گلایه متسابق حذف‌شده از مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف / در عمل نيروی قرآنی تربيت كنيم
کد خبر: 3931940
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰

گلایه متسابق حذف‌شده از مرحله كشوری مسابقات قرآن اوقاف / در عمل نيروی قرآنی تربيت كنيم

در پی اعلام آیین‌نامه جدید مرحله كشوری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف كه موجب حذف دو تن از نمایندگان استان فارس در رشته حفظ 20 جزء شد، سیدمصطفی موسوی، نفر اول این رشته در مرحله استانی متنی گلایه‌آمیز نسبت به این قضیه را در اختیار ایكنا قرار داد.

مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس در ماه گذشته برگزار شد و نمایندگان استان فارس برای شركت در مرحله كشوری این دوره از مسابقات از سوی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه استان معرفی شدند. در آن زمان در رشته حفظ 20 جزء نام دو نفر از برگزیدگان این رشته به‌عنوان نماینده استان در مرحله كشوری به چشم می‌خورد اما طبق ابلاغ آیین‌نامه جدید سازمان اوقاف در خصوص شرایط شركت‌كنندگان رشته حفظ 20 جزء مرحله كشوری، نام هر دو نماینده استان فارس در رشته حفظ 20 جزء برای شركت در این مرحله حذف شد.

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس در این زمینه به ایكنا گفت: طبق آ‌یین‌نامه امسال برای حدنصاب راهیابی به مسابقات كشوری در رشته‌های حفظ، حسن حفظ باید بالای ۷۵ و صحت قرائت (جمع نمرات تجوید، وقف و ابتدا، صوت و لحن) هم بالای ۷۵ و متأسفانه در رشته حفظ ۲۰ جزء  آقایان دو شرکت کننده ما در بخش صحت قرائت نمراتشان زیر ۷۵ شده و به مرحله کشوری راه پیدا نکردند كه شامل سیدمصطفی موسوی در حسن حفظ امتیاز ۹۲,۵ و در صحت قرائت نمره ۷۳ كسب كرده است و همچنین محمود محمدی در حسن حفظ نمره ۹۰.۵ و در صحت قرائت نمره ۶۶.۵ را به دست آورده است.

در این رابطه سیدمصطفی موسوی، نفر اول رشته حفظ 20 جزء در مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس متن گلایه‌آمیزی نسبت به این آیین‌نامه جدید در اختیار خبرگزاری ایكنا قرار داد كه در ادامه می‌خوانیم:

«بعد از گذشت سالیان متمادی از برگزاری مسابقات قرآن کریم اداره اوقاف و امور خیریه که به‌عنوان معتبرترین مسابقات کشوری شناخته می‌شوند، جای یک سؤال جدی و اساسی وجود دارد که هدف از مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خیریه پرورش سلبریتی قرآنی است یا رشد و تعالی قاریان و حافظان و تربیت جامعه قرآنی؟

به دلیل عدم وجود هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مناسب و عدم تخصیص بودجه کافی برای برنام‌ های قرآنی از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و استان‌ها برای ترویج فعالیت‌های قرآنی و خلاصه کردن مباحث قرآنی صرفاً در یک برگزاری مسابقات قرآن، این سؤال اساسی مطرح می‌شود که آیا به هدف تشکیل جامعه قرآنی خواهیم رسید؟ آیا وضع فرهنگی جامعه ما روز به‌روز بدتر نخواهد شد؟

علی‌رغم وجود موقوفات فراوان و بودجه‌های بسیار بالای این نهاد در استان‌ها و در کشور ولی در مباحث قرآنی متأسفانه شاهد حمایت جدی از سوی این نهاد و مسؤلان قرآنی آن نیستیم و کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

از جمله نقاط خلأ موجود در فعالیت‌های قرآنی اداره اوقاف و امور خیریه عدم وجود برگزاری کارگاه‌های مستمر تخصصی آموزش قرآن جهت حافظان و قاریان قرآن استان‌ها، عدم برگزاری دوره‌های پیش اردویی جهت آمادگی مسابقات کشوری، عدم وجود محافل انس با قرآن در فضای مجازی و استفاده مناسب از ظرفیت حافظان و قاریان قرآن استان‌ها در بستر مجازی و حقیقی و.... می‌باشد.

