نگاه واقع‌بینانه؛ روح بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3924775
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۸
بیانیه گام دوم انقلاب؛ باید‌ها و نباید‌ها / ۱

نگاه واقع‌بینانه؛ روح بیانیه گام دوم انقلاب

نگاه واقع‌بینانه به ۴۰ سال اول انقلاب و امید و خوش‌بینی به آینده، روح و مغز بیانیه راهبردی و تاریخ‌ساز گام دوم انقلاب است، از این‌رو این بیانیه را باید بیانیه حرکت نامید.

در چهل سالگی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب به‌ عنوان فرمانده كل قوا و سكان‌دار نظام جمهوری اسلامی ایران بیانیه گام دوم انقلاب را ابلاغ كرده و راه و شیوه طی طریق را در گام دوم انقلاب برای همگان ترسیم كردند. مسلماً برای تحقق این بیانیه و اجرای منویات معظم‌له باید یكسری بایدها و نبایدها را مدنظر قرار دهیم تا بتوانیم به این مهم دست یابیم.

برای دستیابی به هر هدف و چشم‌اندازی بایدها و ملزوماتی وجود دارد كه در حقیقت در سایه توجه بدان‌هاست كه چشم‌انداز موردنظر محقق خواهد شد و در صورت غفلت از این موارد، یا هدف مدنظر محقق نشده یا اینكه با تأخیر بسیار زیادی محقق می‌شود. در این نوشتار برخی از این بایدها و ملزومات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را می‌خوانیم.

1- نگاه واقع‌بینانه

نگاه واقع‌بینانه به چهل سال اول انقلاب و امید و خوش‌بینی به آینده، روح و مغز بیانیه راهبردی و تاریخ‌ساز گام دوم انقلاب رهبر انقلاب است. چهره‌ای پویا و متحرک از انقلاب و حرکت رو به جلو با تکیه بر تجربه چهل ساله. از این‌رو این بیانیه را باید بیانیه حرکت نامید. حتی یک گام جلوتر از «مقاومت» و «استقامت».

2- نقاط قوت چهل سال طی شده

رهبر معظم انقلاب ابتدا با برشمردن تجارب و نقاط ضعف و قوت چهل سال اول با رویکردی واقع‌بینانه و رئال و نه شعاری و اتوپیایی، به قضاوت گذشته می‌نشینند. با تمجید و افتخار از نقاط قوت خصوصاً پیشرفت‌های علمی و نظامی سخن می‌گویند و با گلایه و هشدار و امید به بهتر شدن از اوضاع اقتصادی و عدالت و مبارزه با فساد و فقر و بیکاری.

با افتخار مصادیق تحقیرها و شکست‌های آمریکا و مستکبران را بر می‌شمرند و دو راهبرد مهم منطقه‌ای ایران را بیان می‌کنند: مبارزه با رژیم اسرائیل از طریق بازوهای منطقه‌ای ایران و مبارزه با حضور آمریکا در منطقه.

3- راهبرد سیاست خارجی ایران

ایشان در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب، اغلب بر گسترش نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران تأکید کرده‌اند. حتی در بعد اقتصادی با این تعبیر که « ۱۵ کشور همسایه ایران جمعاً بیش از ۶۰۰ میلیون جمعیت دارند» شکوفایی اقتصاد ایران را نیز در گرو ارتباط با منطقه می‌دانند. درست برعکس جریان غربگرا که به آمریکا یا چند کشور اروپایی دل بسته.

4- نقاط ضعف چهل سال طی شده

 رهبر معظم انقلاب نه با نگاهی خودتحقیرانه و مأیوسانه بلکه با نگاهی منصفانه و ریشه‌یابی به ضعف‌ها نگریسته‌اند. خصوصاً ضعف‌های اقتصادی و در عین حال پیشرفت‌های نسبی همچون «برقراری نسبی عدالت» را نیز یادآور شده‌اند. ایشان در یکی از شاه جملات بیانیه مبارزه با فساد را تا حد مشروعیت نظام اسلامی بالا می‌برد و بنابراین باید منتظر مبارزه جدی با فساد در دهه جدید انقلاب باشیم.

رهبر معظم انقلاب برخلاف انقلابیون شرمنده‌ای که خطای انقلاب را در اعدام منافقین یا جنگ با صدام و آمریکا معرفی می‌کنند، برعکس با استقامت بر آرمان‌های انقلاب، از حیثیت انقلاب اسلامی در برخورد با ظلم و جنایتها دلیرانه دفاع می‌کنند.

5- غایت بیانیه ورود به چهل سال دوم انقلاب

تبدیل ایران به یک ابرقدرت و به یک ابرتمدن نوین اسلامی که واجد خصوصیات اخلاقی و مشی سیاسی ویژه‌ای در جهان است، را معرفی کرده است و به‌طور کلی می‌توان گفت غایت این بیانیه است.

ادامه دارد...

مرتضی جعفرزاده، دكترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه

انتهای پیام
captcha