نقش اتحاديه اقتصادی اوراسيا در تأمين منافع ملی ايران
کد خبر: 3935837
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳

نقش اتحاديه اقتصادی اوراسيا در تأمين منافع ملی ايران

دبیر همايش بین‌المللی اتحاديه اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای، به تشریح نقش اتحاديه اقتصادی اوراسيا در تأمين منافع ملی ايران پرداخت.

نقش اتحاديه اقتصادي اوراسيا در تأمين منافع ملی ايرانبه گزارش ایکنا، سيد حمزه صفوی، دبیر همايش بین‌المللی اتحاديه اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه‌ای، در حاشيه این همايش در خصوص جایگاه ایران در اين اتحاديه اظهار کرد: ایران مهمترین نقش را در حلقه اتصال کریدور شمال ـ جنوب و شمال ـ غرب و ترانزيت اتحاديه اقتصادی اوراسيا ایفا می‌کند.

سيد حمزه صفوی، با بيان اينكه اقتصاد يكی از مهمترين زيرساخت كشورهاست، تصريح كرد: تنوع بخشیدن در اقتصادها می‌تواند یکی از نقاط قوت و قدرت کشورها باشد. در قرن 20 میلادی که نفت کشف شد، در منطقه خاورمیانه تأثیرات مهمی گذاشت که یکی از مهمترین آنها شکل‌گیری اقتصاد مبتنی بر نفت بود که درآمد بسیار زیادی را نصیب دولت‌ها بدون زحمت زیاد می‌کرد و سبب شد نوع خاصی از اقتصادها در منطقه شکل گیرد.

صفوی گفت: به فراخور هوشیاری و تدبیر که برخی از کشورها داشتند، کوشیدند تا از اقتصاد متکی به یک محصول فرار کنند و تنوع بخشی را در محصولات خود بوجود آورند.

این عضو هيئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین سیاست‌های تنوع‌بخشی به منابع تولید ثروت به عنوان سیاست‌های بالادستی حکومت‌ها شمرده می‌شود. یکی از بهترین راه‌ها در جهت جغرافیای سیاسی در ایران، تنوع بخشیدن به درآمدهای نفتی، رهایی از اقتصاد و درآمد نفتی و استفاده از ظرفیت‌های این کریدور است.

وی گفت: از دیگر سو تنیدگی اقتصاد کشورها با یکدیگر ضامن امنیت پایدار در منطقه اوراسیاست که کریدور شمال به جنوب از مسیر ایران این مهم را برآورده می‌کند. ایران سه مزیت در این اتحاديه دارد که اولین و مهمترين آنها کاهش زمان ترانزیتی، دیگری امنیت مسیر و سومین مسئله کاهش هزینه ترانزیت است.

وی با بیان اینکه تاکنون در بعد داخلی و خارجی اقداماتی جهت تقویت این کریدور در کشور انجام شده است، تصریح کرد: در بعد داخلی ایران تلاش‌هایی را برای تقویت زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل انجام داده است. ایران حتی در زمان تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی اعمال شده بر این کشور پروژه‌های مواصلاتی را متوقف نکرد و در جهت تکمیل آن برآمد.

مديرعامل مؤسسه آينده پژوهی جهان اسلام تصریح کرد: ایران همچنین به توسعه زیرساخت بندری و اسکله‌های پهلوگیری در چابهار و مناطق دیگر اقدام کرد. در بعد خارجی نیز ایران کوشید با رایزنی سیاسی با دولت‌های مربوطه به این موضوع، بستری از تعامل اعتمادسازی فراهم آورد و قراردادهایی را منعقد کند که راه‌گشای شکل‌گیری این کریدور است.

وی یکی از مهمترین موانع در این کریدور را ناشناخته بودن ابعاد و منافع آن برای دولت‌ها و همچنین بخش خصوصی برشمرد.

این عضو هيئت علمی دانشگاه تهران افزود: تغییر مداوم قوانین گمرکی و عدم ثبات در این بخش یکی دیگر از موانع در این کریدور به شمار می آید. با توجه به فشارهای بی‌سابقه بین‌المللی، ضروری است ایران با چابکسازی و بهینه‌سازی سیستم‌های اداری، گمرکی و ایجاد مزیت‌های رقابتی از نظر کاهش هزینه برای بخش خصوصی و تجار بین‌المللی برای استفاده از پهنه ایران برای تزانزیت کالاها به مقابله با تحریم‌ها بپردازد. پیروزی و موفقیت ایران در زیربار فشارهای بین‌المللی در گرو موفقیت در کارامد بودن و ثبات در قوانین گمرکی و کاهش هزینه‌ها، زیرساخت‌های چابک و کارامد است.

مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام با تأکید بر نقش مناطق آزاد در این خصوص تأکید کرد: مناطق آزاد نوک پیکان و شکل‌گیری این حرکت عظیم است و حیات و ممات کریدور وابسته به میزان کارآمدی مناطق آزاد است.

وی با اشاره به همایش بین‌المللی اوراسیا در انزلی تصریح کرد: این همایش با هدف ایجاد بستری برای تولید ادبیات و محتوای علمی و پرداختن علمی به موضوع اهمیت شکل گیری کریدور و استفاده از ظرفیت‌های اوراسیا شکل گرفته است.

انتهای پیام
captcha