پیمودن جاده عشق از كربلا تا محروم‌ترین نقاط ایران / وجه اشتراك بین‌الحرمین‌ها
کد خبر: 3929634
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۷

پیمودن جاده عشق از كربلا تا محروم‌ترین نقاط ایران / وجه اشتراك بین‌الحرمین‌ها

گروه‌های عشایری با وجود اوج محرومیت‌ها، نه تنها در ایام اربعین عشق خود را به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان در جاده عشق نجف تا كربلا نشان می‌دهند، بلكه در طول سال نیز در محروم‌ترین نقاط ایران به نیازمندان و محرومان خدمت می‌کنند.

از چند روز قبل از اربعین زمزمه‌های دلدادگی عاشقان حسین(ع) به گوش می‌رسید. قصد كردند امسال كه از طی طریق جاده عشق از نجف تا كربلا به دلیل شیوع كرونا محروم مانده‌اند، همین‌جا و در دومین بین‌الحرمین دنیا، علم عشقبازان معبود و عاشقان ثارالله(ع) را برپا كنند. شیراز دومین شهری است كه در دنیا بین‌الحرمین دارد. فضایی معنوی كه می‌تواند یاد و خاطره بین‌الحرمین اصلی را برای عاشقان تداعی كند و امسال چه زیبا دست‌اندركاران فرهنگی و مذهبی استان فارس این ظرفیت معنوی را دریافتند و از آن به نحو احسن استفاده كردند. موكب‌های اربعینی یكی پس از دیگری در بین‌الحرمین شیراز برپا شدند. غوغایی از جنس عشق و دلدادگی به خاندان عصمت و طهارت(ع) به ‌پا بود. نوحه‌ها و نواهایی كه به گوش می‌رسید، صحنه‌هایی كه مشاهده می‌شد، برپایی علم‌ها و كتل‌ها و موكب‌ها و ارائه خدمات جانانه و عاشقانه به عاشقان حسین(ع) همگی تداعی‌گر لحظات طی طریق جاده عشق از نجف تا كربلا بود و چه بسیار دل‌هایی كه راهی حریم عشق و ملكوت شد.

دو روز بعد از اربعین یكی یكی موكب‌ها جمع شدند تا در صورت یافتن فرصتی دوباره به بین‌الحرمین بیایند و عشق و دلدادگی خود را به ساحت خاندان عصمت و طهارت(ع) نشان دهند. در این میان تنها یك موكب بود كه نه تنها جمع نشد، بلكه فعالیت‌های خود را با قوت هرچه بیشتری طی ایام عزاداری دهه آخر صفر با رعایت پروتكل‌های بهداشتی ادامه داد.

موكب ایلات قشقایی ایران كه خادمان آن‌ همگی با لباس‌های سنتی یا لباس روحانیت خود به عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) خدمات ارائه می‌دهند، همچنان با قوت در حال فعالیت هستند. این موكب از 3 روز قبل از اربعین در بین‌الحرمین شیراز برپا شد و تا لحظات پایانی سالروز شهادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) فعالیت خواهد كرد. در ادامه این گزارش، پای سخنان مسئول این موكب می‌نشینیم.

حجت‌الاسلام یحیی پروین، مدیرگروه تبلیغ عشایری سیار، در گفت‌وگو با خبرنگار ایكنا فارس، گفت: ایل قشقایی در برخی از استان‌های كشور نظیر فارس، اصفهان، چهارمحال بختیاری، خوزستان، خراسان، بوشهر، كرمان و غیره حضور دارند لذا با توجه به این گستردگی و پراكندگی این ایل تصمیم گرفتیم تا گروهی تبلیغی برای این ایل ایجاد كنیم و این كار را در سال 1390 انجام دادیم البته الگویمان این بود كه طی 10 سال بتوانیم تمام ایلات عشایر را تحت پوشش قرار دهیم.

وی با بیان اینكه تحت تأثیر این گروه، امروز غالب ایلات عشایر ایران دارای گروه تبلیغی هستند، گفت: پیش از این‌ها اكثراً بین ایلات و اقوام رقابت بر روی چیزهایی بود كه به نظر غیردینی بودند اما از زمانی كه موكب‌های اربعینی ایلات عشایر از سال 94 تأسیس شدند، رقابت بین ایلات و اقوام به سمت مسائل فرهنگی و مذهبی رفت. اولین موكب خود را در سال 94 در عمود 831 در جاده بین نجف تا كربلا برپا كردیم و بعد از آن كم‌كم خادمان موكب كه از ایلات و اقوام مختلف بودند، خودشان در كنار ما موكب زدند و اكنون ما به دلیل اینكه جای خود را به بقیه مواكب عشایر دادیم، به عمود 822 نقل مكان كردیم.  

طی طریق جاده عشق از كربلا تا محروم‌ترین نقاط ایران / وجه اشتراك بین‌الحرمین‌ها

فعالیت 5 موكب ایل قشقایی

وی با بیان اینكه خدمت‌رسانی به زائران امام حسین(ع) را با لباس‌های سنتی ایلات عشایر انجام می‌دهیم، گفت:‌ ایلات قشقایی هم‌اكنون دارای 5 موكب هستند كه در ایام اربعین و یا مواقعی كه نیاز به كمك هست، فعال می‌شوند به ‌عنوان مثال یك موكب در گچساران، یك موكب در نورآباد ممسنی، یك موكب در مرز ایران و غیره در ایام اربعین از ایلات قشقایی فعال می‌شوند. امسال كه به دلیل شیوع كرونا از كربلا بازماندیم، تصمیم گرفتیم كه در استان فارس و شهر شیراز موكب برپا كنیم كه یك موكب در محوطه بین‌الحرمین و موكب دیگر در پلیس راه اكبرآباد طی این ایام برپا شد.

رئیس گروه تبلیغی ایلات عشایری سیار ادامه داد:‌ در ایام اربعین حسینی با طبخ و توزیع سه وعده غذا و با رعایت پروتكل‌های بهداشتی به عاشقان امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌كردیم. ضمن اینكه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خود را طی این ایام با حضور 10 مبلغ و طلبه كه همگی از قم آمده‌اند، انجام دادیم.

مشاركت گسترده در فعالیت‌های فرهنگی

وی با بیان اینكه در طول سال بیشتر كارهای فرهنگی و تبلیغی را انجام می‌دهیم،‌ افزود: تاكنون دو مسابقه كشوری كتابخوانی برگزار كردیم یكی مربوط به عفاف و حجاب بود كه قریب 80 هزار نفر در آن شركت كردند و دیگری مسابقه غدیر با مركزیت استان فارس بود كه قریب 11 هزار نفر در آن مشاركت كردند و بنا بود كه برای محرم هم یك مسابقه برگزار كنیم كه به دلیل شیوع كرونا موفق نشدیم اما به یاری خدا آن را در ایام فاطمیه برگزار خواهیم كرد.

پروین همچنین فعالیت‌های جهادی گروه تبلیغی عشایری سیار را یادآور شد و گفت: اولین گروه جهادی در ایل قشقایی را به نام شهید مهرداد قاجاری، اولین شهید مدافع حرم قشقایی‌ها در استان فارس راه‌اندازی كردیم كه این گروه جهادی در طول سال در حال خدمت‌رسانی به محرومان و آسیب‌دیدگان است.

محروم‌ترین قشر

رئیس گروه تبلیغی عشایری سیار با ذکر اینكه هم‌اكنون یك گروه جهادی ما در سیستان و بلوچستان در حال تعمیر یك مدرسه و دو منزل هستند و برنامه‌هایی نیز برای گروه‌های عشایر سیار استان دارند، ادامه داد: عشایر محروم‌ترین قشر هستند و غالب كسانی كه به‌صورت عشیره‌ای زندگی می‌كنند، چوپان هستند یعنی این دام‌ها متعلق به خودشان نیست. نظام جمهوری اسلامی برای حمایت از مستضعفان شكل گرفت یعنی گفتیم می‌خواهیم محرومیت‌زدایی كنیم، اما كسانی می‌توانند این كار را انجام دهند كه خودشان محرومیت‌ها را لمس كرده باشند. گروه‌های جهادی عشایر چون خودشان محرومیت را لمس كرده‌اند، به‌همین دلیل برای محرومیت‌زدایی به محروم‌ترین نقاط ایران می‌روند.

پروین اظهار كرد: علاوه بر این‌ها گروه‌های جهادی و موكب ما در جریان زلزله كرمانشاه خود را از عراق به آنجا رساندند تا به زلزله‌زدگان كمك كنند و همچنین در سیل خوزستان نیز جزو اولین موكب‌ها بودیم كه به كمك سیل‌زدگان خوزستان شتافتیم و همین‌طور در سیل شیراز نیز چنین اقداماتی انجام دادیم. به‌ دلیل اینكه یك عشایر تمام زندگی خود را در محرومیت از امكانات سپری كرده است؛ زندگی و درس خواندنش در چادر بوده است؛ آب باید بر روی دوشش بیاورد، گاز ندارد و باید هیزم بیاورد،  یعنی عمق محرومیت را درك می‌كند به‌همین دلیل امروز هم به كمك محرومان سیستان و بلوچستان می‌رود.

اوج محرومیت‌ها در بین‌الحرمین شیراز

وی به فعالیت موكب ایل قشقایی‌ها در محوطه بین‌الحرمین شیراز اشاره كرد و افزود: منطقه بین‌الحرمین شیراز واقعاً محروم است. اگر منطقه‌ای وجود داشته باشد كه در فاصله 70 كیلومتری از شیراز قرار دارد و محروم باشد، كمی طبیعی‌تر است اما بین‌الحرمین قلب شیراز است و این همه محرومیت دارد. خانواده‌هایی كه اینجا زندگی می‌كنند، به ما مراجعه می‌كنند و می‌گویند از زمانی كه شما به اینجا آمده‌اید ما تازه طعم زندگی را چشیده‌ایم و به بركت امام حسین(ع) و مواكب امنیت به اینجا آمده است.   

پروین استان فارس را رنگین كمانی از اقوام توصیف كرد و گفت: محله بین‌الحرمین را عصاره مردم ایران دیدم و برخی‌ها با همان لباس سنتی شهر و دیار خود در اینجا زندگی می‌كنند و حتی اینجا خانه‌هایی هستند كه در آن 5 خانواده زندگی می‌كنند و به شدت محرومیت فرهنگی، امنیتی و معیشتی در این منطقه وجود دارد. با تمام این تفاسیر یك نكته باعث شد تا ما در این منطقه بمانیم و آن اینكه در دنیا دو خیابان بین‌الحرمین وجود دارد؛ یكی در كربلا و دیگری در شیراز است. این دو تشابهی با یكدیگر دارند؛ در كربلا بین‌الحرمین بین مزار دو برادر است و در شیراز هم چنین است؛ در آنجا هر دو برادر شهیدند و در شیراز نیز این گونه است.

انتهای پیام
captcha