نحوه آموزش دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونا
کد خبر: 3925925
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

نحوه آموزش دانش‌آموزان استثنایی در شرایط کرونا

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با بیان اینکه حدود ۱۵ درصد از دانش‌آموزان به صورت حضوری، ۵۵ درصد غیرحضوری و ۳۰ درصد به صورت تلفیقی (حضوری و غیرحضوری) تحصیل می‌کنند، گفت: باتوجه به شرایط فعلی، اختیار را به والدین دادیم و الزامی بر آموزش حضوری نداریم.

الزامی بر آموزش حضوری نداریمعلی ممبینی، رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان با بیان اینکه مدارس استثنایی نیز همراه با مدارس عادی از ۱۵ شهریور آغاز به کار کردند، اظهار کرد: در ابتدا برای پروژه مهر برنامه‌ریزی کردیم؛ برای تعدادی از مدارس دستگاه‌های اتوماتیک ضدعفونی‌کننده دست تهیه کردیم و برای همه مدارس، مواد ضدعفونی‌کننده و گندزدایی خریداری شد. همچنین حدود ۹۰ درصد کتاب‌های درسی را بین دانش‌آموزان توزیع کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۹۰۰ جلسه انجمن اولیا به صورت گروهی، مجازی و حضوری در خصوص بازگشایی مدارس برای والدین برگزار کردیم. حدود ۲ هزار و ۹۰۰ محتوای الکترونیکی میان دانش‌آموزان توزیع شد. همچنین تولید محتوا برای ۱۱ کتاب درسی کودکان استثنایی، به معلمان خوزستانی محول شد که موظف هستیم در یک بازه زمانی این محتواها را به سرانجام برسانیم تا سازمان آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد بارگذاری کند. برای آغاز سال تحصیلی جدید همه خانواده‌ها را دعوت کردیم، جلساتی برگزار کردیم و به آن‌ها حق انتخاب دادیم که روش آموزشی فرزندان خود را انتخاب کنند. روش‌های تدریس ما شامل حضوری، مجازی (در بستر شبکه شاد) و تلفیقی (حضوری و غیرحضوری) است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان با اشاره به نحوه آموزش دانش‌آموزان استثنایی، گفت: حدود ۱۵ درصد از دانش‌آموزان به صورت حضوری، ۵۵ درصد غیرحضوری و ۳۰ درصد به صورت تلفیقی (حضوری و غیرحضوری) تحصیل می‌کنند. یعنی ۳۰ درصد از دانش‌آموزان هم به مدرسه مراجعه می‌کنند و هم از بستر شبکه شاد و محتواهای الکترونیکی استفاده می‌کنند.

ممبینی در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری گفت: دانش‌آموزانی که آموزش حضوری را انتخاب کرده‌اند، دو روز حضوری و یک روز در بستر شبکه شاد تحصیل می‌کنند. همچنین هر کلاس درس بین ۲۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. عموماً کلاس‌های درس استثنایی بسیار محدود و با حضور سه یا چهار نفر برگزار می‌شوند و از این بابت مشکلی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی نداریم.

وی ادامه داد: به منظور نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی، روزانه از ۲ مدرسه بازدید می‌شود. ۱۰۰ درصد مدرسه‌ها فعال هستند و همه معلمان و کادر مدرسه به صورت حضوری فعالیت می‌کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در خصوص استفاده از سرویس مدارس، گفت: برای ۱۵ درصد از دانش‌آموزانی که آموزش حضوری را انتخاب کرده‌اند، سرویس ایاب و ذهاب در نظر گرفته‌ایم و تمامی هزینه‌ها را پرداخت می‌کنیم.

ممبینی با تاکید بر آموزش حضوری بیان کرد:  آموزش حضوری برای بچه‌های استثنایی بسیار بهتر از آموزش مجازی است‏، اما برای برخی از بچه‌ها مانند اوتیسمی‌ها بسیار سخت است، چون قادر نیستند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما به بقیه توصیه می‌شود که حضور پیدا کنند تا از آموزش باز نمانند، چرا که کلاس‌های درس استثنایی با جمعیت بسیار پایین تشکیل می‌شوند و همه پروتکل‌ها رعایت می‌شوند. با این حال اختیار را به والدین دادیم و الزامی بر آموزش حضوری نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش باز بماند، افزود: اگر دانش‌آموزی نتواند در مدرسه حضور پیدا کند می‌تواند از دیگر بسترهای آموزشی استفاده می‌کند، اما انتظار می‌رود که والدین با ما همکاری کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پایان گفت: خوشبختانه امسال یکی از دانش‌آموزان نیمه‌شنوا در کنکور سراسری گروه تجربی توانست رتبه ۱۰۵ منطقه را کسب کند که در چند سال اخیر بالاترین رتبه‌ای است که توسط دانش‌آموزان استثنایی کسب می‌شود.

انتهای پیام
captcha