چگونگی تشكیل عقیدتی ـ سیاسی در ارتش / سازمانی كه هویت انقلابی به ارتش بخشید
کد خبر: 3929341
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

چگونگی تشكیل عقیدتی ـ سیاسی در ارتش / سازمانی كه هویت انقلابی به ارتش بخشید

ارشد عقیدتی ـ سیاسی‌های یگان‌های ارتش جمهوری اسلامی مستقر در استان فارس به بیان تاریخچه تشكیل سازمان عقیدتی ـ سیاسی به‌مناسبت فرا رسیدن سالروز تشكیل این سازمان پرداخت و گفت: سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش از ابتدای تشكیل تاكنون، خدمات و مأموریت‌های حساس و مهمی را عهده‌دار است و تنها نهاد برآمده از انقلاب در ارتش است و به این تعبیر، هویت انقلابی ارتش نیز به‌حساب می‌آید.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین عزیز رضایی، ارشد عقیدتی ـ سیاسی‌های ارتش مستقر در فارس امروز، 23 مهرماه در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تأسیس عقیدتی ـ سیاسی ارتش گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357، گروهی از نیروهای مذهبی و انقلابی و عده‌ای از کارکنان مؤمن ارتش، در ستاد مشترک ارتش حضور یافته و در محل ساختمان مستشاران نظامی آمریکا که تنها ساختمان خالی ستاد بود، کمیته نظامی حضرت امام خمینی را تشکیل دادند. از طرفی، گروهک‌ها با تشکیل نشست‌ها و ایراد سخنرانی‌ها و به‌راه انداختن تظاهرات، خواستار انحلال ارتش و ایجاد ارتش به‌اصطلاح خلقی بودند.

وی افزود: از اواخر سال 1357 حضرت آیت‌الله ‌العظمی خامنه‌ای( مدظله العالی) جلساتی را درباره ارتش تشکیل می‌دادند که برخی از اعضای کمیته نظامی حضرت امام(ره) در ستاد مشترک ارتش، در آن شرکت می‌کردند. طی همین جلسات و به ‌ابتکار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) ، فکر ایجاد نهادی فرهنگی در ارتش شکل گرفت و اصول حاکم بر آن بررسی و تدوین شد.

رضایی ادامه داد: در پی ایجاد این تحولات، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)  که در آن زمان عضو شورای انقلاب و نماینده حضرت امام خمینی(ره) در وزارت دفاع بودند، طی حکمی، در تاریخ 23 مهر 1358 دستور ایجاد «اداره سیاسی‌ایدئولوژیک» در ارتش و فراهم آوردن اقدامات لازم برای پیاده کردن آن را صادر فرمودند. در نهایت طرح ایجاد اداره سیاسی ایدئولوژیک در روز 24 مهر 1358 در شورای انقلاب مطرح شد و تأسیس آن به تصویب رسید.

وی با بیان اینكه با این حرکت، اولین گام در جهت قانونی شدن نهاد عقیدتی ـ ‌سیاسی در ارتش برداشته شد، گفت: تأسیس این نهاد، یک اقدام ابتکاری بود که منشأ تحولاتی عظیم در ارتش شد. مأموریت كلی سازمان عقیدتی ـ ‌سیاسی ارتش، نشر و گسترش فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در جهت افزایش ایمان، دانش، بینش و بصیرت عقیدتی‌سیاسی کارکنان و خانواده‌ها و تقویت بهره‌وری آنان در سازمان ارتش و ایجاد آمادگی برای مقابله با تهدید ناهمتراز براساس تدابیر و رهنمود‌های فرماندهی معظم کل قوا تعیین شد.

ارشد عقیدتی ـ سیاسی‌های ارتش مستقر در فارس ادامه داد: پیامد این ابتکار هوشمندانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، انسجام فعالیت‌های مذهبی و مکتبی در ارتشی بود که تا پیش از انقلاب عملکرد و هویت دینی کارکنانش به‌عنوان یک وظیفه و اقدام فردی محسوب می‌شد، اما دیگر یک مأموریت سازمانی و مشخص برای نهادی با شرح وظایف مشخص ایجاد شده بود و این، هویت اسلامی را نه صرفاً برای افراد ارتش که برای تمام ساختار ارتش تعریف و ترسیم می‌کرد. افق مشخصی هم برای این فعالیت‌ها تعریف شده بود؛ ارتش باید به جایگاهی می‌رسید که به‌عنوان ارتش مکتبی تربیت و تجهیز شود؛ جمعی از کارکنان مکتبی ارتش جذب این سازمان شدند تا نخستین گام‌ها برای تبدیل ارتش به ارتش مکتبی، محکم برداشته شود.

وی یادآور شد: سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش که در عمر خود بستر بالندگی  رزمندگان و مجاهدان خداباور بسیاری بوده است، از ابتدای تشكیل تاكنون، خدمات و مأموریت‌های حساس و مهمی را عهده‌دار  و علاوه‌بر آنکه نماد و هویت مکتبی سازمانی ارتش محسوب می‌شود، تنها نهاد برآمده از انقلاب در ارتش است و به این تعبیر، هویت انقلابی ارتش نیز به‌حساب می‌آید. حضور روحانیون  و فعالیت‌های عقیدتی ـ سیاسی در سال‌های پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی موجب شد با وجود زمینه‌های مذهبی و اخلاقی موجود در پیکره و بدنه ارتش، مسیر معنویت محوری ارتش با سرعت بیشتری ادامه یابد.

رضایی همچنین گفت: در آستانه ورود به گام دوم انقلاب، نتایج و اثرات بسیار مبارکی در نتیجه برنامه‌های معنویت محور ارتش حاصل شده است که از آن جمله گرایش جوانان ایران اسلامی است به خدمت در ارتش جمهوری اسلامی ایران چه در قالب نیروهای پایور و چه وظیفه و تربیت چهره‌های جوان و استفاده از این ظرفیت عظیم معنوی در ارتش به‌ویژه در بین دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش که بنا به فرمایش فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) هم کانون علم هستند و هم کانون جهاد و تقوی و بحمدالله نهاد مقدس عقیدتی سیاسی در فراهم كردن این مهم نقش بسزایی را ایفا كرده است.

رئیس عقیدتی ـ سیاسی مركز آموزش علوم و فنون زرهی تأكید كرد: امروز مسروریم از اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت جوانانی انقلابی، غیور، اندیشمند  و معنویت محور مجهز  به صلاح علم و دانش در آستانه گام دوم انقلاب حضوری پر رنگ در تمامی عرصه‌های انقلاب و سازندگی و خودکفایی کشور دارد.

وی برخی از فعالیت‌های عقیدتی ـ سیاسی ارتش را برشمرد و اظهار كرد: امروز به‌همت سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش، نمازهای جماعت در سه وقت صبح و ظهر و مغرب در تمامی از یگان‌های ارتش برگزاری می شود و اهتمام به اعتکاف، نوافل و مستحبات، پایبندی به نماز شب و روزه‌های مستحبی در یگان‌های ارتش چشمگیر است.

رضایی اضافه كرد: حضور نیروها و فرماندهان مخلص و خداجوی و تلاش روحانیت در اقامه نمازهای جماعت یومیه در پادگان‌ها، مناطق عملیاتی و مراکز آموزشی در اقصی نقاط میهن اسلامی و اهتمام به امر ترویج نماز برای برادران سرباز و دیدارهای چهره به چهره هم از اقدامات فرهنگی سازمان عقیدتی ـ سیاسی است. امروز سربازان ارتش، پا جای پای بزرگانی گذاشته‌اند که با پایبندی به نماز و توسل به ائمه معصومین طرح‌های عملیاتی تاریخی را طراحی کرده و دشمن را به خاک سیاه نشاندند.

وی گفت: امروز نیز این مسؤلیت خطیر به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسنی محول شده که پیشینه درخشانی در ارتش دارد و مأموریت‌های محوله را از سنگر رزم سالیان دفاع مقدس تا سنگر فرهنگی امروز همواره با جدیت دنبال کرده است:

ارتقای بصیرت دینی – انقلابی کارکنان ارتش

رضایی با بیان اینكه طرح‌های فرهنگی «مصباح» با عناوین و اهداف گسترده برای ارتقای هوشیاری و بصیرت دینی و انقلابی كاركنان پایور و وظیفه و خانواده کارکنان ارتش طراحی شده است، گفت: این طرح‌های فرهنگی، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی ارتش را منسجم‌تر و هدفمندتر از گذشته کرده و باعث ایجاد تحرك و رقابت سالم بین عقیدتی‌ـ سیاسی‌ها شده تا به این ترتیب هم معیارهای مناسبی برای پیشرفت فرهنگی ارتش ترسیم شده باشد و هم با گسترش چنین فعالیت‌هایی كاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های موردی در ارتش را سبب شود.‍

وی تأكید كرد: حضور پیگیرانه رئیس سازمان عقیدتی سیاسی در دورترین سنگرهای دفاعی ارتش و دیدارهای رودررو و شنیدن دغدغه‎های کارکنان و تلاش برای رفع این مشکلات کارکنان از اقداماتی است که برای کارکنان ارتش بسیار آشناست. دیدارهای رئیس سازمان و معاونان عالی‌‎رتبه ایشان و صدها ساعت سخنرانی‌ برای كاركنان پایور و وظیفه در سطح یگان‌های ارتش از اقداماتی است که با رویکرد افزایش هوشیاری و بصیرت دینی و اعتماد و افزایش امید در بین كاركنان ارتش انجام می‌شود.

ارشد عقیدتی ـ سیاسی‌های ارتش مستقر در فارس بیان كرد: سازمان عقیدتی ـ سیاسی به‌عنوان متولی موضوعات سیاسی در ارتش تلاش چشمگیری داشته تا بصیرت و بینش سیاسی مناسبی به کارکنان و خانواده‌های آنان ارائه دهد. حضور سخنرانان و کارشناسان عالی‌رتبه سیاسی و مسئولان کشوری در یکایک یگان‌های ارتش پرافتخار و آگاهی‌بخشی نسبت به موضوعات سیاسی روز از اقدامات ارزنده‌ای است که در این مسیر صورت گرفته است. دامنه حضور سخنرانان سیاسی در یگان‌ها گاه در سطح نمایندگان مجلس و مسئولان تراز اول سیاسی کشور بوده که فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، در یگان‌ها سخنرانی کرده و به بیان مواضع کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرصت‌ها و تهدیدات احتمالی نظام، تبیین مواضع نظام و وظیفه مردم در این زمینه پرداخته‌اند.

وی اضافه كرد: از مهم‌ترین اقدامات در این راستا، پیگیری و اجرای دقیق دوره‌های بصیرت برای یکایک کارکنان ارتش بوده و قریب‌به‌اتفاق کارکنان، سابقه حضور در چنین دوره‌ای را در شهرهای  مقدس مشهد و قم دارند و اخیراً نیز این روند با تشکیل دوره‌های بصیرت در تعدادی از مراکز استان‌ها جهش چشم‌گیری یافته است. انتشار میلیون‌ها نسخه نشریات سیاسی و توزیع گسترده این نشریات را هم می‌توان در زمره این فعالیت‌ها برشمرد.

انتهای پیام
captcha