واکنش حجت‌الاسلام خسروپناه به سخنان آیت‌الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی
کد خبر: 3926298
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۳

واکنش حجت‌الاسلام خسروپناه به سخنان آیت‌الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم طی یادداشتی در کانال مجازی خود به نظرات آیت‌الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی واکنش نشان داد.

ارسال// واکنش حجت‌الاسلام خسروپناه به نظرات آیت‌الله علوی بروجردی درباره اقتصاد اسلامی  به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم، طی یادداشتی در کانال خود، در واکنش به اظهارات آیت‌الله علوی بروجردی که در رد علوم انسانی اسلامی بیان شده بود، نوشت: «برخی از اهل فقه بر این باورند که نباید بانک‌های کشور را ربوی دانست، با این توجیه که اقتصاد علم است و اسلامی بردار نیست. عرض بنده این است که اقتصاد تنها علم نیست، بلکه در همه مکاتب دنیا یک ساحت اقتصاد عبارت از مکتب اقتصاد و ساحت دیگر حقوق اقتصادی است و این مطلب که بین علم اقتصاد و مکتب اقتصاد فرق است، اجماع جهانی دارد.
 
شهید صدر هم در اقتصادنا نیم قرن پیش گفته است اقتصاد اسلامی را نباید مطلقاً نفی کرد، بلکه مکتب اقتصاد اسلامی داریم، همچنانکه مکتب اقتصاد لیبرالیستی و سوسیالیستی در جهان وجود دارد، البته با گرایش‌های مختلف، اما علم اقتصاد عبارت از فرمول‌های ریاضی‌وار است که با اقتصاد‌سنجی همراه است. فقه هم در ساحت حقوق اقتصادی و مکتب اقتصادی دخالت می‌کند، نه علم اقتصاد. نکته دیگر اگر هم مشکل ربوی بودن بانکی کشور را با حیله‌های شرعی حل کنیم، کارکرد بیمارگونه بانک‌ها را نمی‌توان انکار کرد.»
 
یادآور می‌شود، آیت‌الله علوی بروجردی در دیداری که با مدیرعامل یکی از بانک‌های مستقر در قم داشت، بیان کرده بود: به بانک‌ها نباید به عنوان عامل ربایی نگاه کرد. این نگاه اشتباهی است که وجود دارد، زیرا بانک در گذشته و دوران صدر اسلام وجود نداشته، بلکه معاملات و بنگاهای خاص و مؤسساتی جدید است که از سوی غربی‌ها به وجود آمده و به مردم و جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند.
 
او با بیان اینکه اقتصاد فرمول و علم است و اقتصاد اسلامی نداریم و مخالف این نظریه هستم، گفت: اقتصاد اسلامی، اقتصاد عقلایی است و در کل مباحث اقتصادی، غیر از تعداد معدودی، بقیه حکم به امضائی دادن اقتصاد داده‌اند، یعنی نگاه می‌کنیم سیره عقلا چگونه عمل می‌کنند، اگر با سیره مخالفت نداشت، امضاء می‌کنند؛ سیره عقلایی هم یعنی عقلای عالم و رشته‌های شناخته شده مقبول پیش همه. شرع هم همین می‌گوید، لذا اقتصادی مقابل سوسیالیست نداریم.
 
پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد سطح عالی حوزه به این مسئله واکنش نشان داده و خواستار مناظره شده بود.
انتهای پیام
captcha