از وضعیت مساجد در دوران کرونا تا محصولات فناورانه قرآن و سلامت
کد خبر: 3936191
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
بر خط اجتماعی ایکنا؛

از وضعیت مساجد در دوران کرونا تا محصولات فناورانه قرآن و سلامت

از جمله موضوعات داغ این هفته کشور که سرویس اجتماعی ایکنا به آن پرداخت می‌توان به همایش سواد رسانه‌ای، وضعیت مساجد در کرونا، برنامه‌های هفته بسیج، سیمای شهری و سردرگمی شهروندان، وضعیت روزانه کرونا در جامعه و رونمایی از محصولات فناورانه قرآن و سلامت اشاره کرد.

از وضعیت مساجد در دوران کرونا تا سواد رسانه‌ایبه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت خبر‌ها و گزارش‌های متعددی از جمله در رابطه با وضعیت سیمای شهری، اجرای طرح حاج قاسم سلیمانی، وضعیت مساجد در دوران کرونا، رونمایی از محصولات فناورانه قرآن و سلامت و همچنین سواد رسانه‌ای منتشر کرد.
 

گسست در سیمای شهری و سردرگمی شهروندان

رحیم محمدی جامعه‌شناس، در رابطه با موضوع بررسی شهر‌های ایرانی ــ اسلامی به منظور پاسخ به نیاز‌های انسانی از منظر اسلام، اظهار کرد: لفظ شهر و شهریت دنیای وسیعی است که هر یک از متفکران و اندیشمندان دوره اسلامی نیز تعریف خاص خود را از آن داشته و مفهوم این تعبیر در دیدگاه هر یک از ایشان با دیگری متفاوت بوده است. برای مثال مفهوم و ویژگی‌های شهری که فردوسی طوسی در شاهنامه خود از آن با عنوان «شارستان» یاد می‌کند و با شهری که ابن خلدون در نوشته‌های خود از آن با نام «هزاره» در مقابل «بداوه» صحبت می‌کند، کاملاً تفاوت دارد و هیچ‌کدام از ایشان نیز تعابیر دیگری را درباره شهر و شهریت به طور کامل درک نکرده است.
 
وی معتقد است که گاهی در سیمای شهری امروز یا همان کالبد شهری گسست‌هایی وجود دارد و شهروند ایرانی احساس سردرگمی می‌کند؛ چراکه نه در شهر قدیم گنجیده و نه توانسته با شهر جدید و وضع مدرن کنار بیاید.
 

فعالیت  ۱۰۰ درمانگاهمسجد برای مقابله با کرونا

حجت‌الاسلام بهزاد مقیسه، مشاور معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد، در گفت‌وگو با ایکنا، از اجرای طرح ایده‌های مسجدی با موضوع ایده‌های کرونایی خبر داد و گفت: بحث ایده‌پردازی مسجدی چندین سال است که از سوی امور مساجد اجرا می‌شود و براساس موضوعات مختلف روز، به جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری ایده‌های مسجدی می‌پردازیم. تاکنون هفت دوره جشنواره ایده‌های مسجدی برگزار شده است و ایده‌های برتر در حوزه‌های مختلف جمع‌آوری و بهترین آن‌ها معرفی شده‌اند.
 
مشاور معاون فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر استفاده از ظرفیت مساجد به عنوان قرارگاهی برای مقابله با کرونا، گفت: ۱۰۰ درمانگاه در مساجد استان تهران در حال ارائه خدمات پزشکی به مردم هستند.
 

نقش انجمن‌های تخصصی در مطالعات قرآن و سلامت

روح‌الله علی‌نژاد عمران، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، بر اهمیت راه‌اندازی انجمن‌های علمی تخصصی برای انجام پژوهش‌های بین رشته‌ای قرآن و سلامت تأکید کرد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه باید به انجمن‌های تخصصی بها داد، گفت: بدین منظور در حال تدوین اساسنامه‌ای برای برپایی انجمن‌های تخصصی هستیم و امیدواریم این اساسنامه به زودی نهایی شود.
 

نخستین شناسنامه نوزاد ایرانی دارای پدر غیرایرانی صادر شد

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران از صدور و تحویل اولین شناسنانه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی خبر داد.
منصور حاجی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران اعلام کرد: به استناد قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، مصوبه سال ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی ایران، نخستین شناسنامه ایرانی برای فرزندان مادر ایرانی مزدوج با اتباع خارجی در کشور از سوی این اداره کل صادر و تحویل شد.


افزایش هزینه مدیریت بحران کرونا و اضطراب در پی کمبود سواد رسانه‌ای

در چهارمین پنل سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، کمبود سواد رسانه‌ای در کشور یکی از دلایل افزایش هزینه مدیریت بحران کرونا و اضطراب ناشی از این بیماری اعلام شد.


مبانی حکمرانی امور خیر در ایران

سید حسین سیدی، عضو هیئت علمی مرکز پژوهشی آلاء، به تشریح مفاهیم و مبانی حکمرانی امور خیر در ایران اسلامی در سومین پیش‌همایش ملی خیر ماندگار پرداخت و گفت: متأسفانه سازمان‌های ارائه دهنده خدمات دولتی و حاکمیتی به جای اینکه با خیریه‌ها تعامل کنند و باعث توسعه آن‌ها شوند، به عنوان رقیب آن ‎ها عمل می‌کنند.

روایت امام جماعتی که به سراغ مردم و منبری که به خیابان رفت

حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی، امام جماعت مسجد زینبیه، واقع در منطقه ۱۰ تهران (پایین‌تر از میدان جمهوری، نواب) در گفتگو با ایکنا، به تشریح اقداماتی پرداخت که این مسجد کوچک، اما بسیار فعال پس از شیوع کرونا در کشور داشته است و گفت: در مسجد طرح «خانواده مسجد» را راه‌اندازی کرده‌ایم که اعضای آن سه درجه دارند. خانواده درجه‌یک شامل فعالان عرصه مسجد مانند فعالان در بسیج، خیریه‌ها و صندوق مسجد و اعضای خانواده آن‌ها هستند؛ خانواده درجه دو مسجد شامل نمازگزاران و شرکت‌کنندگان در مراسم مسجد و خانواده درجه سه اعضای محله‌اند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی در خصوص اقداماتی که برای اعضای درجه دو و سه مسجد صورت گرفته است، اظهار کرد: مجالس مسجد را به خیابان بردیم و منبر را در یک سوی خیابان و صندلی‌ها را آن سوی خیابان چیدیم و حتی ماشین‌ها از حد فاصل منبر و صندلی‌های مخاطبان عبور می‌کنند. قاری در منبر قرآن می‌خواند، مداح مداحی می‌کند و من نیز سخنرانی‌های خود را روی همین منبر انجام می‌دهم. جشن‌های میلاد ائمه (ع) نیز به همین روش برگزار شد. البته اکنون که شرایط تهران بسیار وخیم‌تر شده این برنامه فعلاً متوقف شده است.

وی تصریح کرد: حتی اگر کرونا تمام شود ما مجالسمان را از خیابان جمع نمی‌کنیم، موکب را در خیابان مستقر می‌کنیم و منبر را در خیابان نگه می‌داریم. با وجود منبر در خیابان با مردم ارتباط گرفته‌ایم. از سال ۷۱ امام جماعت مسجد زینبیه هستیم و جمعیت خوبی نیز به مسجد می‌آیند، اما گویی جمعیت حاضر در مسجد گزینشی است و عموم مردم نیستند؛ شاید ما اشتباه کرده‌ایم که عموم مردم داخل مسجد نمی‌آیند. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم که پیش مردم برویم و منبر را در خیابان مستقر کنیم و کارمان را انجام دهیم که استقبال زیادی از آن صورت گرفته است.


