تحصیل و تهذیب همزمان در دانشگاه جنگ و حوزه / گنج جنگ را استخراج كنیم
کد خبر: 3924780
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۲

تحصیل و تهذیب همزمان در دانشگاه جنگ و حوزه / گنج جنگ را استخراج كنیم

مدیرکل اوقاف فارس که همزمان در دو دانشگاه جنگ و حوزه علمیه به تحصیل علم و تهذیب نفس پرداخت، ۸ سال دفاع مقدس را همچو گنجی می‌داند که باید آن را استخراج کرد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی که هم‌اکنون به‌ عنوان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس، مشغول به خدمت است، برای نخستین بار در سال ۶۲ و در حالی که فقط ۱۳ سال داشت، برای اعزام به جبهه در سپاه شیراز نام‌نویسی کرد.

در آن زمان که به افراد کم سن اجازه ورود به صحنه مبارزه را نمی‌دادند، موسوی بالاخره موفق شد با پافشاری و اصرار فراوان و پس از گذراندن آموزش‌های نظامی اولیه عازم جبهه‌های جنگ و مناطق عملیاتی غرب و جنوب کشور شود. به‌ همین جهت در جبهه او را جوان خطاب می‌کردند.

موسوی می‌گوید برای اینکه دشمن از حضور این نوجوانان نتواند بهره‌برداری منفی کند به وی و هم سن و سالانش در آن دوران اجازه نمی‌دادند که در جبهه عکس بگیرند. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگویی صمیمی است که به بهانه این روزها و هفته دفاع مقدس انجام شد.

ایکنا ـ كمی بیشتر درباره خودتان توضیح دهید.

متولد سال 1349 هستم كه در سال 62 و در سن 13 سالگی بعد از اصرار فراوان توانستم در جبهه‌ حضور یابم و تكلیف خود را انجام دهم. علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه و تلمذ در محضر اساتید و علما تا سال 67 نیز در چندین نوبت در جبهه‌ها حضور داشتم. از جمله عملیات‌هایی كه حضور داشتم می‌توانم به بیت‌المقدس 2 و همچنین والفجر 8 اشاره كنم كه خاطرات خوبی از آن دوران در ذهن دارم.

ایکنا ـ دفاع مقدس دارای چه ظرفیت‌هایی است كه می‌توانیم از آن‌ها در این برهه كنونی استفاده كنیم؟

اگر نگاهی به گذشته و حال خود کنیم، باید بگویم دفاع مقدس در حقیقت برای ما یک نعمت بود و اگرچه در جنگ ۸ ساله عملاً متحمل خسارات فراوانی شدیم، اما در حقیقت معنویت‌هایی فرزندان ایران به دست آوردند و تجربیاتی در این جنگ حاصل شد که اگر آن‌ها نبود و این تجربیات به دست نیامده بود امروز و در شرایط فعلی با این تحریم‌ها نمی‌توانستیم خودمان را برای جهانیان اثبات کنیم.

در دوران 8 سال دفاع مقدس برکاتی وجود داشت و باید گنج جنگ را استخراج كنیم. فرزندان ایران اسلامی، رزمندگان با خلوص نیت که داشتند با روحیه عالی و معنوی توانستند بر دشمن پیروز شوند. بسیاری از رزمندگان نیمه‌های شب از خواب بر می‌خاستند و پوتین و کفش‌های دیگر رزمندگان را واکس می‌زدند و تمیز می‌کردند. این حکایت آشنا نمونه کوچکی است از ایثارگری‌های رزمندگان در دوران جنگ تحمیلی که بارها شنیده‌ایم.

ایکنا ـ خاطره‌ای درباره روحیه اخلاص و معنویت رزمندگان به خاطر دارید؟ 

در جبهه غرب حدود چهار ماه در منطقه‌ای به نام گرده‌رش در شرق سلیمانیه عراق که از لحاظ نظامی منطقه پدافندی بود حضور داشتیم. موقعیت دشمن در جبهه غرب مانند جبهه جنوب نبود. در جبهه جنوب دشمن تقریباً در یک موقعیت کاملاً مشخص به سر می‌برد و در برابر رزمندگان قرار داشت، اما با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی جبهه غرب که منطقه به صورت تپه ماهور و درخت بود و در این نواحی خاکریز وجود نداشت؛ موقعیت و جایگاه دشمن ثابت نبود. بنابراین در این شرایط نیاز به پست و نگهبانی دائم بود و دقت و توجه بسیاری می‌طلبید.

به خاطر دارم یک شب که در منطقه پدافندی حضور داشتیم یکی از برادران رزمنده که باید نگهبانی می‌داد به دلیل خستگی خوابش برده و فراموش کرده بود که باید برای نگهبانی در نقطه مورد نظر حاضر می‌شد،‌ اما با این حال دوست رزمنده‌ای که در پست نگهبانی قرار داشت هیچ‌گونه شکایتی نکرد و با اخلاص تمام حاضر شد چهار ساعت اضافه و تا صبح بیدار بماند و به جای آن رزمنده نگهبانی دهد.

تاریخ هیچ‌گاه این رشادت‌ها، ایثارگری‌ها و بزرگ‌منشی‌های رزمندگان و جوانان ایران را فراموش نمی‌کند. این رشادت‌ها و ایثارگری‌ها که امروز به یک درس معنوی می‌ماند برای همیشه در تاریخ جاودانه شد. رزمندگان درس‌های خوبی از دفاع مقدس گرفتند. هشت سال دفاع مقدس در واقع برای ما نه یک درس و تجربه که یک دانشگاه بزرگ بود. همیشه می‌توانیم با مراجعه و تأمل در آن برای امروز و آینده کشور فروغی درخشان برگیریم.

