مرزبان: فداکاری کادر درمانی برخاسته از روحیه‌ بسیجی است
کد خبر: 3937195
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
انعکاس بسیج بر پرده نقره‌ای/ 3

مرزبان: فداکاری کادر درمانی برخاسته از روحیه‌ بسیجی است

هادی مرزبان عقیده دارد: کادر درمانی کشور که در شرایط سخت کرونایی در حال مبارزه با این بیماری است با اتکا به روحیه بسیجی توانسته‌‌ است در این رابطه فداکارانه فعالیت کند.

هادی مرزبان، بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره جایگاه تفکر بسیجی در سینما اظهار کرد: در سینما و تلویزیون درباره شخصیت‌های مطرح و تاثیرگذار معاصر کارهایی تولید شده است، اما کمیت آن به‌هیچ‌وجه جوابگوی عظمت شخصیت‌های موردنظر نیست. برای مثال در چند فیلم یا سریال به زندگی شهید همت یا شهید جهان‌‌آرا پرداخته شده است؟ جواب به این سوال نشان می‌دهد در این رابطه ما کم‌کار بوده‌ایم.

وی افزود: وقتی درباره سرداران شهیدی چون همت و جهان‌ آرا کم‌کاری می‌شود دیگر می‌توان فهمید درباره بسیجیان در سینما یا تلویزیون چگونه کار شده است. البته نکته‌‌‌ای را باید متذکر شوم که کمتر به آن توجه می‌شود، وقتی از بسیجی حرف می‌زنیم منظور تنها آدم‌هایی نیستند که در سازمان بسیج مشغول به خدمتند، بلکه بیشتر روحیه بسیجی را مدنظر داریم که باید در تمامی بخش‌ها وجود داشته باشد. برای مثال در میان شهدا نیز بودند بزرگانی چون شهید شیرودی، شهید ستاری، شهید بابایی یا شهید صیاد شیرازی که ارتشی بودند، اما به واسطه داشتن روحیه بسیجی به بالاترین مقام که همان شهادت است، دست یافتند.

یک‌سویه‌نگری به بسیج، آسیب رایج کارهای سینمایی

بازیگر سریال «تنهاترین سردار» گفت: این اتفاق در دیگر مشاغل نیز می‌تواند وجود داشته باشد.به عنوان نمونه پزشکانی را نام می‌برم که در ایام جنگ در صحنه‌های نبرد حضور داشتند. از این دست مثال‌ها بسیارند. این موضوع نشان از داشتن روحیه بسیجی در بخش‌های مختلف است که به شکل درست در تولیدات نمایشی نشان داده نمی‌شود. در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی باب است قهرمان بسیجی تنها آدمی نشان داده شود که اسلحه به دست دارد و می‌جنگد. این یکسویه‌نگری به‌نظرم بی‌انصافی نسبت به بسیجیان است.

وی با بیان اینکه فیلم‌های ارزشی باید توسط قوی‌ترین نیروها تولید شوند، گفت: وقتی قرار است فیلمی درباره سرداران شهید ساخته شود، باید تولید را بر عهده خبره‌ترین نیروها سپرد، اما متاسفانه این اتفاق دقیقاً در کشورمان عکس است! یعنی عموماً از این حوزه به عنوان محلی برای تجربه‌اندوزی استفاده می‌شود. این موضوع به نظرم آسیبی جدی است که این روزها رایج شده و انگار قرار نیست راه‌حلی برای آن اندیشیده شود.

کادر درمانی در مبارزه با کرونا پیرو فرهنگ بسیجی‌ هستند

بازیگر سریال «پهلوانان نمی‌میرند» پزشکان و مدافعان سلامت را بسیجی نام نهاد و اعلام کرد: کادر درمانی کشور که در شرایط سخت کرونایی در حال مبارزه با این بیماری است با اتکا به روحیه بسیجی توانسته‌‌اند در این رابطه فداکارانه فعالیت کنند. البته برخی از نیروهای بسیجی و طلاب نیز در کنار کادر درمانی حاضر شد‌‌ه‌اند و جانشان را برای درمان مردم به خطر انداخته‌اند. هر یک از این افراد قادرند الهام‌بخش یک فیلم و سریال باشند به شرطی ‌که شناسایی شده و فیلمنامه‌ای خوب از زندگیشان نوشته شود.



کارگردان تئاتر «آهسته با گل سرخ» گفت: هر قدر تصویرگری از بسیج در سینما یا تلویزیون شکل کاملی نداشته به نظرم در حوزه تئاتر کارهای نسبتاً خوبی تولید شده است. دلیل این اتفاق را در دو امر جست‌وجو می‌کنم. ابتدا اینکه نیروهای متعهدی که در این حوزه مشغول کارند در تئاتر امکان بیشتر برای کار کردن دارند. نکته دوم این‌که برای تئاتر حتماً نیاز نیست سرمایه چندانی داشت، پس از یک گروه متعهد انتظار می‌رود با داشتن یک متن خوب، نمایشی تاثیرگذار را روی صحنه ببرند.

وی متذکر شد: همانگونه‌ که در تئاتر توانسته‌ایم به شکلی مطلوب از فرهنگ بسیجی برای ساخت کارهای نمایشی بهره ببریم در حوزه هنرهای تجسمی هم کارهای خوبی تولید شده و به‌ویژه در نقاشی عملکرد مطلوب بوده است. البته درباره موسیقی نمی‌توانم نظر دقیقی بدهم، زیرا کارهای زیادی را در این رابطه نشنیده‌ام. به هر حال ظرفیت فرهنگ بسیجی به اندازه‌ای است که اگر سال‌ها در این رابطه کار شود باز هم تولیدات تکراری نخواهد شد.

ساختن فیلم یا سریال خوب با اتکا به فرهنگ بسیجی محقق می‌شود

بازیگر سریال «امیرکبیر» با بیان این‌که کار متعهدانه ساختن در سینما، خود نوعی وفاداری به فرهنگ بسیجی است، تصریح کرد: وقتی هنرمندی با تعهد فیلم یا سریالی می‌سازد به نظرم توانسته در کار خود بسیجی‌گونه عمل کند. دلیلم این است که تولیدات ما با بودجه دولتی ساخته می‌شوند، پس به آن به عنوان یک اثر سینمایی صرف نباید نگاه کرد. به ویژه در شرایط فعلی که مشکلات اقتصادی فراوان است کارهای تولیدی در سینما و تلویزیون باید با پایین‌ترین ضریب خطا تولید شوند.

این سینماگر ادامه داد: برگزاری جشنواره‌‌های موضوعی در این حوزه مورد دیگر است. فستیوال‌های عمومی معمولاً نگاهی بین‌المللی و کمتر به موضوعات ارزشی نگاهی خریدارانه دارند. این از معضلات جشنواره‌های امروز ماست. با این توضیح برپایی جشنواره‌هایی چون فیلم مقاومت کمک می‌کند تا فیلمسازان علاقمند در این حوزه کارشان بهتر و بیشتر دیده شود.

بازیگر فیلم «بچه‌های ابدی» با تاکید به روی این نکته که سینما باید ابزاری تبلیغی در جامعه باشد، گفت: وقتی فیلم‌های سینمایی به موضوعاتی نظیر فرهنگ بسیجی به شکلی دقیق می‌پردازند تنها کیفیت کار خود را بالا نمی‌برند، بلکه باعث می‌شوند موضوعات مورد نظر در جامعه بیشتر دیده شده و در سطح اجتماع رواج پیدا کند.

انتهای پیام
captcha