برنامه‌ریزی‌های فرهنگی بر مبنای پیوند خانه، مدرسه و مسجد باشند
کد خبر: 3925202
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۹

برنامه‌ریزی‌های فرهنگی بر مبنای پیوند خانه، مدرسه و مسجد باشند

مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های استان فارس با اشاره به عنایات ویژه امام راحل و مقام معظم رهبری به حمایت از خانه، مدرسه و مسجد، گفت: در برنامه‌ریزی فرهنگی باید همواره به پیوند فعال و همگرایی رو به تکامل این مراکز توجه اساسی کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید مقامی، دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه علوم پزشكی شیراز عصر پنجشنبه، 3 مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینكه فراخوان علمی بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» اعلام شد، گفت: ستاد اقامه نماز کشور، نهادهای معتبر مسجد و خانه و مدرسه در عصر انقلاب اسلامی به‌عنوان خاستگاه نسل جوان و متدین و در تعلیم و تربیت اسلامی و رشد شخصیت آینده‌سازان نقش با شکوهی ایفا کرده‌اند.

وی افزود: تعامل مستمر و مؤثر این سه کانون فرهنگی و تربیتی در پرورش کودکان و نوجوانان و جوانان نمازخوان و موحد، دستاوردهای ارزشمندی به بار می‌آورد و بر استحکام و مقاومت جامعه در برابر تهاجم فرهنگی می‌افزاید.

مقامی ادامه داد: عنایت ویژه امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به ضرورت حمایت از خانه و مدرسه و مسجد و بهره‌وری از جایگاه رفیع آن‌ها در نیم قرن اخیر نشان می‌دهد که در برنامه‌ریزی فرهنگی باید همواره به پیوند فعال و همگرایی رو به تکامل این مراکز توجه اساسی کرد و از ایجاد فاصله بین آن‌ها ممانعت به عمل آورد.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه‌های فارس اضافه کرد: بر همین اساس، ستاد اقامه نماز موضوع پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد را برای برگزاری بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز برگزیده است تا به حول و قوه الهی گام‌هایی در تعمیق پیوند این سه عنصر اساسی با یگدیگر برداشته شود.

وی درباره محورها و موضوعات این فراخوان، گفت: مبانی و اصول تعالی پیوند خانه، مدرسه و مسجد، بررسی جایگاه مسجد، مدرسه و خانه در معارف اسلامی، منظومه فکری امام راحل(ره)، رهبر انقلاب و مصلحان دینی معاصر، بررسی مناسبات تاریخی پیوند مساجد، مدارس و بیوت صالحه، نقش مساجد، مدارس و خانواده‌های مسلمان در تحقق گام دوم انقلاب اسلامی با پیشگامی و نوآوری نسل جوان از جمله موضوعات این فراخوان است.

مقامی، نقش و جایگاه مسجد، مدرسه و خانه در فرهنگ ایثار، جهاد و مقاومت، نقش مسجد، مدرسه و خانه در ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و ترویج معارف نماز و بررسی نقش مسجد، مدرسه و خانه در ارتقای معرفت دینی نسل نو و رشد معنوی جامعه را از دیگر محورهای این فراخوان دانست و گفت: آماده‌سازی مسجد، مدرسه و خانه با نگاه زیبایی‌شناسی در جذب کودکان و نوجوانان به نماز، ارتباط مسجد، مدرسه و خانه در پیشگیری و کاهش وقوع جرم در جامعه و الگوی تراز اسلامی کانون خانه، مدرسه و مسجد نیز از دیگر محورهای این فراخوان است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشكی شیراز، «دفاع مقدس، تجلی تربیت‌یافتگان مسجد، مدرسه و خانه تراز اسلامی»، «آسیب‌ها، موانع و راهکارهای تعالی پیوند خانه، مدرسه و مسجد»، «بررسی خطر ایجاد شکاف بین مسجد، مدرسه و خانه، بررسی آسیب‌های تهاجم فرهنگی دشمن و رسالت مدارس، مساجد و خانواده‌ها در صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی»، «آسیب‌شناسی پیوند مسجد، مدرسه و خانه و ارائه راهکارهای اصلاحی» و «همگرایی نهادهای فرهنگی در پیوند خانه، مدرسه و مسجد» را از جمله موضوعات این فراخوان برشمرد.