دانشجویان، برترین آثار ادبی دفاع مقدس را انتخاب کردند

در نظرخواهی که در چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس انجام شد، دانشجویان از میان ۴۰ کتاب تقریظ شده از سوی مقام معظم رهبری، سه انتخاب نخست خود را به ترتیب کتاب‌های «دا»، «دختر شینا» و «آن ۲۳ نفر» اعلام کردند.
 

تقویت دین‌داری در پساکرونا

ولی‌الله ساکی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور ضمن رد این مسئله که کرونا موجب تضعیف دینداری شده است، گفت: درس‌هایی که در ایام کرونا گرفتیم همچون کمک به نیازمندان را می‌توانیم استخراج و به تقویت دینداری در پساکرونا کمک کنیم؛ البته کرونا کمک می‌کند بسیاری از خرافه‌ها از دین برچیده شود.


کمک مؤمنانه و مواسات؛ محور برنامه‌های بسیج جامعه زنان

مینا بیابانی، مسئول سازمان بسیج جامعه زنان، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های این سازمان در ایام هفته بسیج پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که در هفته بسیج همگام با برادران بسیجی اجرا و پیگیری خواهد شد، کمک مؤمنانه و مواسات است. این کمک‌های مؤمنانه، که مرحله سوم اجرای آن از ماه مبارک ربیع آغاز شده است و طی هفته بسیج نیز به اوج می‌رسد، به اشکال مختلف انجام می‌شود. با اجرای این طرح، بخشی از کمک‌های مؤمنانه جمع‌آوری‌شده در میان خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.
در نشست خبری هفته بسیج مطرح شد.


اجرای طرح سلامت‌محور «حاج قاسم سلیمانی»

سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ضمن تشریح برنامه‌های هفته بسیج، با اشاره به اجرای روند تکمیلی طرح حاج قاسم سلیمانی در این هفته، تصریح کرد: در اجرای این طرح محله‌محور گروه‌هایی شامل یک پزشک، چهار پرستار و ۱۰ بهورز به خدمت‌رسانی اقدام می‌کنند.
 

لزوم بازخوانی مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی

 
حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، نماینده، ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه چند مناسبت مهم از جمله سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی را پیش رو داریم، گفت: بازخوانی و ارائه مکتب حاج قاسم به بیان دانش‌آموزان، رسالت این اتحادیه است که باید از این فرصت برای دریافت ایده‌ها و طرح‌های نو استفاده کنیم.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در مراسم اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه مدرسه کانون پیوند خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان است و اگر تعطیل شود، این حلقه اتصال از بین خواهد رفت، گفت: تنها زمانی مجاز به بستن مدرسه هستیم که به هیچ‌کس اجازه ندهیم به محل کار خود برود. اگر کسانی بنا به ضرورت به محیط کار خود می‌روند، قطعاً یکی از آن‌ها کادر آموزشی مدارس هستند.


لزوم توانمندسازی اجتماعی شهروندان در فضای مجازی

حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در اختتامیه سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای با بیان اینکه توانمندسازی اجتماعی در حوزه فضای مجازی باعث می‌شود که شهروندان هوشمند و توانمند در این فضا فعال باشند و با بررسی منبع خبر از صحت اخبار آگاه شوند، گفت: برای آسیب‌شناسی فضای مجازی نیاز به سواد و توانمندی فراگیر داریم، چرا که فقط با کنترل، مصونیت اجتماعی ایجاد نمی‌شود.


تفکر رسانه‌ای باید جایگزین مصرف رسانه‌ای شود

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، رسانه‌ها را بال توسعه دانست و اظهار کرد: در موضوع سواد رسانه‌ای، باید تفکر رسانه‌ای جایگزین مصرف رسانه‌ای شود.


