انعقاد تفاهم‌نامه اشتغال خانواده ایثارگران در فارس / المان شهدای كارگر ساخته می‌شود
کد خبر: 3926502
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴

انعقاد تفاهم‌نامه اشتغال خانواده ایثارگران در فارس / المان شهدای كارگر ساخته می‌شود

تفاهم‌نامه همكاری میان اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در راستای اشتغالزایی، آموزش و هدایت 8 هزار و 500 نفر از خانواده ایثارگران این استان به‌سمت بازار کار منعقد شد.

به گزارش ایكنا از فارس‌، تفاهم‌نامه همكاری میان اداره‌کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس در راستای اشتغالزایی، آموزش و هدایت 8 هزار و 500 نفر از خانواده ایثارگران این استان به‌سمت بازار کار امروز، 9 مهرماه منعقد شد كه در این راستا نیز کمیته‌‌‌ای ویژه در فارس تشکیل شد.

سهراب مختاری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس گفت: در طول عمر انقلاب اسلامی کارگران یکی از پایه‌های اصلی شکل‌گیری این انقلاب بودند و در برهه‌های مختلف نیز همواره در حفظ و حراست و دفاع از کشور در کنار نظام قرار داشته‌اند.

وی با بیان اینكه اولین شهید کارگری کشور به‌نام محمدرضا حدادی عضو شورای اسلامی کارخانه روغن نباتی است، افزود: وجود اولین شهید کارگری کشور در استان فارس نشان از همراهی کارگران با نظام اسلامی دارد و این ظرفیت برندی برای این استان محسوب می‌شود که نیاز است بنیاد شهید پیگیری‌های لازم برای تثبیت این ظرفیت را انجام دهد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس در ادامه بیان کرد: این اداره‌کل 12 نفر نیروی جدید در سال 99 از طریق برگزاری آزمون جذب کردیم که 6 نفر از این افراد جز خانواده ایثارگران هستند.

مختاری با تأکید بر لزوم تکریم خانواده ایثارگران در همه بخش‌ها ادامه داد: در همه کشورها دنیا برای سربازان وطن و کسانی که در راه آزادگی و انسانیت قدم برمی‌دارند احترام خاصی قائل می‌شوند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان فارس یادآور شد: از اوایل دهه 90 تاکنون بررسی‌های زیادی برای جمع‌آوری اطلاعات شهدای کارگر استان فارس انجام شده است.

وی ادامه داد: براساس اطلاعات موجود بیش از هزار شهید کارگر در سطح این استان وجود دارد که این انتظار از بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس می‌رود که اطلاعات دقیق و تعداد نهایی شهدای کارگر، کارفرما و تعاونگر این استان را طبق قانون کار مشخص کند تا به دستور استاندار فارس و همراهی شورای اسلامی شهر و شهردار شیراز و کارفرمایان، المان فاخر شهدای کارگری این استان ساخته شود.

مختاری تأکید کرد: با توجه به اعلام آمادگی تعدادی از کارفرمایان که کارگاه‌ و کارخانه‌شان دارای شهید نیز است، برنامه‌ریزی‌های اولیه برای ساخت آن با درج نام و اطلاعات تمام شهدای کارگر این استان انجام شده است، به‌گونه‌ای که این نماد به یکی از جاذبه‌های گردشگری این استان و مکانی برای ادای احترام به مقام والای شهدای کارگری در سطح کشور تبدیل شود.

رجبعلی راهی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس نیز در این آیین گفت: اخیراً تفاهم‌نامه‌ای در سطح ملی بین وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید کشور منعقد شده که پیرو آن تفاهم‌نامه‌ای نیز بین ادارات کل بنیاد شهید و تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس نیز منعقد و پس از آن کمیته‌ای ویژه در سطح این استان برای پیگیری موضوع اشتغال خانواده شهدا و ایثارگران این استان تشکیل شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه حدود 12 هزار نفر از افراد بیکار خانواده ایثارگران این استان باید طی سال‌های آینده در پست‌های دولتی و یا غیر دولتی و بخش خصوصی مشغول به کار شوند.

راهی ادامه داد: در حوزه اشتغالزایی خانواده ایثارگران این استان دغدغه اصلی در بخش غیردولتی وجود دارد زیرا در این زمینه ابزار فشار وجود ندارد و نمی‌توان به کارفرمای بخش خصوصی این موضوع را تکلیف کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس اضافه کرد: دوران جزیره‌ای عمل کردن رو به اتمام است و در حوزه خدمات‌ دهی به خانواده ایثارگران نیز باید ادارات و بخش‌های مختلف دولتی به کمک بنیاد شهید آمده تا خدمات به‌صورت تخصصی‌تر و بهتر به این قشر ارائه شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان فارس 8 هزار و 500 فرزند شهید و جانباز بیکار وجود دارد، گفت: همه ما در قبال خانواده شهدا و جانبازان وظیفه داریم زیرا حفظ کیان کشور مدیون این قشر است.

راهی ادامه داد: 15 جانباز قطع نخاع در این استان وجود دارد که به‌طور میانگین حدود 36 سال در گوشه یک خانه خیره به سقف در حالت سکون قرار داشته و همین جانبازان یک یا دو فرزند بیکار نیز در منزل خود دارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس افزود: نیاز است طرح‌هایی در سطح استان فارس برای تشویق بخش خصوصی در جذب خانواده ایثارگران این استان در دستور کار قرار گیرد تا واحدهای تولیدی و صنعتی در این امر مهم مشارکت بیشتری داشته باشند.

در پایان این دیدار تفاهم‌نامه‌ای بین مدیران اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران این استان در زمینه تأمین اشتغال خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان و کمک به ایجاد اشتغال پایدار برای این قشر، ارائه آموزش‌های لازم در حوزه کسب و کار و تشکیل تعاونی، اعمال بخشودگی و تخفیف در جرایم بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و اعطای تسهیلات مشاغل خانگی منعقد شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد که کمیته عملیاتی برای پیگیری روند پیشرفت این تفاهم‌نامه در استان فارس تشکیل و دو ماه یکبار تشکیل جلسه داده و گزارش عملکرد پیشبرد طرح نیز به مدیران کل دو مجموعه اعلام شود.

انتهای پیام
captcha