اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور
کد خبر: 3928167
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶

اربعین؛ زمینه‌ساز ظهور

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینكه اربعین زمینه‌سازی ظهور منجی و انقلاب بزرگ در ابعاد جهانی است، گفت: زمانی كه ظهور امام زمان(عج) صورت گیرد، آن حضرت خودشان را به واسطه جدشان حضرت سیدالشهدا(ع) به جهانیان معرفی می‌كند و این نشانه آن است كه همه دنیا قبل از ظهور سیدالشهدا(ع) را می شناسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امین رصاف، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با بیان اینكه در روایات از اربعین حسینی به‌عنوان یكی از نشانه‌های شیعه یاد شده است، گفت: در روایات به غیر از سیدالشهدا(ع) برای هیچكدام از ائمه حتی شخص رسول‌الله(ص) هم مسئله اربعین نداریم.

وی با طرح این سؤال كه چرا اربعین تبدیل به یك نماد و نشانه شیعه شده است، افزود: دلیل آن این است كه این پرچم و نشانه زمینه‌سازی ظهور منجی و انقلاب بزرگ در ابعاد جهانی را انجام می‌دهد، یعنی قبل از مسئله ظهور مسئله اربعین و عاشورا و توجه به سیدالشهدا(ع) به صورت خاص مورد عنایت قرار گرفته است.

رصاف ادامه داد: به‌عبارت دیگر زمانی كه ظهور امام زمان(عج) صورت گیرد، آن حضرت خودشان را به واسطه جدشان حضرت سیدالشهدا(ع) به جهانیان معرفی می‌كند و این نشانه آن است كه باید سیدالشهدا(ع) قبل از ظهور جهانی شده باشد.

عضو جامعه اساتید حوزه‌های علمیه فارس با تأكید بر اینكه این ظرفیت بزرگ در نهضت سیدالشهدا(ع) وجود دارد كه بتواند جهانی شود، گفت: یكی از مسیحیان روایت می‌كند كه اگر دین مسیح، امام حسین(ع) را داشت، در همه جای جهان پرچم آن حضرت را بلند كرده و به واسطه آن دین خود را به جهانیان معرفی می‌كرد، لذا شیعه این ظرفیت عظیم و بزرگ را دارد كه قلوب عدالت‌خواهان و مستضعفان جهان را به واسطه سیدالشهدا(ع) جذب و متحد كند.

وی با بیان اینكه توجه به اربعین به‌عنوان یك نماد شیعه، بسترسازی برای یك انقلاب جهانی را رقم می‌زند، گفت: در سال‌های گذشته كه مشكلی برای شیوع بیماری نداشتیم و مردم می‌توانستند خود را به كربلا برسانند، هر سال مشاهده می‌كردیم كه چه غوغایی در اربعین به پا می‌شد و این همان بُعد جهانی اربعین است.

رصاف ادامه داد: عاشقان امام حسین(ع) كه هر ساله در كربلا گردهم جمع می‌شدند تنها از ایران و چند كشور عربی نبودند بلكه از نقاط مختلف دنیا در راهپیمایی اربعین حضور می‌یافتند و از اینجا مشخص می‌شود كه اربعین ظرفیتی دارد و می‌تواند جاذبه‌ای ایجاد كند و یك مغناطیس دارد كه می‌تواند تمام عاشقانه عالم را گردهم جمع كند.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم بیان كرد:‌ اینكه می‌گوییم «حب‌الحسین یجمعنا» یعنی عشق سیدالشهدا(ع) همه را دورهم جمع می‌كند و هیچ مسئله دیگری اینقدر كشش و ظرفیت ندارد و البته این كشش هم دائره محدودی ندارد.

وی با تأكید بر اینكه اربعین برای معرفی عاشورا و همچنین جلوگیری از فراموشی آن است، گفت: اربعین برای آن است كه انقلاب سیدالشهدا(ع) را به انقلاب حضرت بقیةالله‌الاعظم(عج) متصل كند، بنابراین باید نسبت به مسئله اربعین و زیارت آن و عنایت به این شاخصه شیعه یك اهتمام ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha