وقف نهادهای علمی را تقویت كند / راهكار كاهش آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3930764
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
آيت‌الله اعرافی:

وقف نهادهای علمی را تقویت كند / راهكار كاهش آسیب‌های اجتماعی

مدیر حوزه‌های علمیه كشور با بیان اینكه وقف یك عنصر مردم در تأمین عدالت اجتماعی و ارتقای سطح فكری جامعه است، گفت: وقف باید نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه را به قله‌های بلند برساند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه كشور امروز، اول آبان‌ماه در جلسه کمیته عالی وقف حوزه علمیه استان فارس با اشاره به اینکه باید منظرهای جدی در استانی که از این سابقه بلند و جایگاه رفیع برخوردار است، تقویت شود، گفت: باید خود را وام‌دار مردم شریف بدانیم که پیشگام حرکت خیر هستند.

وی با بیان اینکه وقف در منظومه اندیشه کلامی فقهی، کلامی و اخلاقی اسلام جایگاه رفیع و ممتازی دارد، اضافه کرد: همچنین در اندیشه دینی و در اندیشه بشری یک وجه مشترکی وجود دارد که در تاریخ سابقه دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با تصریح اینکه ما نیز در اندیشه‌های مذاهب اسلامی و ادیان الهی و هم در سنت‌های بشری شاهد مقوله‌ای هستیم که در فقه آن را وقف می‌دانیم، گفت: بسیاری از نهادهای حوزه سلامت، بهداشت، فرهنگ، امور اجتماعی، اخلاقی و معنوی به مقوله وقف به‌عنوان یک نهاد پایدار و دیرین وابسته  هستند.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: اگر نهاد وقف در کشور ما آن‌طور که بایسته است مورد توجه مردم و مسؤلان قرار گیرد، یک عنصر مهم در تأمین عدالت اجتماعی در جامعه خواهد بود ضمن اینكه این سنت حسنه برای ارتقای سطح فکری جامعه نیز حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: اگر ظرفیت موجود را احیا کنیم و همه به کمک بیایند وقف می‌تواند عدالت اجتماعی را تأمین کنند، فقر را بزداید، مراکز علمی و دینی را به نقطه‌های خوبی در اداره خود برساند، البته ضعف‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید با کمک آن را برطرف کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه كشور با تأكید بر اینكه وقف باید نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و حوزه را به قله‌های بلند برساند، گفت: اقداماتی هم برای آموزش و پرورش که از جایگاه بالایی برخوردار است انجام شده اما برای تحقق آن وضع فعلی و بودجه فعلی کافی نیست، همچنین اگر بخواهد سند تحول محقق شود پشتوانه قوی بودجه‌ای در نهاد کشور و هم بخش مردمی از جمله وقف داشته باشد.

 

ذات حوزه‌های علمیه خادم مردم بودن است

وی، ذات حوزه را خادم مردم بودن دانست و گفت: هر جایی که حوزه حضور داشته باشد، ایمان و اخلاق قوی‌تر خواهد بود و هم آسیب نیز کمتر است.

مدیر حوزه‌های علمیه كشور با یادآوری اینكه این مراكز اسناد راهنمای یک الی دو دهه را برای خود تعیین کرده‌اند، برنامه ۵ ساله دارند و ده‌ها طرحی كه اجرای آن به استان‌ها واگذار می‌شود، دارند، گفت: حوزه‌های علمیه درس‌های خارج، رشته‌های تخصصی و رشته‌های متنوعی دارند که می‌تواند گره از آسیب‌های اجتماعی باز کند اما نیازمند منابعی هستند که بتواند کار کند چرا كه نتیجه این اقدامات به مردم باز می‌گردد.

آیت‌الله اعرافی با تأكید بر اینكه اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد، حوزه و آموزش و پرورش باید تقویت شوند، گفت: استان فارس باید یک مجتمع تخصصی حوزوی داشته باشد که از ۴۰۰ رشته گرایش که تعریف شده ۲۰ تا ۳۰ رشته در آن اجرایی شود.

وی همچنین در جلسه شورای حوزه علمیه استان فارس نیز با بیان اینكه حوزه علمیه از یك مجموعه اسناد جامع برخوردار است، گفت: همچنین در شعاع اسناد ۲۰ ساله، یک برش و برنامه ۵ ساله آماده شده که ذیل آن ۹۰۰ برنامه طراحی شده که حدود ۱۰۰ برنامه آن کلان است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: حوزه در مقام طراحی و نظر به مطالعات گسترده، دارای یک نگاه کلان نه در حد ایده و سخن تعارفی، بلکه پیاده شده در مجموعه اسناد بلند مدت و برنامه ۵ ساله است و این کارها به صورت جهادی تهیه شده است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینكه طراحی اسناد یک عزم بلند را می‌طلبد، گفت: نقشه جامع رشته‌های حوزوی با مشارکت بیش از ۵۰۰ استاد در دو الی سه سال انجام شد و امروز حوزه یک درخت‌واره رشته‌های آموزشی با ۴۰۰ گرایش دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه كشور با تصریح اینكه تا همین اواخر 12 رشته در حوزه‌های علمیه داشتیم اما اکنون ۲۰ الی ۳۰ رشته در حال اجرا بوده و طراحی براساس ۴۰۰ رشته است، طرح‌های دیگر در دست اقدام این مراكز را مطالعات راهبردی و موقوفات و منابع پایدار عنوان كرد.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت حوزه به واسپاری اختیارات بیشتر به حوزه‌های استان‌ها، اظهار کرد: همه استان‌ها باید مستقل باشند و امور را تدبیر کنند؛ در پرتو این رویکرد، حدود ۲۰ محور واسپاری را آغاز کرده‌ایم و به عمده استان‌ها امتحان شفاهی واگذار شده است. همچنین شورای استان نقش مهمی در هماهنگی دارد.

آیت‌الله اعرافی در خصوص علوم انسانی نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در استان فارس وجود دارد، این استان یکی از پایگاه‌های مهم کشور در مبحث علوم انسانی است؛ در بخش آقایان بیش از هزار نخبه شناسایی شده است و باید در شناسایی استعداد‌های برتر مدیریت استان فارس ترتیب اثر سریعتری ببخشند.

مدیر حوزه‌های علمیه كشور همچنین مسائل معیشتی طلاب را یادآور شد و گفت: مسائل معیشتی از مسائل مهم مدنظر است و در این خصوص طرح‌هایی خواهیم داشت تا وضعیت معیشت طلاب بهبود یابد.

انتهای پیام
captcha