دلایل بالا بودن مرگ و میرهای کرونا در روزهای اخیر / میزان افرادی که از واکسن کووید19 بهره می‌برند
کد خبر: 3937451
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
وزیر بهداشت توضیح داد:

دلایل بالا بودن مرگ و میرهای کرونا در روزهای اخیر / میزان افرادی که از واکسن کووید19 بهره می‌برند

وزیر بهداشت در رابطه با تداوم اخبار مرگ و میر کرونا گفت: اگر مردم هنوز از مرگ و میر کرونا اخبار ناخوشایندی را دریافت می‌کنند، ناشی از تلنبار شدن بی‌دلیل بیماران در مراکز درمانی است.

فوری- ارسالی//دلایل بالا بودن مرگ و میرهای کرونا در روزهای اخیر/ میزان افرادی که از واکسن کووید19 بهره می‌برندبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگویی زنده با اشاره به هفته بسیج، اظهار کرد: در این هفته، طرح شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری بسیج برای آموزش همگانی، بیماریابی و افزایش تست، درمان زودرس و سرپایی و مدیریت بیماری قبل از رسیدن به بیمارستان آغاز می‌شود.

وی افزود: طرح شهید سلیمانی همان طرحی است که مقام معظم رهبری برای ارائه خدمات محله، خانه و خانواده‌محور فرمودند که با کمک سفیران سلامت در اقصی نقاط کشور با همکاری نیرو‌های بسیج اجرا می‌شود و حتماً در در پایان این طرح، دستاورد‌های بزرگی را به جهان اعلام می‌کنیم و قطعاً در کاهش ابتلا، بستری و مرگ و میر بیماران کووید۱۹ موثر است.

وی ادامه داد: اگر مردم هنوز از مرگ و میر کرونا اخبار ناخوشایندی را دریافت می‌کنند، ناشی از تلنبار بی‌دلیل بیماران در مراکز درمانی است که گرفتار آن هستیم و در آینده نزدیک با کاهش موارد ابتلا و بستری، حتماً موارد مرگ و میر کرونا هم کاهش پیدا می‌کند.

نمکی گفت: از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکر می‌کنیم. بر اساس گزارش‌ها، همکاری مردم به بالای ۹۰ درصد رسیده و این نشان از همکاری آن‌ها با خدمتگزاران خودشان در نظام سلامت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه چند مورد موجب نگرانی وزارت بهداشت شده است، گفت: این موارد را به رئیس جمهوری گزارش دادیم، نخست ترافیک صبحگاهی به علت حضور مردم در شرکت‌های خصوصی و ادارات دولتی بود که بیش از آنچه که فکر می‌کردیم تأثیرگذار بود و در مترو و اتوبوس شاهد تراکم مردم بودیم. رئیس جمهوری نیز دستور دادند که ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی باز هم نیرو‌های خود را کاهش دهند و در حد تعطیلی باشند.

وی ادامه داد: در مصوبه ستاد ملی کرونا برای محدویت‌ها هم آمده است که شرکت‌های خصوصی هم مشمول این طرح هستند و اگر رعایت نکنند، همکاران وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی کرونا در وزارت کشور مجبور به برخورد و تعطیلی خواهند بود تا در رفت و آمد شهری مشکل ایجاد نشود.

نمکی با اشاره به صف‌های طولانی برای توزیع مرغ در بازار‌های سبزی و تره بار در روز‌های گذشته نیز گفت:‌ این مورد باعث شد انبوه مردم جمع شوند و برنامه وزارت بهداشت را به هم بریزد. رئیس جمهوری به وزیر جهاد کشاورزی و صنعت دستور داد که این موارد به سرعت ساماندهی شود تا این مشکل را نداشته باشیم.

وزیر بهداشت افزود: مسئله دیگر تأمین واکسن کروناست که آن را از سه طریق دنبال می‌کنیم. یکی از طریق خرید واکسن از مجموعه کوواکس و سازمان بهداشت جهانی است که برنامه‌ریزی کردیم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از این طریق وارد کنیم. این تعداد واکسن حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ نفر و حدود ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد. این واکسن باید برای هر نفر ۲ دوز تزریق شود.

وی گفت: اقدام بعدی تأمین حدود ۵.۵ میلیون دوز واکسن از قالب قرارداد مشترک با یک کمپانی خارجی و همچنین خرید ۲۰ میلیون واکسن از یک کمپانی خارجی دیگر و در مجموع ۴۲ میلیون دوز واکسن خریداری می‌کنیم که حدود ۲۱ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

نمکی ادامه داد: واکسن داخلی هم خوب پیش می‌رود و علی‌رغم نظر عده‌ای که به تولید داخل باور ندارند. شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان داخلی در ۱۲ شرکت مشغول تولید این واکسن هستند و حداقل ۴ شرکت جلوتر از بقیه هستند. سازمان بهداشت جهانی مراحل آن‌ها را قبول کرده است. یکی از این شرکت‌ها اجازه آزمایش انسانی واکسن کرونا را در ایران دریافت کرده و هفته آینده کار روی انسان را شروع می‌کند، فاز حیوانی این واکسن با موفقیت تمام شده و امیدوایم در چندماه آینده مژده ساخت واکسن را به استحضار ملت شریف ایران برسانیم.
انتهای پیام
captcha