ذخایر خون سیستان‌وبلوچستان تنها برای 2 روز است / نگران ابتلا به کرونا در مراکز اهدای خون نباشید
کد خبر: 3936005
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

ذخایر خون سیستان‌وبلوچستان تنها برای 2 روز است / نگران ابتلا به کرونا در مراکز اهدای خون نباشید

مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان گفت: وضعیت ذخیره خونی استان به مرحله بحرانی رسیده، به‌طوری که کل ذخایر خونی ما در استان تنها برای دو روز است که این در شرایط عادی بوده و چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

سهیلا خسروی، مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا گفت: وضعیت ذخیره خونی استان به مرحله بحرانی رسیده، به‌طوری که کل ذخایر خونی ما در استان تنها برای دو روز است که این در شرایط عادی بوده و چنانچه حادثه‌ای رخ دهد، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، اهدای خون استان 50 تا 60 درصد کاهش داشته است، افزود: ما در استان روزانه به 400 تا 450 واحد خون نیازمندیم، در حالی که خون اهدایی مردم استان به‌طور میانگین، روزانه بیشتر از 150 واحد نیست.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان بیان کرد: پیش از این هم سیستان‌وبلوچستان تنها ۶۰ درصد خون خود را تهیه می‌کرد و باقی نیازش از طریق استان‌های معین دریافت می‌شد، اما در شرایط فعلی به‌دلیل شیوع کرونا، استان‌های معین ما هم وضعیت مطلوبی ندارند و خون چندانی وارد استان نمی‌شود، بنابراین ناچاریم همه نیاز خونی خود را از داخل خود استان تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه بیماران تالاسمی مصرف‌کنندگان اصلی خون‌های اهدایی هستند، اظهار کرد: تا پیش از این، بیمار تالاسمی به محض ورود، خون دریافت می‌کرد، اما در حال حاضر بیماران باید ثبت‌ نام کرده و بسته به میزان هموگلوبین و گروه خونی، در صف انتظار بنشینند تا روزی نوبت به آنان برسد.

خسروی ضمن گلایه از سطح مشارکت پایین بانوان استان در این خصوص، بیان کرد: متأسفانه مشارکت بانوان استان در زمینه اهدای خون تنها 7 درصد است، در حالی که عمده مصرف‌کنندگان، خانم هستند. آقایان هر سه ماه و بانوان هر چهار ماه می‌توانند خون اهدا کنند و نه تنها آسیبی نمی‌بینند، بلکه برای سلامتی آنان نیز مفید است.

وی با اشاره به اینکه همه مسائل بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون استان رعایت می‌شود، یادآور شد: پایگاه‌های انتقال خون در استان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

این مقام مسئول دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون بیان کرد.

انتهای پیام
captcha