پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی در بحران كرونا
کد خبر: 3931906
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱

پیشگیری از مسمومیت‌های دارویی در بحران كرونا

در ایام شیوع كرونا مردم تلاش می‌كنند تا از رفتن به مطب پزشکان و یا مراجعه به بیمارستان‌ها، رادیولوژی‌ها و آزمایشگاه‌ها به دلیل امکان آلودگی به ویروس کرونا خودداری کرده و تا آنجا که امکان دارد تلاش می‌کنند تا مشکلات درمانی خود را از راه‌های دیگری برطرف کنند و در این میان، خطر مصرف غیرمنطقی و غیرعلمی داروهای موجود در بازار بیشتر افراد را تهدید می‌کند.

این روزها که همه ما در حال مبارزه با همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ هستیم و هر فردی به سهم خودش سعی می‌کند از رفتن به جمع‌های عمومی و خصوصی دوری کند، برخی اوقات مشاهده می‌شود که همشهریان از رفتن به مطب پزشکان و یا مراجعه به بیمارستان‌ها، رادیولوژی‌ها و آزمایشگاه‌ها به دلیل امکان آلودگی به ویروس کرونا خودداری کرده و تا آنجا که امکان دارد تلاش می‌کنند تا مشکلات درمانی خود را از راه‌های دیگری برطرف کنند.

در این میان، خطر مصرف غیرمنطقی و غیرعلمی داروهای موجود در بازار بیشتر افراد را تهدید می‌کند و بسیار دیده شده است که افرادی یا به داروخانه‌ها مراجعه کرده و تقاضای دریافت دارو بَرحسب شنیده‌ها و میل و سلیقه خود می‌کنند و یا از داروهای موجود در منزل خود و دیگران استفاده کرده و یا سعی در دریافت گیاهان دارویی به جای داروهای گیاهی دارند که البته تمام این روش‌های دریافت دارو و خوددرمانی، اشتباه بوده و منجر به بروز انواع مسمومیت‌های دارویی می‌شود.

مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با تأکید بر خودداری از استفاده دارو چه بر اساس نظر افراد غیرمتخصص و چه براساس وجود دارو در منزل، اعلام می‌دارد که هرگونه تلاش برای مصرف خودسرانه داروها، منجر به انواع مسمومیت‌های دارویی شده و خطرات بیشتری را متوجه همشهریان عزیز می‌کند.

در صورت بروز هرگونه علامت بیماری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه استفاده از ماسک‌های استاندارد، باید به مراکز درمانی موجود در سطح شهر مراجعه کنیم.

مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز با شماره تلفن‌های ۱۹۰ و ۳۲۳۳۱۰۱۷ آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما در ارتباط با پیشگیری و درمان بیماری کووید ۱۹ است.

مصطفی قائمی‌نیا، مدیر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

انتهای پیام
captcha