حافظ میراث‌های معنوی زرقان هستیم / تلاش برای معرفی «خیمه‌های برافراشته»
کد خبر: 3925128
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

حافظ میراث‌های معنوی زرقان هستیم / تلاش برای معرفی «خیمه‌های برافراشته»

شهردار زرقان با بیان اینكه این شهرستان دارای آیین‌های سنتی مذهبی نظیر خیمه‌های برافراشته و تعزیه است كه در این زمینه صاحب نام است، گفت: حافظ میراث‌های معنوی این شهرستان هستیم و تلاش می‌كنیم تا این آیین‌ها را به كل كشور معرفی كنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، غلامحسین فروزان، شهردار زرقان امروز، 3 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایكنا با بیان این شهرستان در بحث تعزیه در كل كشور صاحب‌نام است و حرفی برای گفتن دارد، گفت: همچنین زرقان دارای یك آیین مذهبی سنتی به نام خیمه‌های برافراشته است كه یكی از میراث‌های تاریخی این شهرستان محسوب می‌شود.

وی افزود: خیمه‌های برافراشته از 3 روز قبل از ماه محرم برافراشته خواهد شد و تا پایان صفر این خیمه‌ها برپا هستند و در زیر آن‌ها در طول این مدت مراسم‌های عزاداری و تعزیه امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

فروزان با بیان اینكه تلاش می‌كنیم تا این آیین سنتی و مذهبی زرقان را به كل كشور معرفی كنیم و حافظ میراث‌های معنوی شهرستان هستیم گفت: برای اجرای مراسم‌های مناسب تعزیه، ترمینال قدیم این شهرستان و كاروانسرای آن را احیا كرده و تبدیل به یك فضای شهری كردیم و در این فضا مراسم‌های مختلف نظیر دعای كمیل، اعیاد مذهبی، تعزیه‌خوانی و غیره اجرا می‌شود.

شهردار زرقان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه توسعه این شهرستان را در دستور كار داریم و علی‌رغم مشكلات اقتصادی پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم، گفت:‌ از سه سال گذشته تاكنون 20 پروژه عمرانی و در سال جاری نیز 11 پروژه‌ را در دستور كار خود قرار داده‌ایم.

وی با یادآوری اینكه زرقان در سال گذشته تبدیل به شهرستان شد، گفت: برای سال جاری بودجه‌ای قریب 33 میلیارد و 900 میلیون تومان را برای پروژه‌های شهرداری در نظرگرفته‌ایم كه تاكنون 40 درصد این بودجه محقق شده است.

فرزوان با بیان اینكه درآمد آلایندگی كارخانه‌ها قریب 28 میلیارد تومان بود كه وارد شهرستان زرقان شد، گفت: پروژه‌های در دست احداث ما در سال جاری در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و درآمدی است.

شهردار زرقان، احداث پمپ بنزین، گازوئیل و گاز، همچنین احداث ترمینال طی یكی دو سال آینده و ساخت سینما را با اعتباری قریب 2 میلیارد تومان كه تا تابستان آینده بهره‌برداری خواهد شد را از جمله پروژه‌های در دست احداث شهرداری زرقان در سال جاری عنوان كرد و گفت: علاوه بر این‌ها تلاش می‌كنیم تا زورخانه این شهرستان تا تابستان سال 1400 تحویل دهیم كه البته یك پروژه ورزشی و فرهنگی است چرا كه به دنبال ترویج اخلاق پهلوانی هم هستیم.

به گفته وی، احداث سونا و جكوزی و رفع مشكل خیابان رضازاده و احداث معبر جدید برای آن از دیگر پروژ‌ه‌های در دست احداث شهرداری شیراز در سال جاری است.

فروزان همچنین بحث تقسیم عدالت بودجه‌ای را میان سه محله شهریار، دودج و شهر زرقان این شهرستان را مورد توجه قرار داد و گفت: در محله شهریار اقداماتی نظیر احداث زمین چمن مصنوعی، آسفالت و رفوژ بلوار جهانگیرخان قشقایی، احداث میدان تعاون كه 50 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است و تا 22 بهمن امسال آن را افتتاح خواهیم كرد، در دست انجام داریم.

شهردار زرقان همچنین احداث بلوار صنایع و استانداردسازی آن را از جمله اقدامات در محله دودج برشمرد و گفت: شهرستان زرقان را در مسیر توسعه می‌بینیم و امیدواریم با همدلی و همراهی شورای شهر و مردم بتوانیم این مسئله را محقق كنیم.

وی با بیان اینكه شهرداری زرقان دارای قدمت 80 ساله است، گفت: علاوه بر این‌ها روز 20 اردیبهشت‌ماه را به نام روز زرقان نام‌گذاری كرده‌ایم كه در آن روز برنامه‌های مختلفی از جمله همایش دوچرخه‌سواری را اجرا می‌كنیم كه در كل استان بی‌نظیر است زیرا قریب 5 هزار دوچرخه ‌سوار در آن جمع می‌شوند.

فروزان در ادامه از سرمایه‌گذاران برای استفاده و بهره‌برداری از پارک جنگلی که 220 هکتار در اختیار زرقان است، دعوت كرد و گفت: باغ وحش در حریم شهر زرقان قرار دارد و فاصله آن موجب سختی عبور و مرور مردم شده است و چون خارج از محدوده قانونی است، شهرداری هیچ عملیاتی را نمی‌تواند انجام دهد اما از محل تبصره 3 می‌توانیم كار آسفالت مسیر آن را انجام دهیم كه برای این كار نیاز به همكاری كارخانجات صنعتی و كارگاه‌های این محیط داریم البته باید قبل از آسفالت خدمات زیربنایی این قسمت نیز انجام شود.

شهردار زرقان همچنین به مسائل زیست محیطی این شهرستان اشاره كرد و گفت: در زمان‌های قدیم کارخانه‌هایی که در كنار این شهرستان ایجاد شده فاصله قانونی تا شهر را رعایت كرده‌اند اما با توسعه شهر مقداری زندگی به کارخانه‌ها نزدیک می‌شود و این مسئله تعادل زیست محیطی را به هم ریخته است اما هم شورا هم شهرداری و هم فرمانداری همکاری می‌کنند.

وی با ذكر این نكته كه به‌هیچ‌عنوان بنای تعطیلی كارخانه‌ای را نداریم زیرا افراد بومی زرقان در این مراكز مشغول به كار هستند، گفت: تلاش ما در این راستا استانداردسازی كارخانه‌هاست.

رستم‌زاده سخنگوی شورای شهر زرقان نیز در این نشست خبری گفت: متأسفانه ما در شهرستان زرقان مشكل آلایندگی هوا داشتیم كه مشكل شوری آب هم به اضافه شده است زیرا در بافت قدیم این شهرستان یك چاه آب شیرین از قدیم بوده است كه آب آن به سمت شوری رفته است.

وی با بیان اینكه در حال پیگیری و تلاش برای رفع این مشكل هستیم، گفت: متأسفانه چنانچه مشاهده می‌كنیم پالایشگاه و صنایع اطراف از آب شیرین بمو استفاده می‌كند اما شهرستان زرقان از این آب سهمی ندارد و حتی این مشكل شوری آب هم در لپویی وجود دارد و در این راستا پیگیری‌های مختلفی انجام داده‌ایم و تاكنون جوابی از آبفا و آب و فاضلاب نگرفته‌ایم در صورتی كه مردم واقعاً بر روی این مسئله شاكی هستند.

انتهای پیام
captcha