برگزیدگان «جایزه كتاب سال» فارس معرفی شدند
کد خبر: 3924293
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

برگزیدگان «جایزه كتاب سال» فارس معرفی شدند

در مراسم پایانی نخستین دوره «جایزه كتاب سال» استان فارس كه در تالار حافظ شیراز برگزار شد، برگزیدگانش معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش ایكنا از فارس، آیین پایانی نخستین دوره جایزه کتاب سال استان فارس شب گذشته، 30 شهریورماه همراه با معرفی برگزیدگان در سالن مهر تالار حافظ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد.

محمدرضا خالصی، دبیر تخصصی و داور بخش شعر نخستین دوره جایزه كتاب سال فارس در این مراسم گفت: بدون مطالعه، کتاب، دانش و فهمیدن هیچ ملتی در هیچ کجای تاریخ به هیچ جا نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی، دچار مصیبت است و وضع نشر، مطالعه و نویسندگان هم می‌بینیم، تاکید کرد: اگر قرار است فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی رشد پیدا کند راهی جز مطالعه و افزایش اندیشه نداریم.

خالصی با اشاره به سابقه ایران و فارس در کتاب و کتابخوانی در زمان های گذشته، تاکید کرد: قرن طلایی اسلامی قرن چهارم است و تمدن ایرانی اسلامی در بسیار درخشان بوده است.

وی با یادآوری اینکه موضوع جایزه کتاب سال خیلی خوب است و باید دبیرخانه این جشنواره راه‌اندازی شود تا با تغییر مدیریت این کار تعطیل نشود، گفت: 500 جلد، سقف چاپ کتاب در کشور 90 میلیون نفری یک کاریکاتور بدون شرح و یک فاجعه است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه وضعیت کتاب و کتابخوانی دچار مشکلاتی بود و گرفتار کرونا هم شدیم و آن هم مصداق ضرب‌المثل «عروس خوشکل بود آبله هم در آورد» است و البته مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم شاهدیم، تأکید کرد: در این دوره از جشنواره یک هزار و 119 جلد کتاب به دست ما رسید که آمار ما با آمار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نزدیک بود.

خالصی با اشاره به اینکه 272 اثر برای شعر به این جشنواره رسید که نشان می‌دهد که نبض شعر کلاسیک در شیراز بیشتر می‌زند، افزود: 142 جلد کتاب در بخش پژوهشی، 148 جلد کتاب در بخش داستان، 272 جلد کتاب در بخش شعر، 68 جلد کتاب در بخش داستان‌نویسی، 64 جلد کتاب در بخش مذهبی، 71 جلد کتاب در بخش تاریخ، 132 جلد کتاب در بخش پزشکی و 230 مورد هم در علوم پایه به دست ما رسید.

وی با بیان اینكه از لحاظ کمیت کتاب وضعیت ما در کشور خوب است اما از لحاظ کیفیت مشکل داریم، در شهری که بزرگترین منبع تفکر جهان اسلام محسوب می‌شود، کیفیت کتاب‌ها، کیفیت شیراز نیست، یادآور شد: البته مشکلات کتاب و کتابخوانی، حق‌التألیف، هزینه‌های چاپ و نشر را هم می‌‌دانیم از آن مطلع هستیم.

داور نخستین دوره جایزه کتاب سال فارس با اشاره به اینکه نقش پیشکسوت‌های اهل قلم را می‌بینم و این نشان می‌دهد هنوز «دود از کنده بلند می شود»، تاکید کرد: باید جشنواره آسیب‌شناسی شود چرا که در بخش کتاب‌های مذهبی ده‌ها بار کتاب‌ها را با استاد «کاکایی» برگ زدیم اما نتوانستیم یک کتاب در خور شایسته تقدیر معرفی کنیم.

وی پیرامون انتخاب داوران هم گفت: حق شیراز نیست که داور را از غیر از شیراز بیاوریم، شیراز عالم، دانشمند، نویسنده و شاعر دارد و این افتخار ندارد که من با این فرهیختگان نمی‌توانم داور از دیگر نقاط ایران بیاورم.

دبیر نخستین دوره جایزه کتاب سال فارس با اشاره به اینکه ما در بحث ویراستاری لنگ می‌زنیم امروز ویراستار حرفه‌ای در فارس نداریم، افزود: ناشرین بحث صفحه‌آرایی کتاب‌ها را رعایت نکردند البته ما این دو مورد را در داوری‌ها لحاظ نکردیم.

وی اظهار کرد: شیراز باید برای همیشه پایتخت کتاب و فرهنگی جهان اسلام بماند، که این موضوع در زمان‌های دور بوده است و نیاز است فرهنگ وران و فرهیختگان و سازمان‌های فرهنگی در این راستا کمک کنند.

جهت مشاهده برگزیدگان نخستین دوره جایزه كتاب سال استان فارس در بخش‌های مختلف اینجا كلیك كنید.

انتهای پیام
captcha