غوغای «پینگیل» / سلبریتی‌هایی كه از جنس مردم نیستند
کد خبر: 3935692
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
یادداشت /

غوغای «پینگیل» / سلبریتی‌هایی كه از جنس مردم نیستند

چند روزی است كلیپ «پیدا شدن پینگیل» در فضای مجازی به‌ سرعت در حال انتشار است كه در آن چهره‌هایی منتسب به سلبریتی‌ با هیجان خاصی خبر از پیدا شدن سگ خانگیشان می‌دهند، در حالی که انتظار می‌رود سلبریتی‌ها همپای شرایط جامعه، که درگیر مبارزه با کروناست، در واکنش‌های خود ملاحظات بیشتری را رعایت کنند.

غوغای «پینگل» / سلبریتی‌هایی كه از جنس مردم نیستندچند روزی است كه كلیپی در فضای مجازی با نام «پیدا شدن پینگیل» به‌ سرعت در حال انتشار است كه در آن چهره‌هایی منتسب به سلبریتی‌ با هیجان خاصی خبر از پیدا شدن سگ خانگیشان را می‌دهند؛ كلیپی كه عكس‌العمل‌های زیادی تاكنون در پی داشته است. همان بار اول كه این كلیپ را دیدم، از تعجب انگشت به دهان ماندم. علامت سؤال‌های زیادی در ذهنم ایجاد شد و هر بار پس از دیدن باز هم سؤالات بیشتری در ذهنم نقش می‌بندد. تک تک جملات آن دو نفر را در ذهن خود مرور می‌كنم: «تماس‌های بیشماری حتی از خارج از كشور به خاطر گم شدن پینگیل داشتیم»!

به راستی مفهوم سلبریتی چیست؟ چگونه انسان می‌تواند به مرحله‌ای برسد كه در شرایطی كه شمار زیادی از همو‌طنانش غرق در مشكلات معیشتی هستند و حتی برخی‌ها در تأمین نان شب زن و فرزندان خود مانده‌اند، دغدغه عده‌ای تنها می‌شود گم شدن یا پیدا شدن حیوان خانگیشان كه امروزه با نرخ تورم و گرانی‌های فراوان، قطعاً نگهداری چنین حیوان خانگی ماهانه میلیون‌ها تومان هزینه دارد.

سخن من در اینجا برتری‌جویی انسان‌ها به حیوانات نیست؛ كیست كه نداند در هیچ دینی به اندازه اسلام به حقوق نه تنها انسان‌ها و حیوانات بلكه موجودات زنده و منابع طبیعی سفارش نكرده باشد. دستورات خداوند در قرآن کریم تنها به رفتارهای انسان‌ها در مقابل هم خلاصه نمی‌شود، بلکه تمام موجودات هستی مدنظر خداوند هستند چرا که آن‌ها هم مخلوق اویند و مگر می‌شود که خالق هدفی از خلق کردن مخلوقات خود نداشته باشد. آب، خاک، هوا، گیاهان، حیوانات و به‌طور کلی منابع طبیعی شکل‌دهنده محیط زیست طبیعی هستند و این سرمایه طبیعی موهبتی بزرگ است که خداوند متعال به بشر ارزانی داشته تا در تمامی ادوار تاریخ با عمران و آبادانی زمین، همه انسان‌ها و موجودات از آن بهره‌مند باشند.

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت یا كتاب‌های مختلف می‌توان روایات و احادیث متعددی از پیامبر اعظم(ص) و ائمه معصومین(ع) درباره رفتار با حیوانات پیدا كرد كه پیشوایان دین اسلام بارها درباره نیكی به حیوانات و پرهیز از آزار و اذیت آنان سفارش كرده‌اند و حتی در روایت‌هایی آمده است كه نیكی به حیوانات، بلا را رفع می‌كند و مسلماً هیچ انسان متدین و مؤمن حقیقی حاضر نیست كه ذره‌ای به حیوانات آزار رساند یا نسبت به نیازهای آن‌ها بی‌تفاوت باشد، اما اینجا درد اصلی، درد مردمی است كه این روزها شیوع كرونا و كسادی بازار و بدهكاری مستأجرین مغازه‌ها و خانه‌ها از یک طرف، تورم و گرانی و قیمت‌های روزافزون اجناس ضروری زندگی از سوی دیگر، بیكاری شمار زیادی از نان‌آوران خانواده‌ها از طرف دیگر و در آرزوی ازدواج ماندن جوانان این زمانه به دلیل افزایش قیمت‌های نجومی مسكن و خودرو و غیره باعث شده است كه مفهوم و دغدغه این قشر به اصطلاح سلبریتی را برای مفقود شدن چند روزه حیوان چند میلیونی خانگیشان نفهمند.

آیا جز این است كه مردم‌داری در هم‌دردی و كمک به مردم خلاصه می‌شود. بارها در فضای مجازی اخبار متعددی از سلبریتی‌های معروف دنیای غرب می‌خوانیم كه چگونه در انجام فعالیت‌های خیرخواهانه مشاركت فعال دارند ولی چرا تاكنون حتی یك خبر از مشاركت سلبریتی‌های معروف ایران برای كمک به نیازمندان رسانه‌ای نمی‌شود. چرا هیچ‌گاه نمی‌شنویم كه یک سلبریتی از هزینه شخصی خودش و نه با جمع‌آوری پول‌های دیگران، لوازم تحصیلی تعدادی دانش‌آموز نیازمند یا جهیزیه چند زوج جوان را تأمین كرد یا اینكه یك مدرسه یا حتی پژوهشكده یا هر چیزی كه نیاز عصر امروز است را احداث كرد و در خدمت عامه مردم قرار داد. یعنی سلبریتی كه به‌عنوان مثال ماهانه درآمدی چند صد میلیونی یا حتی یك میلیارد تومان دارد، توانایی انجام هیچكدام از این‌كارها را ندارد.

در این شرایط شیوع كرونا كه رهبر معظم انقلاب و همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، گروه‌های جهادی، خیران و نیک‌اندیشان جامعه دست به دست هم داده‌‌اند تا باری از روی دوش مدافعان سلامت برداشته و به یاری بیماران كرونایی كه هر لحظه و هر ساعت شمار زیادی از آنان پرپر می‌شوند، گام بردارند، پس این سلبریتی‌ها كجا هستند و چرا نامی از آن‌ها هیچ‌گاه در چنین عرصه‌های سخت و حساسی شنیده نمی‌شود.

آیا توییت كردن و چند خط گلایه كردن از وضعیت موجود، دردی را از درد مردم ‌نیازمند و درددیده دوا می‌كند؟ چرا هیچ‌گاه نمی‌شنویم كه یک سلبریتی یك بیمارستان خیریه احداث كرد؛ بیمارستان هم نه، حداقل چند دستگاه تنفس مصنوعی برای بیماران كرونایی خریداری كرده و به بیمارستان‌ها اهدا كند یا اینكه دستگاه‌های گران‌قیمت پزشكی كه این روزها خیل عظیمی از مردم كشورمان به آن‌ها نیاز دارند، را در حد وسع و توان خود خریداری و به مراكز درمانی اهدا نمی‌كند. مگر جز این است كه سلبریتی‌ها هویت، ماهیت و تمام ثروتشان را مدیون همین مردمی هستند كه در لحظات سخت حاضر نیستند گوشه‌ای از مشكلات آنان را به دوش گرفته و به یاری آنان بشتابند؟ یعنی واقعاً این قشر هنوز نمی‌دانند راز ماندگاری و محبوبیت در تمام اذهان و دل‌ها و در اعصار مختلف چیست؟

سخن آخر اینكه خوش‌نامی و به یادگار ماندن نام نیک از انسان در این دنیای فانی كه هیچ چیزی در آن جز ذات لایتناهی خداوند ماندگار نیست، سوای شهرت است و تنها راهی كه انسان می‌تواند تا ابد نام خود را در این دنیا به نیكی به جای گذارد، هم‌دردی و كمك به مردم، رنج‌دیدگان و نیازمندان است و نگاهی به برگ برگ تاریخ اثبات‌كننده این ادعاست.

زهرا عسكری، سردبیر ایكنای فارس

انتهای پیام
captcha