طنین نغمه‌‌های شاعران آئینی در شب‌های شعر عاشورا شيراز
کد خبر: 3926321
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵

طنین نغمه‌‌های شاعران آئینی در شب‌های شعر عاشورا شيراز

دبیر علمی ستاد شب شعر عاشورا از برگزاری سی و پنجمین دوره این مراسم در روز‌های چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۹ و ۱۰ مهرماه، از ساعت ۱۹:۳۰ در صحن حرم حضرت شاهچراغ(ع) خبر داد.

به گزارش ایكنا از فارس، احد ده‌بزرگی، دبیر علمی شب شعر عاشورا، شامگاه سه‌شنبه، 8 مهر ماه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سی و پنجمین دوره شب شعر عاشورا در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، 9 و 10 مهر ماه از ساعت 19:30 در صحن حرم حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

وی افزود: شب شعر عاشورا به‌ عنوان مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آیینی و غیردولتی جایگاه ارجمند عزاداری فرهیختگان و اعتکاف ادبی شاعران را کسب کرده است.

ده‌بزرگی ادامه داد: امسال موضوع محوری برنامه «ستارگان به مدار برگشته» با محوریت جناب حر ریاحی، زهیر و تنی چند از اصحاب امام حسین(ع) انتخاب شده است و خوشحالیم در سومین حرم حضرات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در ایران و زیر سایه حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و امامزادگان جلیل‌القدر با زبان شعر به تماشای فضیلت‌ها و زیبایی‌ها در قامت نام خورشیدی امام عاطفه‌ها بپردازیم. چهارشنبه و پنجشنبه پس از نماز مغرب و عشا و از ساعت 19:30 مراسم رسمی شب شعر با قرائت حدیث شریف کسا و سپس شعرخوانی شاعران منتخب سراسر کشور در صحن حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تغذیه ادبی و معرفتی ذهن شاعران جوان، پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی را از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه دانست و افزود: برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره را با عنوان «قرار بر مدار» به قلم محمدرضا سنگری منتشر کردیم. این اثر از مدت‌ها قبل به صورت چاپی و اینترنتی از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع، منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصاً شاعران جوان باشد.

پخش رسانه‌ای و آنلاین مراسم

پدر شعر آئینی فارس با بیان ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شرایط شیوع كرونا بیان کرد: در برگزاری مراسم به شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمل کرده‌ایم و حفظ سلامت عزاداران حضرت اباعبدالله‌(ع) و شاعران اهل بیت(ع) را بر هر چیز مقدم داشته‌ایم،‌ بنابراین امسال مراسم در فضای باز و با فاصله اجتماعی مناسب و در زمان محدودتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این مراسم به‌ صورت مستقیم از شبکه‌های سیمای استان فارس،‌ شما و رادیو اربعین پخش خواهد شد و به یاری خدا از صفحات مجازی «شب شعر عاشورا» شامل صفحه اینستاگرام با نام کاربری @poemashoora و آپارات با نشانی www.aparat.com/sherashoora/live برای علاقه‌مندان ادبیات عاشورایی در سراسر جهان پخش خواهد شد. علاوه بر برنامه شعرخوانی و در حاشیه برنامه، گعده‌ها و حلقه‌های معرفتی با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار می‌شود که در پرورش شاعران به‌ خصوص جوانان شاعر آیینی تأثیر شایسته‌ای دارد.

انتشار کتاب‌های چاپی و صوتی

ده‌بزرگی با بیان اینكه طبق روال سالانه کتاب اشعار دوره سی و چهارم منتشر شده است و همزمان با مراسم عرضه خواهد شد، اظهار کرد: کتاب «هفت پرده عاشورایی» با هدف آموزش پرده‌خوانی عاشورایی به قلم منصوره مصطفی‌زاده و نقاشی‌های محمدرضا دوست‌محمدی که به همت ستاد و همراهی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده نیز در کنار مراسم عرضه خواهد شد. همزمان با مراسم امسال کتاب‌های صوتی دو جلد نخست منظومه شهدای عاشورا اشعار سیده‌اعظم حسینی با صدای سیدحسین شریفی و کتاب صوتی قرار بر مدار اشعاری برگزیده از مراسم امسال با صدای علیرضا معینی و کارشناسی امیر مرزبان در معاونت چند رسانه‌ای سازمان صدا و سیما از طریق پایگاه اینترنتی ایران صدا منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم، گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان، شاعران برجسته و اساتید شناخته شده‌ای نیز مهمان مراسم هستند که از آن جمله می‌توان به محمدرضا سنگری، محسن مؤمنی‌شریف، احمد علوی، سیدحسین متولیان، قاسم صرافان، سیده‌اعظم حسینی، امیر مرزبان، حیدر منصوری، محسن ناصحی و ... اشاره کرد.

ده‌بزرگی با تقدیر از خیرین نهادها و سازمان‌ها و رسانه‌های همراه مراسم، تصریح کرد: شب شعر عاشورا مردمی و غیر دولتی است، اما نهادهای مختلفی ما را یاری کرده‌اند که تشکر از آن‌ها وظیفه ماست. نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه شیراز که تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) را برعهده دارند و همکاران بخش‌های مختلف حرم مطهر در این راه همکاری شایسته‌ای داشته‌اند که جای تشکر فراوان دارد. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز فارس و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز نیز فراتر از حد انتظار یاری‌رسان خادمان حضرت سیدالشهدا(ع) بودند. به این نهادها می‌توان سپاه فجر فارس را نیز افزود که در تأمین سخت‌افزاری مراسم همراهی داشته‌اند.

وی ادامه داد: در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و چندرسانه‌ای نیز همکاری‌های قابل توجهی داشته‌ایم که از جمله می‌توان به مدیریت و همکاران مؤسسه «چاووش دید»، خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی و ملی اشاره كرد.

ده‌بزرگی در پایان از عموم علاقه‌مندان فرهنگ عاشورایی و ادب دوستان شیراز دعوت کرد با حضور در مراسم امسال از فضای معنوی آن که برگرفته از وجود امام فضیلت و زیبایی وجود مقدس حضرت سیدالشهدا اباعبدالله امام حسین(ع) است، بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha