175 مبلغ در مدارس استان یزد فعالیت دارند
کد خبر: 3931435
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۲

175 مبلغ در مدارس استان یزد فعالیت دارند

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه استان یزد گفت: در حال حاضر 175 مبلغ در سطح مدارس استان فعالیت می‌کنند که 100 نفر از آن‌ها را مبلغان خواهر تشکیل می‌دهند.

175 مبلغ در مدارس استان یزد فعالیت دارندبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام سید محمدمحسن حسینی‌پور، معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه استان یزد 5 آبان ماه در دیدار اعضای ستاد ملی و استانی همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه با آیت‌الله ناصری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد اظهار کرد: تمام ظرفیت حوزه در اختیار آموزش و پرورش است و در تمام زمینه‌ها آماده اعزام مبلغ متخصص به مدارس استان هستیم.

وی با بیان اینکه تربیت دینی دانش آموزان برای همه ما دغدغه است، افزود: حوزه‌های علمیه در استان یزد تمام امکانات و نیروی انسانی خود را در این زمینه در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌دهد و این مهم همواره مورد تاکید آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز بوده است.

حسینی‌پور با اشاره به ورود بسیار خوب مبلغان به ویژه مبلغان خواهر به مدارس استان افزود: در حال حاضر 175 مبلغ در سطح مدارس استان یزد فعالیت می‌کنند که 100 نفر از آنها را مبلغان خواهر تشکیل می‌دهند.

علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی حوز‌ه‌های علمیه نیز در این نشست گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که از طرفی آموزش و پرورش برای تحقق سند تحول بنیادین نیاز به شرکای فرهنگی دارد تا با تمام ظرفیت به میدان بیایند و مسئله تعلیم و تربیت را به درستی محقق کنند و حوزه علمیه یکی از شرکای مهم به شمار می‌رود و از طرف دیگر، ورود به عرصه تعلیم و تربیت و برنامه‌های فرهنگی سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، برای حوزه‌های علمیه یک برنامه مهم و جدی است.

وی عنوان کرد: در این راستا طرح آمایشی در حوزه تهیه شده و بیش از 200 دستگاه هدف مورد بررسی قرار گرفته‌اند که به مرور با آنها تفاهم‌نامه‌هایی امضا خواهد شد و آموزش و پرورش اولین دستگاهی است که به خوبی این ارتباط با آن برقرار شده است.

حاجیان‌زاده بیان کرد: اکنون حوزه و آموزش و پرورش هر دو معتقدند که ارتباط و تعامل بسیار خوبی بین آنها برقرار است و این ارتباط می‌تواند به عنوان یک الگو برای ایجاد تعامل با سایر دستگاه‌ها ملاک عمل قرار گیرد.

مشاور عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: تعامل بین آموزش و پرورش بیش از یک دهه است که برقرار شده اما پیش از این ارتباطات پراکنده و تنها در قالب اقامه نماز جماعت و برخی برنامه‌های مناسبتی بود اما اکنون شکل و ساختار کاملی دارد و حوزه در قالب یک برنامه جامع در کل ساختار و شاخ و برگ آموزش و پرورش وارد کرده است.

حاجیان‌زاده ادامه داد: حوزه اکنون در نظام تدوین و برنامه ریزی کتب درسی به شکل رسمی ورود کرده و در طرح‌های مشترک پژوهشی نیز فعال است و تاکنون برنامه‌های مشترک بسیاری بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی مرکز پژوهش و اتاق‌های فکر مشترک اشاره کرد.

وی با اشاره به ورود حوزه در زمینه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: در حال حاضر در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه برای آموزش ضمن خدمت فرهنگیان استفاده می‌شود ضمن اینکه مرکز تربیت معلم مبلغ نیز در دانشگاه فرهنگیان راه اندازی شده و مبلغان علاقمند، می‌توانند در این مرکز حضور یابند و به طور رسمی جذب آموزش و پرورش شوند.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز جریان تربیت و جریان حوزه در هم تنیده شده و حتی در جذب طلاب به آموزش و پرورش آزمون استخدامی در هشت رشته برگزار می‌شود که دوره اول آن برگزار شد و دوره دوم نیز آذرماه امسال برگزار و طلاب مستعد جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

حاجیان‌زاده تاکید کرد: امسال سهمیه طلاب وظیفه را نیز افزایش داده ایم و 2 هزار طلبه دوران خدمت خود را در آموزش و پرورش می‌گذرانند که این امر در راستای تحقق اهداف هر دو نهاد، اثرگذار است.