وی، نقش آموزش و پرورش در ایجاد ارتباط مدارس و مساجد، نقش مساجد در ایجاد ارتباط مسجد با خانه و مدرسه، بررسی نقش والدین در ایجاد پیوند بین مدرسه و مسجد و سوق دادن فرزندان به فعالیت‌های دینی، نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در تولید نظام نامه‌های کارآمد برای تعامل مسجد، مدرسه و خانه، بررسی نقش صدا و سیما در ترویج فرهنگ نماز و تقویت پیوند مسجد، مدرسه و خانه، نقش بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان و بسیج مساجد در ایجاد پیوند مسجد، مدرسه و خانه، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در تقویت ارتباط پیوند مسجد، مدرسه و خانه و بررسی روش‌های تعامل و همگرایی بین مسجد، مدرسه و خانه و نقش آن‌ها در پرورش نسل اهل اقامه نماز را نیز از دیگر محورهای این فراخوان برشمرد.

مقامی، ارائه روش‌های خلاقانه برای ایجاد همگرایی و تعامل بین مسجد، مدرسه و خانه با رویکرد اقامه نماز، تأثیر به‌کارگیری روحانی مشترک مدرسه و مسجد در جذب دانش‌آموزان و خانواده‌ها به مسجد، الگوی موفق همکاری متولیان مسجد، مدرسه و والدین در جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و نماز، معرفی مساجد و مدارس الگو و پیشتاز، الگوهای موفق در پیوند مسجد، مدرسه و خانه در کشورهای اسلامی را نیز از دیگر موضوعات این فراخوان معرفی کرد.

دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیان كرد: متفکران و صاحب‌نظران، حوزویان و دانشگاهیان، امامان جمعه و جماعت، مدیران مدارس و معلمان و مربیان امور تربیتی، پدران و مادران و فعالان تولید محتوای نمازی می‌توانند آثار خود را در قالب‌های علمی و پژوهشی، مقالات علمی؛ پژوهش‌های کاربردی، رساله دکتری و کارشناسی ارشد، ادبی و هنری، کتاب مرجع، آموزشی و ادبی، درسنامه‌ها یا کتاب راهنما یا کتاب کار، فیلم کوتاه، پویانمایی و موشن‌گرافی، طرح‌های گرافیكی و ایده‌ها و تجربه‌های موفق ارائه کنند.

وی دهم شهریور تا دهم آذر سال جاری را مهلت نام‌نویسی و شرکت در این فراخوان اعلام کرد و گفت: شیوه نام‌نویسی و ارسال آثار از طریق سامانه www.namaz.ir یا صندوق پستی ۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱ است و زمان اعلام نتایج فراخوان پایان آذر ۱۳۹۹ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد اقامه نماز www.namaz.ir اعلام می‌شود.

مقامی در مورد جوایز و هدایای این فراخوان، یادآور شد: از صاحبان آثار و مقالات برتر تجلیل و گزیده‌ای از آثار، تحقیقات و تألیفات منتشر شده و به تمامی شرکت‌کنندگان، گواهی حضور در فراخوان اعطا می‌شود.

دبیر ستاد اقامه نماز دانشگاه علوم پزشكی شیراز بیان كرد: راه‌های ارتباطی با دبیرخانه اجلاس نیز شماره‌های تماس ۸۶۰۳۷۷۸۰-۸۶۰۳۷۵۰۶– ۸۸۸۹۶۶۶۶ – ۰۲۱ و یا سامانه پیام کوتاه ۱۰۰۰۰۱۷، پایگاه اطلاع‌رسانی www.namaz.ir، کانال در پیام‌رسان سروش https://sapp.ir/ejlas۲۹، کانال در پیام‌رسان بله https://ble.ir/ejlas۲۹ و یا نشانی تهران، خیابان طالقانی، میدان فلسطین، پلاک ۳۸۷، کدپستی ۱۴۱۷۷۴۳۱۸۱ است.

انتهای پیام
captcha