقدس در ۱۲ نقطه این استان همزمان با ایام فاطمیه خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، سعید كوشكی جهرمی، مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، امروز، 21 دی‌ در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از میزبانی 15 شهید گلگون‌كفن خوش‌نام همزمان با ایام فاطمیه خبر داد و گفت: این شهدا در 12 نقطه استان فارس به خاك سپرده خواهند شد.

وی با بیان اینكه از این 15 شهید، 7 شهید مربوط به عملیات کربلای 5، پنج شهید مربوط به عملیات رمضان، 2 شهید مربوط به تک دشمن در سال 67 و یک شهید هم مربوط به عملیات والفجر یک است، افزود:‌ همچنین از این تعداد شهدا، 8 شهید در منطقه شلمچه و 7 شهید در منطقه شرق دجله و شرق بصره تفحص شده‌اند.

كوشكی با تصریح اینكه 39 نقطه استان فارس درخواست میزبانی شهدای گمنام داشته‌اند كه این بار توانستیم درخواست 12 نقطه را اجابت كنیم، گفت: در شیراز میزبان 6 شهید گمنام خواهیم بود كه دو شهید در بهشت احمدی، یك شهید در دانشگاه صنعتی، یك شهید در لشكر 19 فجر، یك شهید در مركز پشتیبانی منطقه 2 ارتش و یك شهید هم در پادگان شهید باقری نیروی دریایی سپاه به خاك سپرده خواهند شد.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس اظهار كرد: همچنین دو شهید در شهر ششده و قره بلاغ فسا، یك شهید در دانشگاه آزاد آباده، یك شهید در دانشگاه آزاد فیروزآباد، دو شهید در شهرستان خفر، یك شهید در دانشگاه دولتی جهرم، یك شهید در مؤسسه علوم قرآنی و فرهنگی امیرالمؤمنین(ع) جهرم و یك شهید در دانشگاه علوم پزشكی گراش به خاك سپرده می‌شوند.

وی زمان ورود پیكرهای مطهر شهدا به استان فارس را ساعت 8 صبح روز چهارشنبه، 24 دی‌ اعلام كرد و گفت: مراسم استقبال با رعایت پروتكل‌های بهداشتی با حضور مسئولان و پیشكسوتان دفاع مقدس از فرودگاه شهید دستغیب شیراز انجام می‌شود و برنامه‌ریزی شده است تا حركت كاروان شهدا را در سطح شهر شیراز داشته باشیم و بعد از آن شهدا به معراج شهدا انتقال داده می‌شوند و در صورت اجازه ستاد مبارزه با كرونا مراسم وداعی با شهدا هنگام نماز مغرب و عشا روز 24 دی‌ در معراج شهدا خواهیم داشت.

كوشكی با بیان اینكه از عصر روز 24 دی‌ پیكرهای مطهر تعدادی از شهدا را به شهرستان‌هایی كه قرار است به خاك سپرده شوند، انتقال داده می‌شوند، گفت: نخستین مراسم تشییع و خاكسپاری در روز 25 دی‌ماه در بهشت احمدی شیراز برگزار خواهد شد.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد:‌ در روز شنبه، 27 دی‌ماه نیز در 4 نقطه پشتیبانی منطقه 2 ارتش، پادگان شهید باقری ندسا، دانشگاه علوم پزشكی گراش و شهر ششده و قره بلاغ فسا مراسم تشییع و خاكسپاری پیكرهای شهدا برگزار خواهد شد و در روز یكشنبه، 28 دی‌ماه مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) نیز مراسم خاكسپاری شهدا در دانشگاه‌های آزاد اسلامی فیروزآباد و آباده، شهرستان خفر و شهرستان جهرم برگزار می‌شود و در روز دوشنبه هم مراسم تشییع پیكرهای شهدا در دانشگاه صنعتی شیراز و لشكر 19 فجر برگزار می‌شود.

وی با بیان اینكه طی تفاهم‌نامه امضا شده با مسئولان 12 نقطه‌ای كه شهدا در آن‌ها به خاك سپرده می‌شوند، یادمان‌های این شهدا ظرف 6 ماه آینده باید تكمیل شوند، گفت: البته بهشت احمدی و دانشگاه جهرم یادمان‌های خود را قبل از ورود پیكرهای شهدا آماده‌ كرده‌اند كه جای قدردانی دارند.

كوشكی با یادآوری اینكه سپاه احمدبن موسی(ع) شیراز مسئول برگزاری مراسم استقبال از پیكرهای شهدا را به عهده دارد، گفت: تلاش می‌كنیم تا در چند نقطه شیراز در روز پنج‌شنبه، 25 دی ماه با محوریت نواحی مقاومت مراسم بیعت و وداع با شهدا را برگزار كنیم.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آماری از وضعیت یادمان‌های شهدای گمنام در این استان پرداخت و گفت: در استان فارس تاكنون 124 یادمان شهدای گمنام داریم که در آن‌ها حدود 344 شهید گمنام به خاك سپرده شده‌اند.

وی با بیان اینكه متأسفانه از 124 یادمان، حدود 30 یادمان شهدای گمنام رسیدگی نشده است و مسئولان محلی برابر وعده‌ای كه در زمان دفن شهید داده بودند عمل نكردند، گفت: حتماً در 45 روز آینده و طی روزهای 15 تا 20 اسفندماه سال جاری اسامی این مسئولان و شهرها و بخش‌هایی كه یادمان‌های شهدای گمنام همچنان بی‌سامان مانده و به وعده‌های خود عمل نكرده‌اند را در رسانه‌ها اعلام خواهیم كرد.

كوشكی با تأكید بر اینكه این ظلم و جفای نابخشودنی نسبت به شهدای گمنام است، گفت: برای این كار حتی به نمایندگان شهرستان‌ها و فرمانداران هم نامه‌نگاری كرده‌ایم تا هرچه زودتر یادمان‌های شهدا را سامان‌دهی كنند. مردم انتظار دارند همان‌طور كه ادعا می‌كنیم متولی پارك و وعده‌های فرهنگی در سطح شهر هستیم، به یادمان‌های شهدای گمنام هم به‌عنوان مفاخر ملی توجه ویژه داشته باشیم.

وی با انتقاد از نحوه برخورد برخی از مسئولان با مزار شهدای گمنام در حالی كه در كشورهای دیگر بسیار خوب به قبور سربازان گمنام خود رسیدگی می‌كنند، گفت: یادمان‌های شهدای گمنام قطعاً نیاز به رسیدگی دارند و متولی این یادمان‌ها هم اداره‌كل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به نیابت از ستاد كل نیروهای مسلح است و متولی گلزارهای شهدا هم بنیاد شهید است.

مدیركل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس از مسئولان امر خواست تا حتماً اعتبارات مناسبی را برای ساماندهی یادمان‌های شهدای گمنام اختصاص دهند و سپس ادامه داد: البته در برخی از شهرستان‌های خیران و مسئولان همكاری خوبی داشته‌اند كه جای قدردانی دارند.

كوشكی در بخش دیگری از سخنان خود از معرفی بهترین رسانه‌هایی كه بیشترین نقش را در ترویج فرهنگ دفاع مقدس در چهلمین سالگرد آن داشته‌اند، در استان فارس خبر داد و گفت: این مراسم در پایان سال و همزمان با روز شهید برگزار خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به بازدید رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور از باغ موزه دفاع مقدس فارس و قول مساعد كمك 10 میلیارد تومانی به این موزه گفت: البته كار ساماندهی و تجهیز باغ موزه دفاع مقدس بسیار عقب است و نیاز به كمك‌های بیشتری داریم.

انتهای پیام
captcha