ضرورت نگرش دوسویه در تخصیص بودجه‌های قرآنی / شفافیت مالی مطالبه عمومی است
کد خبر: 3946478
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷

ضرورت نگرش دوسویه در تخصیص بودجه‌های قرآنی / شفافیت مالی مطالبه عمومی است

داور بین‌المللی مسابقات قرآن با تأکید بر نگرش دوسویه در تخصیص بودجه‌های قرآنی گفت: یک سمت این نگرش به سوی کسانی است که تصمیم‌گیرنده در تخصیص بودجه‌ها هستند و بخش دیگر متوجه توزیع‌کنندگان می‌شود.

سعید رحمانی، عضو شورای عالی قرآن و داور بین‌المللی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به اهمیت بودجه‌های قرآنی گفت: برای تخصیص بودجه‌های قرآنی باید نگرش دو سویه داشته باشیم که یک سمت این نگرش به سوی کسانی است که تصمیم‌گیرنده در تخصیص بودجه‌ها اعم از دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس هستند.


بیشتر بخوانید: 


وی افزود: مسئولان مراکز تصمیم‌گیری بودجه باید به این مهم برسند که اختصاص بودجه به قرآن هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و موجب می‌شود در بسیاری از بودجه‌های دیگر در آینده صرفه‌جویی شده و حتی به صفر رسیده، چرا که ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه موجب ایجاد امنیت روحی، روانی، شادابی و نشاط می‌شود. به‌ عنوان مثال وقتی مقداری پول را در جایی قرار می‌دهیم و بعداً می‌توانیم چندین برابر آن بودجه را آورده داشته باشیم؛ لذا عقلانیت این است که صرف چنین بودجه‌هایی را هزینه ندانیم.

رحمانی اظهار کرد: نکته بعد مربوط به افرادی است که در سنوات گذشته مسئول دریافت و توزیع بودجه‌های تخصیص‌یافته قرآنی بوده‌اند و در بعضی موارد این کار با گله‌مندی همراه بوده است. شاید برخی بگویند که نحوه تخصیص بودجه به مراکز قرآنی کاملاً شفاف نبوده و مشخص نشد بودجه‌ها کجا رفت و چه شد و چنین گلایه‌هایی ممکن است در برخی از مراکز قرآنی وجود داشته باشد.

رحمانی تأکید کرد: می‌دانیم افرادی که در این زمینه کار می‌کنند بسیار دلسوز، متخصص و کارشناسان خوبی بوده‌اند، اما گله‌هایی در سطح جامعه وجود دارد. یک سمت صحبت باید به سمت کسانی باشد که ممکن است در تخصیص و سهم‌بندی بودجه، بسیار نمود اجتماعی و بیرونی نداشته‌اند و مشخص نشده است که این بودجه‌ها تا چه میزان مؤثر بوده و کجا اختصاص داده شده است لذا در این زمینه باید شفافیت 100 درصدی نه حتی 90 درصدی صورت گیرد تا همه مردم و مسئولان بدانند این بودجه کجا رفت و نصیب چه کسانی شد و سهم هر ارگان یا جامعه قاریان و غیره از این بودجه چه میزان بوده است.

عضو شورای عالی قرآن بر لزوم احصای خروجی تخصیص بودجه‌های قرآنی هم تأکید کرد و گفت: علاوه بر این‌ها باید خروجی تخصیص بودجه‌ها هم احصا شود که این بودجه‌ها چه میزان در خروجی خود را نشان می‌دهد و با این شفاف‌سازی‌ها نهایتاً هیچ گله‌ای باقی نمی‌ماند و آن مسیری که باید طی می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین در بحث تخصیص بودجه‌های قرآنی باید این دو کار صورت گیرد؛ مسئولان امر تصمیم‌گیری شک نکنند که بودجه‌های قرآنی سرمایه‌گذاری هستند و کسانی که از این بودجه‌ها استفاده می‌کنند باید کاملاً شفاف‌سازی کنند و بیشتر از پول شخصی خود به آن اهمیت دهند و تمام خروجی‌ها را نیز احصا کنند تا هیچ‌گونه دورریز و هدررفتی در بحث بودجه‌های قرآنی نداشته باشیم و ریال به ریال آن در جهت منفعت و ارتقای کامل فعالیت‌های قرآنی هزینه شود تا همه بدانند که این بودجه‌ها کجا هزینه شده است.

انتهای پیام
captcha