شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود
کد خبر: 3936804
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود

رئیس مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی ـ آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود.

شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی ـ فرهنگی دانشجویان ایران، رحیم یعقوب‌زاده، رئیس این مرکز و رئیس طرح ملی «ایران، مرز پر گهر» گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر با هدف تقویت روحیه خودباوری و تحقق شعار «ما می‌توانیم» هر ساله ویژه دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی سراسر کشور به منظور آشنایی آن‌ها با مواریث فرهنگی، تمدنی و طبیعی، پروژه‌های ملی و توانمندی‌های صنعتی، اقتصادی، علمی-آموزشی و زیربنایی کشور انجام می‌شود.

یعقوب‌زاده ادامه داد: این طرح از سال ۱۳۸۴ تا پایان سال تحصیلی ۱۳۹۸ طی پانزده دوره در سراسر کشور برگزار شده است و اردو‌های شانزدهمین دوره به علت شرایط ناشی از شیوع کرونا و مصوبات کمیته گردشگری و فضا‌های ورزشی ستاد ملی کرونا مبنی بر محدودیت اجرای اردو‌های دانشجویی، برگزار نخواهد شد و نظر به اهمیت تداوم طرح از سویی و حفظ سلامتی دانشجویان و رعایت مقررات جاری کشور از سویی دیگر، مقرر شد تا «تولید محتوا» محور اصلی اجرای این دوره از طرح در شکل‌های فیلم، تصویر و مکتوب باشد که طی آن دانشگاهیان با مقاصدی که اردو‌های ایران مرز پرگهر در آن برگزار می‌شد، اعم از مواریث تاریخی و طبیعی و دستاورد‌های فناورانه کشور آشنا شوند.

وی تولید محتوای فاخر برای آشنایی دانشگاهیان با آثار و مواریث فرهنگی و طبیعی و نیز پروژه‌های صنعتی و فناورانه سراسرکشور در راستای افزایش خودآگاهی، خودباوری ملی و شناخت و صیانت از میراث طبیعی را از اهداف اصلی طرح برشمرد.

رئیس طرح افزود: اردو‌های «ایران مرز پرگهر» که به همت همکاران جهادگر در جهاددانشگاهی و مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران پانزدهمین دوره خود را پشت سر گذاشته است، از طرح‌های فرهنگی برجسته‌ای است که مورد‌استقبال خوب دانشجویان قرار گرفته است و در این دوره از طرح نیز ۳۰ واحد جهاددانشگاهی مشارکت خواهند داشت.

در ادامه زینب یوسفی، دبیر طرح با اشاره به جزئیات آن گفت: تا کنون در طراحی و اجرای «اردو‌های ایران مرز پرگهر» تلاش می‌شده است تا با ارائه مدلی مناسب از بازدید علمی و متناسب با رشته‌های تحصیلی، دانشجویان از مقاصد طبیعی، بنا‌های فرهنگی و تاریخی و پروژه‌های صنعتی بازدید کنند تا شناختی به‌صورت رودررو و بی‌واسطه با ابعاد مختلف سرزمینی ایران شکل گیرد، اما با توجه به شرایط حاکم در این دوره و شیوع بیماری کرونا و محدودیت در اجرای اردو‌های دانشجویی مقرر شد طرح مذکور با سه رویکرد معرفی اماکن و مجموعه‌های علمی، صنعتی و فناورانه، مقاصد گردشگری فرهنگی و مقاصد طبیعت‌گردی برگزار خواهد شد.

شانزدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» برگزار می‌شود
 
وی در ادامه گفت: تلاش بر این خواهد بود تا با فهرست‌برداری، تصویربرداری و مستند کردن بر مبنای نظامی مشخص که برای‏ تولید محتوای موضوعات فرهنگی و صنعتی کاربرد دارد، تصاویر و داده‌هایی از مقاصد مورد بازدید طرح «ایران مرز پرگهر» فراهم آید تا نهایتاً به صورت کتاب نفیس ایران مرز پرگهر چاپ شود و در اختیار علاقه‌مندان و فعالان قرار گیرد.

یوسفی افزود: در تولید محتوای طرح سعی شده است مقاصدی که در سطح ملی و استانی ویژگی‌های متمایزی همچون کارآفرینی، اشتغالزایی بالا، کیفیت تولید و نیز صادرکنندگان نمونه ملی در سطح خاورمیانه و فراملی انتخاب و معرفی شوند.

وی در پایان با ابراز امیدواری از اجرای طرح گفت: امیدواریم تداوم در اجرای با کیفیت طرح زمینه‌ساز اتفاقات خوب آینده باشد که ضمن آشنایی دانشجویان با هویت‌های اصیل در برابر هویت‌های کاذب و گاه مخرب، اعتماد به نفس آن‌ها را برای ساختن ایران امروز بر پایه دستاورد‌های ایران دیروز ایجاد می‌کند.

دبیر طرح در پایان گفت: زمان اجرای طرح نیمه دوم سال ۱۳۹۹ است و به صورت معمول اختتامیه آن در اسفندماه برگزار خواهد شد که طی آن از واحد‌های برگزیده، دستگاه‌های برتر همکار و دانشجویان نمونه شرکت‌کننده تقدیر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال تلگرامی مرکز به آدرس ISTTA و اینستاگرام به آدرس ISTTA.IR مراجعه کنند.
انتهای پیام
captcha