نقش شورای هماهنگی در بزرگداشت هفته قرآن و دانشگاه / تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت
کد خبر: 3933319
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
روح‌الله محمدعلی‌نژاد بیان کرد:

نقش شورای هماهنگی در بزرگداشت هفته قرآن و دانشگاه / تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن تشریح بخشی از برنامه‌های تدوین شده برای اجرا در هفته قرآن و دانشگاه، گفت: برای رسیدن به یک جایگاه مطلوب در طراحی و اجرای فعالیت‌های قرآنی در این هفته نیازمند حضور جدی‌تر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها هستیم.

روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت

روح‌الله محمدعلی‌نژاد، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد برنامه‌های این مرکز برای هفته قرآن و دانشگاه، گفت: برنامه‌هایی که باید در این هفته اجرا شود به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و ضمناً دانشگاه‌ها هم قرار است برنامه‌هایی مجزا در این زمینه در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه هفته قرآن و دانشگاه به مناسبت رحلت علامه طباطبایی نام‌گذاری شده است، افزود: با توجه به فلسفه این نام‌گذاری عملاً برنامه‌‌ای برای معرفی این مفسر بزرگ قرآن کریم در نظر گرفته نمی‌شود. بر همین اساس و برای رفع این موضوع، اجرای برنامه‌هایی با هدف معرفی علامه طباطبایی مورد تأکید قرار گرفته است.

محمدعلی‌نژاد بیان کرد:‌ تولید پادکست‌‌های محتوا محور از دیگر برنامه‌هایی است که اجرای آن در این هفته مورد تأکید قرار گرفته که امیدواریم با توجه به شرایطی که به وجود آمده است به نحو مطلوبی اجرا شوند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت به برگزاری اجلاس وبیناری فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های تعریف شده برای هفته قرآن و دانشگاه اشاره کرد و گفت: این برنامه روز 24 آبان‌ ماه که روز بزرگداشت علامه طباطبایی نیز هست به صورت وبیناری و با حضور مجازی بیش از 400 نفر از فعالان فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: در این اجلاس برنامه‌های مرکز قرآن و عترت اعم از جشنواره قرآنی و سایر فعالیت‌ها تشریح خواهد شد. همچنین سخنرانی معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور از دیگر برنامه‌های این اجلاس است.

محمدعلی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد وضعیت برنامه‌های دانشگاه‌ها در هفته قرآن و دانشگاه نیز اظهار کرد: اگر در مورد بایسته‌هایی که در این هفته باید اتفاق بیفتد سخن بگوییم، باید به ارائه دستاوردهای یک ساله بپردازیم. وقتی هفته‌ای را به یک مناسبت اختصاص می‌دهیم، یعنی دانشگاه باید دستاوردهای قرآنی خود در طول سال را در این مناسبت و در این هفته به منصه ظهور برساند و ارائه گزارش در زمینه‌های مختلف داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این زمینه هفته دفاع مقدس می‌تواند الگو و نمونه خوبی باشد، گفت: در هفته دفاع مقدس تمام دستاوردهای نظامی یک سال اخیر نمایش داده می‌شود، چهره‌های برجسته این حوزه تجلیل و معرفی می‌شوند و بسیاری فعالیت‌های دیگر، در بحث هفته قرآن و دانشگاه نیز باید چنین اتفاقاتی رخ دهد. دانشگاه‌ها در چنین هفته‌ای باید یاد و نام چهره‌ها و الگوهای قرآنی را زنده نگه دارند و در واقع یک مانور قرآنی در طول این هفته اجرا کنند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هفته قرآن و دانشگاه آوردگاه فعالیت‌های قرآنی در جامعه دانشگاهی است، افزود: در خلال فعالیت‌هایی مانند ارائه دستاوردها باید برنامه‌های اجرایی نیز در نظر گرفته شود تا فضای دانشگاه از آن بهره‌مند شود و این مناسبت هم صرفاً به ارائه گزارش سپری نشود.

محمد‌علی‌نژاد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها برگزاری جشنواره‌های قرآنی است، بیان کرد: وقتی این فرایند را ارزیابی می‌کنیم درمی‌یابیم این جشنواره نسبت به دوره قبل پررونق‌تر پیش می‌رود و بخش زیادی از این به خاطر زحمات مدیران گذشته است. این رونق از حیث کمیت حضور شرکت کننده‌ها و متسابقین در جشنواره و بسیاری وجوه دیگر نشان دهنده اهتمام ویژه جامعه دانشگاهی به جشنواره است.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره یک ظرفیت است به شرطی که چرخه معیوب آن را اصلاح کنیم، گفت:‌ یکی از مشکلات مهم جشنواره‌ها در همه عرصه‌ها رها شدن آن پس از پایان هر دوره است، این بلیه‌ای است که اکثر جشنواره‌ها در حوزه‌های مختلف به آن مبتلا هستند.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: در هر دوره از جشنواره باید برگزیدگان و محصولاتی که آن‌ها تولید می‌کنند به جامعه عرضه شود، باید محصولی که برگزیده بخش آوایی جشنواره قرآن و عترت تولید می‌کند به جامعه عرضه شود و از ظرفیت دانشگاه برای توانمندی دانشجویان بهره برده شود. از جمله اقداماتی که تلاش شده است در جشنواره قرآنی وزارت بهداشت اجرایی شود معرفی برگزیده‌های جشنواره و محصولات آن‌ها به جامعه است. به هر ترتیب باید سیکل معیوبی که وجود دارد را اصلاح کرد.

محمدعلی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد میزان مطلوب بودن برنامه‌های قرآنی در هفته قرآن و دانشگاه طی سال‌های اخیر و از جمله امسال، گفت: امسال محدودیت‌های کرونایی به وجود آمده باعث شده تا برخی فعالیت‌ها کمتر به چشم بیاید. واقعیت امر این است که هنوز جامعه دانشگاهی با فضای مجازی مأنوس نیست و حضور در کارگاه‌های مجازی یا همایش‌های مجازی رونق نگرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که برای کیفی بخشی به فعالیت‌های اجرایی در هفته قرآن و عترت باید چه کرد، گفت: آن چیزی که بیش از حد می‌تواند مؤثر باشد ورود تمام قد شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌هاست، این شورا باید بیش از اینکه هست در تعریف برنامه‌ها و هماهنگ کردن فعالیت‌های نقش داشته باشد.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه قدردان اقدامات این شورا هستیم، گفت: مطمئناً اگر این شورا نبود بسیاری از فعالیت‌های فعلی هم به این شکل وجود نداشت لذا مرهون مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و شورای هماهنگی هستیم و این را نباید نادیده گرفت. اما اگر بخواهیم به وضعیت مطلوب برسیم باید حضور جدی‌تری را از سوی این شورا شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha