پارساترین مردمان از نظر امام یازدهم / زهد به عملكرد صحیح است نه انزوا
کد خبر: 3931118
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰

پارساترین مردمان از نظر امام یازدهم / زهد به عملكرد صحیح است نه انزوا

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در برنامه منبرهای مجازی بيان كرد: امام حسن عسكری(ع) طی حدیثی ویژگی‌های پارساترین و باورع‌ترین مردم را برمی‌شمارد و ملاك آن را عملكرد صحيح بيان مي دارند.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌رضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، 4 آبان‌ماه در سلسله منبرهای مجازی خود به بیان حدیثی از امام حسن عسكری(ع) به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت آن امام همام پرادخت و گفت: امام حسن عسكری(ع) در یك حدیث ویژگی‌های پارساترین و باورع‌ترین مردم را برمی‌شمارد و می‌فرمایند كه چنین مردمانی كسانی هستند كه خودشان را از شبهه حفظ كرده و در آن توقف می‌كنند.

وی افزود: ورع حالتی است كه انسان شرایط گناه را دارد اما از گناه می‌گذرد. مثلاً می‌تواند درآمد حرام داشته باشد یا رباخواری كند اما این‌كار را نمی‌كند؛ حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه شیعیان را به ورع توصیه كردند.

حدائق با بیان اینكه شبهه مواردی است كه حلال و حرام به یكدیگر بسیار نزدیك بوده و تشخیص آن‌ها بسیار سخت، گفت: زمانی كه نمی‌دانیم مرز حلال و حرام كجاست یعنی شبهه است، امام حسن عسكری(ع) می‌فرماید در اینجا توقف كنید یعنی فعل متشبه را نباید انجام داد. چنانچه پیامبر مكرم اسلام(ص) نیز فرمودند وقتی در شبهه كاری انجام می‌دهید كه حرام است، هلاك می‌شوید از حیث اینكه نمی‌دانستید.

مسؤل مدرسه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: نكته دومی كه امام حسن عسكری(ع) در این باره می‌فرماید این است كه خداپرست‌ترین مردم كسانی هستند كه واجباتشان را انجام می‌دهند. در سرلوحه انجام همه كارهای نیك، واجبات حرف اول را می‌زند اما متأسفانه برخی‌ها را می بینیم كه از واجبات غافلند و به مستحبات می‌پردازند.

وی به ذكر حدیثی از پیامبر مكرم اسلام(ص) در این باره پرداخت و گفت: پیامبر(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمود یا علی(ع)، وقتی می‌بینی كه مردم به مستحبات سرگرم شده‌اند تو واجباتت را انجام بده. اكنون هم مشاهده می‌كنیم برخی‌ها خمس مال خود را نمی‌دهند، برای امام حسین هزینه می‌كنند؛ یا اینكه شخصی می‌گوید من خمس و زكات نمی‌دهم ولی نماز شب می‌خوانم، این پرداخت خمس و زكات واجب است اما نماز شب مستحب است؛ نماز شب زمانی ارزش واقعی پیدا می‌كند كه واجب زمین مانده نداشته باشیم.

حدائق یادآور شد: گاهي برخی‌ها نماز واجب را نمی‌خوانند اما زیارت عاشورایشان تعطیل نمی‌شود و این مسئله اشكال دارد زیرا اصل انجام واجبات است؛ نباید واجبات ما تعطیل شود، امام حسن عسكری(ع) می‌فرماید پارساترین و خداپرست ترین مردم كسانی هستند كه واجبات خود را انجام می‌دهند.

مدیر مدرسه علمیه مولی‌الموحدین(ع) شیراز با بیان اینكه امام حسن عسكری(ع) در ادامه این حدیث می‌فرماید كه زاهدترین مردم كسانی هستند كه حرام انجام نمی‌دهند، گفت: زهد به خرقه پوشیدن و نان خشك خوردن و خرابه‌نشینی و دوری از دنیا و انزوا نیست،‌ زهد به عملكرد صحیح است؛ زاهد كسی است كه حرام انجام نمی‌دهد و آن را ترك كرده است و هر كسی كه نه حرام می‌گوید، نه حرام می‌خورد، نه حرام معاشرت می‌كند، این انسان زاهدی است.

وی با تصریح اینكه همچنین امام حسن عسكری(ع) در ادامه فرمودند كوشاترین مردم یا همان پركارترین مردم كسانی هستند كه نافرمانی خدا را در زندگی خود ترك كرده باشند، گفت: گاهی پركاری را این‌گونه تعریف می‌كنیم كه فردی صبح زود به سركار رفته و آخر شب می‌آید و از 24 ساعت، 18 یا 19 ساعت فعالیت دارد، در صورتی كه این‌ها پركاری نیست و از منظر امام حسن عسكری(ع) انسان پركار كسی است كه گناه را كنار گذاشته باشد و آن روزی كه در آن گناه نكرده باشیم و نافرمانی خدا از ما سر نزده باشد، آن روز پركار و موفقیت ماست.

انتهای پیام
captcha