وی یادآور شد: همچنین شرایطی فراهم شده که دانش آموزان مستعد بعد از اخذ مدرک دیپلم جذب حوزه شوند ضمن اینکه مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه‌های علمیه نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.

حاجیان‌زاده با اشاره به ورود حوزه‌های علمیه به جریان مدرسه‌داری عنوان کرد: این مدارس در واقع مدارس پیش حوزوی به شمار می‌روند و در صددیم علاوه بر دبیرستان، باب مدرسه داری در پیش دبستانی و دبستان را نیز باز کنیم.

وی در مورد اعزام مبلغ و اجرای برنامه‌های تبلیغی نیز بیان کرد: کارهای بزرگی به ویژه در زمینه حضور مبلغان خواهر در مدارس دخترانه انجام شده ضمن این که طرح امین نیز به عنوان یک اتفاق خوب در حال انجام است و گرچه هنوز امکان پوشش تمام مدارس را نداریم اما همین تعداد فعلی نیز با توجه به کیفیت برنامه‌ها بسیار اثرگذار است.

مشاور عالی حوزه‌های علمیه گفت: در حال حاضر 117 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که 4 هزار و 500 مدرسه زیر پوشش طرح امین قرار گرفته‌اند و یک‌هزار و 500 نفر از مبلغان به صورت جهادی و بدون دریافت ریالی در مدارس فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بهترین مبلغان حوزه برای اجرای طرح امین انتخاب شده اند، افزود: طلاب در این طرح سه تا چهار روز در مدارس مستقر هستند و ضمن ایجاد ارتباط صمیمانه با دانش آموزان، حتی با خانواده‌های آنها نیز ارتباط برقرار می‌کنند که امیدواریم بتوانیم این طرح را توسعه دهیم.

حاجیان‌زاده ادامه داد: حوزه اکنون از کتاب درسی تا پژوهش تا نیروی انسانی و تبلیغ و مدرسه داری و ... به آموزش و پرورش ورود پیدا کرده و این طرح‌ها به یک برنامه پنج ساله تبدیل شده که به امضای وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه‌های علمیه کشور رسیده و با توجه به اینکه این برنامه مورد توجه و حمایت رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت، اکنون ملاک عمل در اجرای برنامه‌هاست.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش یادآور شد: بخشی از این برنامه پنج ساله به صورت متمرکز و بخشی به صورت استانی اجرا می‌شود و نیاز به ساماندهی در کمیته‌های استانی دارد بنابراین لازم است کمیته‌های استانی جدی‌تر گرفته شود.

حاجیان‌زاده تاکید کرد: اکنون که در شرایط کرونا، فعالیت حضوری مدارس تعطیل است، اقدامات و برنامه‌های مشترک حوزه و آموزش و پرورش در حوزه تربیتی ضرورت بیشتری پیدا کرده زیرا آموزش و پرورش تمام توان خود را روی آموزش گذاشته و از همه نرم افزارها برای پیشبرد دروس دانش آموزان استفاده می‌کند و از طرف دیگر چون دانش آموزان در اختیار مدارس نیستند، آسیب‌ها به شدت بیشتر شده و نگرانیم که تربیت دینی و فرهنگی افت پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه اکنون آسیب‌ها جدی‌تر شده، تصریح کرد: نباید منتظر باز شدن مدارس بمانیم زیرا خطرات فضای مجازی بسیار بیشتر از قبل دانش آموزان را تهدید می‌کند بنابراین باید بتوانیم با آنها ارتباط مجازی برقرار کنیم و هر چه در توان داریم باید به میدان بیاوریم تا اتفاقات منفی در حوزه فرهنگ و تربیت دینی دانش آموزان کمتر رخ دهد.

انتهای پیام
captcha