ایکنا ـ طبق نظر شما دفاع مقدس یک دانشگاه بود، مگر شرایط آن زمان چگونه و دستاورد جنگ چه بود؟

در جنگ تحمیلی به ویژه در اواخر دوران جنگ در محدودیت شدید به‌ سر می‌بردیم، حتی سیم خاردار، فشنگ و گلوله نبود و بیشتر کشورهای ابرقدرت جهان با توطئه و دسیسه‌چینی در برابر مبارزه و مقاومت مردم شریف ایران ایستاده بودند و تسلیحاتی به دست برادران رزمنده ما نمی‌رسید.

خوب به یاد دارم در جبهه غرب حدود ۱۰ فروند هواپیمای جنگنده دشمن به مواضع ما حمله کرد در حالی که ما برای دفاع در مقابل این یورش فقط یک توپ اورلیکن داشتیم و فقط با این یک توپ ضدهوایی هر از چند دقیقه‌ای می‌توانستیم به سمت هواپیماهای دشمن یک شلیک انجام دهیم، اما امروز فرزندان این مرز و بوم توانسته‌اند در مباحث زیربنایی مهندسی و فناوری وارد شوند و در تمام دنیا حرف برای گفتن داریم، در بحث ساخت موشک و تسلیحات مهم نظامی خودکفا شده‌ایم و این به خاطر همان مشکلاتی بود که در جنگ به ما تحمیل شده بود.

امروز از نظر نظامی در خاورمیانه حرف اول را می‌زنیم. بسیاری از کشورهای ابرقدرت و عضو ناتو از جمهوری اسلامی ایران هراس دارند و حساب می‌برند که این اولا به دلیل اعتقادات و مبانی فکری و عقیدتی مردم است و بعد از آن قدرت نظامی که با دستان توانمند جوانان و به دنبال تجربیات هشت سال دفاع مقدس به دست آمده است.

در حقیقت دشمن امروز از این دارایی‌های معنوی و نظامی ما دچار آشفتگی شده است، بنابراین هر چه بیشتر به دوران جنگ تحمیلی دقت کنیم متوجه می‌شویم که مبارزه در دوران دفاع مقدس برای ما یک نعمت بود، همان‌طور که حضرت زینب(س) با همه مصیبت‌ها و سختی‌هایی که در کربلا دیدند در برابر آن حادثه و فاجعه عظیم فرمودند: «ما رایت الا جمیلا» امروز ما هم می‌گوییم غیر از زیبایی، نیکی، ایثار، تجربه، درس معنویت و روحیه جهادی چیز دیگری نبود. دفاع مقدس برای ما سراسر نعمت و ارزش است.

ایکنا ـ به نظر شما شرایط امروز با شرایط دوران دفاع مقدس یكی است؟

البته نباید فراموش کنیم که شرایط امروز با آن دوران بسیار متفاوت و دگرگون شده است. زمانی به‌ صورت فیزیکی در برابر دشمن ایستاده بودیم با تسلیحات نظامی، اما امروز بحث جنگ نرم است و دشمن با یک هجوم وسیع‌تر در خانه‌های ما نفوذ کرده است. آن روز در خط مقدم در برابر دشمن ایستاده بودیم و نمی‌گذاشتیم به خانه‌های ما وارد شود، اما امروز متأسفانه دشمن با ابزارهای نرم وارد خانه‌های ما شده و کودکان و فرزندانمان را نشانه گرفته است.

خانواده‌هایی که از لحاظ هوشیاری و ذکاوت به اندازه کافی در فکر نبودند در این میان دچار خسارت‌هایی شده‌اند. دشمن با این رویکرد جدید خود جامعه را هم ملتهب ساخته است، بنابراین امروز مسؤلیت ما به مراتب سخت‌تر و بیشتر از گذشته است. همانطور که در دوران صدر اسلام و در وقایع تاریخ اسلام میخوانیم؛ در یکی از نبرد‌ها و غزوات که حضرت رسول(ص) حضور داشتند و پس از آن نبرد پیامبر فرمود یک جهاد بسیار بزرگتر و کبیر تری داریم و آن جهاد مبارزه با نفس است. امروز و در شرایط کنونی جامعه ما نیز که پس از دوران دفاع مقدس قرار داریم در تمامی حوزه‌های اقتصادی اجتماعی سیاسی باید کاملاً هوشیار باشیم تا بتوانیم در مقابل دشمن که می‌خواهد به خانه‌های ما رخنه کند و اندیشه و اعتقادات مردم را نشانه رود بایستیم.

ایکنا ـ  و كلام آخر؟

امروز مسؤلان باید با همان روحیه و توان جهادی که رزمندگان دوران دفاع مقدس مبارزه می‌کردند، خدمت کنند. اگر با این دیدگاه کار و تلاش داشته باشند و پشتیبان نظام و رهبری باشند و به جهت خدمت به مردم حرکت کنند؛ مسلماً جوانان امروز که دوران انقلاب و جنگ را ندیده و درک نکرده‌اند، بهتر به مسئولان اعتماد می‌کنند و با الگو قرار دادن ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس در جهت پیشرفت کشور تلاش می‌کنند.

انتهای پیام
captcha