سواد رسانه‌ای می‌تواند نوعی «عدالت‌پروری» را ایجاد کند

حسن بشیر، رئیس سومین همایش ملی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی اظهار کرد: سواد رسانه‌ای می‌تواند نوعی از «عدالت‌پروری» را در زمینه دسترسی به اطلاعات، تولید و توزیع اطلاعات و مصرف اطلاعات ایجاد کند؛ این جهت‌گیری عادلانه، نیازمند نگاه عدالت‌محور سیاسی و اجتماعی است.
 

اجرای طرح «نذر بیمه‌ای»

محسن ولیئی معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد با تأکید بر اینکه هیئت امنای مساجد تا ۱۵ آذر فرصت دارند که مساجد را بیمه کنند، گفت: خیرینی که علاقه‌مند هستند نذر یا خیرات خود را به بیمه مساجد اختصاص دهند می‌توانند هزینه بیمه مساجد را برای روح عزیز ازدست‌رفته‌شان نذر کنند.

محدودیت‌های جدید کرونایی

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه تردد درون‌شهری از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح از اول آذرماه ممنوع است و این اقدام در ادامه تشدید محدودیت‌ها در شهر‌ها و مناطق قرمز اعمال می‌شود، گفت: محدودیت در مناطقی که قرمز اعلام شده است، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ مرکز استان مشمول محدودیت‌های جدید خواهند شد، گفت: کلانشهر‌ها هم جزو آن هستند، همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک مانند مراکز تهیه مایحتاج ضروری مردم، خدمات‌رسانی ضروری، امداد و نجات، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز درمانی و سلامت از جمله بیمارستان‌ها و مطب‌ها و مراکز تأمین زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن تعطیل هستند.
 

سلامت روان کادر درمان در خطر است

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفتگو با ایکنا، با بیان اینکه فشار‌های کاری و روانی بر روی کادر درمان بسیار بالاست، اظهار کرد: علاوه بر سلامت جسمی، سلامت روان و معنوی این افراد نیز برای ما مهم است؛ در این راستا وزارت بهداشت برنامه‌هایی داشته و ما نیز در معاونت فرهنگی مشاوره‌های برخطی را برای کادر درمان به کار گرفته‌ایم، اما بحران چنان شدید است که به نظر می‌رسد این خدمات جوابگوی آن‌ها نباشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به فشار‌های روانی واردشده بر کادر درمان و ابراز نگرانی از سلامت روان آنان، خواستار کمک جامعه‌شناسان، روانشناسان، روحانیون و اساتید حوزه و دانشگاه برای ارائه راهکار شد.
 

قدردانی وزیر بهداشت از سند توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ارسال پیامی ضمن قدردانی از دست اندرکاران تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، اظهار امیدواری کرد، نگرش قرآن بنیان به سلامت انسان، موجب توجه بیش از پیش به سبک زندگی سالم در مسیر حیات طیبه واقع شود.
 

تراز علم در فرهنگ و حکومت اسلامی / دلایل تقدس علم پزشکی از منظر قرآن

رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در مراسم رونمایی از چهار محصول فناورانه حوزه قرآن و سلامت، ضمن تشریح تراز علم در فرهنگ و حکومت اسلامی به دلایل تقدس پزشکی از منظر قرآن و دین پرداخت.


رونمایی از محصولات فناورانه قرآن و سلامت

به گزارش ایکنا، چهار محصول بین‌رشته‌ای قرآن و سلامت رونمایی شد. «دستنامه دین و سلامت»، نرم‌افزار‌های «فرهنگنامه موضوعی قرآن و سلامت»، «دانشنامه قرآن سلامت» و «فرهنگ موضوعی سلامت در تفاسیر فریقین» آثاری بودند با حضور معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی رونمایی شدند
 
در روز‌های گذشته همچنین بار‌ها رکورد‌های سیاه کرونا جابه جا شد و میزان مبتلایان به این ویروس از ۸۰۰ هزار نفر گذشت ضمن اینکه تا امروز ۴۳ هزار و ۴۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
انتهای پیام
captcha