جای بسی تأسف دارد که هدف‌گذاری خوبی در  برگزاری مسابقات کشوری قرآن اداره اوقاف و امور خیریه صورت نگرفته است و هر سال با افزایش حد نصاب امتیاز حضور در این مسابقات شاهد ریزش بیشتری از علاقه‌مندان حضور در مسابقات کشوری هستیم که توانمندی خوبی هم دارند و فقط اختلاف جزئی در کسب حد نصاب نمره باعث راهیابی آن‌ها به مسابقات کشوری نشده است.

عدم برنامه‌ریزی مناسب در برگزاری مسابقات قرآن از جمله دیگر نقاط ضعف برگزاری مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خیریه می‌باشد، اینکه 10 روز قبل از برگزاری مسابقات کشوری به حافظ قرآن یا قاری قرآنی گفته شود که شما حد نصاب حضور در مسابقات کشوری را ندارید به غیر از ضربه روحی زدن به جوان مؤمن قرآنی که در فضای نه چندان مناسب فرهنگی جامعه به سوی قرآن پناه آورده کاری نکرده‌ایم و اصلاً متوجه این قضیه نیستیم، جوان قرآنی که بالاخره چند ماه قبل از مسابقات شبانه‌روزی به‌طور تخصصی در این مسیر وقت صرف می‌کند و بعد به یک‌باره 10 روز قبل از برگزاری مسابقات کشوری از حضور در مسابقات کشوری منع می‌شود که این قضیه برای خود بنده و دیگر دوستان قرآنی هم رخ داده است و این نشان از افسار گسیختگی فراوان در حوزه برنامه‌ریزی مسابقات قرآن کریم اداره اوقاف و امور خیریه دارد و اینکه در واقع مسؤلان شب خوابیده و صبح بلند می‌شوند و بلافاصله تصمیمی می‌گیرند که در واقع هیچ پشتوانه فکری و علمی ندارد این واقعا جای سؤال دارد.

این حرف بنده را به گوش مسؤلان برسانید که کاش ضوابطی که دوستان مسؤل از آن دم می‌زنند در راستای جذب و رشد افراد در مسابقات قرآن بود نه با هدف سلبریتی‌پروری که افراد محدودی که معمولاً خیلی توانمند هستند هر سال در مسابقات دور هم جمع شوند و به مسابقه با هم بپردازند و بعد هم فکر کنیم که داریم کار قرآنی در جامعه می‌کنیم، باید هدف ما جذب یک جوان از محیط آلوده جامعه به سمت قرآن باشد و در این راستا اداره قرآن و عترت اداره اوقاف و امور خیریه به‌عنوان مرجع اصلی مسابقات قرآن در کشور باید برنامه داشته باشد و نه فقط برگزاری یک مسابقه برای عده‌ای معدود و مشخص. باید هدف‌گذاری‌ها تغییر کند و افزایش حد نصاب نمره در مسابقات هنر نیست، هنر رشد افرادی است که شاید حافظ و قاری درجه یک نیستند و شاید با اندک اختلافی حافظ و قاری درجه دو باشند این‌ها گناهشان چیست؟ کجا باید رشد کنند؟ مگر نه اینکه در مسابقات کشوری قرآن است؟

به امید روزی که شاهد عمل در حوزه قرآنی باشیم نه فقط حرف و شعار و به امید روزی که به جای همایش برای نمایش به دنبال تربیت نیروی قرآنی و ساخت جامعه قرآنی باشیم».

انتهای پیام
captcha