داوران از مسابقات قرآن اوقاف فارس می‌گویند
کد خبر: 3923698
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

داوران از مسابقات قرآن اوقاف فارس می‌گویند

یكی از راهكارهای شناسایی نقاط قوت و ضعف برگزاری مسابقات قرآن، توجه به نظرات داوران، اساتید و پیشكسوتانی است كه در این مسابقات حضور دارند. در این گزارش نگاهی به نظرات برخی از این اساتید در خصوص چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس داریم.

رقابت قرآنیان فارس در مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف پایان یافت، اما یكی از نكاتی كه باید همواره در رقابت‌ها مدنظر قرار گیرد، شناسایی نقاط قوت و ضعف متسابقان و كیفیت برگزاری است.

یكی از راهكارهای شناسایی نقاط قوت و ضعف برگزاری مسابقات، توجه به نظرات داوران و اساتید و پیشكسوتانی است كه در این مسابقات حضور دارند و مسلماً شنیدن نكاتی كه آنان به خصوص درباره سطح متسابقان و اشكالات و نقاط قوت آنان بیان می‌كنند، می‌تواند راهنمای خوبی برای شرکت‌کنندگان جهت شركت در مسابقات سال‌های آتی باشد. در این دوره از مسابقات ۱۰ نفر از داوران بومی استان فارس حضور داشتند كه در بخش آقایان محمود آسن، رئیس هیئت داوران و حسن حفظ، محمدباقر ماهانی، تجوید، امیر فتح‌پور،‌ صوت، علی‌اكبر ظفرآبادی، لحن و حمید ایمان‌دار وقف و ابتدا را قضاوت كردند. در بخش بانوان نیز زهره معارف، داور وقف و ابتدا و رئیس هیئت داوران، زهرا كسرایی، داور صحت حفظ، مرضیه فیروززاده، داور لحن، زهرا عیدی‌پور، داور صوت و حمیده زارع‌مؤیدی داور تجوید بودند.

در این گزارش نگاهی به نظرات برخی از داوران درباره مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف فارس خواهیم داشت:

محمدباقر ماهانی، داور بخش تجوید در این رابطه به خبرنگار ایكنا فارس، گفت: امسال تعداد شركت‌كنندگان نسبت به سال‌های گذشته كمتر بود، برخی نیامدند و برخی دیگر سهمیه داشتند و مستقیم به مرحله بالاتر راه پیدا كردند. افرادی بودند كه زحمت كشیده و تمرین داشتند و خوب هم تلاوت كردند و مشكلی در این زمینه نبود و به نظر من پیشرفت هم كرده بودند و این جای امیدواری است كه چنین مسئله‌ای در همه رشته‌ها تقریباً وجود داشت به خصوص در رشته قرائت تحقیق.

ماهانی ادامه داد: البته در رشته قرائت ترتیل امسال نیروهای كمتری داشتیم و شاید تجربه آن‌ها كم بوده است ولی استعدادهای بسیار خوبی در این بخش داشتیم كه نمره‌های صوت خوب و تجوید نسبتاً خوبی داشتند و قطعاً این افراد اگر خوب تمرین كنند در سال‌های آینده در مسابقات خواهند درخشید.

این داور مسابقات قرآن با بیان اینكه در رشته قرائت تحقیق هم جوانان بسیار خوب و با استعدادی داشتیم، اظهار کرد: امسال چهره جدید هم در رشته قرائت تحقیق و هم ترتیل داشتیم، اما در رشته حفظ كمتر و مقداری رشته حفظ نسبت به سایر رشته‌ها نگران‌كننده دیدم ولی مابقی رشته‌ها خوب بودند.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا به درخشش متسابقان خود در مرحله كشوری امیدوار باشیم، بیان کرد: به نظرم شاید مانند سال‌های قبل نباشد ولی ناامید هم نیستیم.

ماهانی همچنین در پاسخ به اینكه سیر مسابقات قرآن طی سال‌های گذشته تاكنون صعودی یا نزولی بوده است،‌ اظهار کرد: در مسابقات باید فضای جامعه را هم در نظر بگیریم. واقعیت این است كه بستر قرآنی جامعه با فضای جامعه حركت می‌كند و مسابقات قرآن هم شاید نوعی سیاست‌گذاری بوده و توجه متفاوت‌تری ایجاد كرده است، بنابراین اگر نگاه‌ها با تفاوت دیگری ایجاد و منطق دیگری حاكم شود، شاید استقبال هم بیشتر شود، اما در عین حال قرآن را در جامعه و میان جوانان جاری می‌دانم و امیدوار هستم كه این فضا و علاقه بین جوانان و مردم ما خواهد ماند و از این منظر نگرانی نداریم البته وظیفه ما این است كه مدام شور و اشتیاق نسبت به قرآن را در میان جوانان بیشتر كنیم و تداوم بخشیم.

كاهش كیفیت مسابقات

محمود آسن، داور حسن حفظ و رئیس هیئت داوران، نیز اظهار کرد: امسال تعداد شركت‌كنندگان نسبت به قبل اندكی كمتر شده بود، اما كیفیت خوب بود و سطح مسابقات ارتقا داشت.

وی با بیان اینكه نسبت به سال‌های گذشته چهره جدید هم داشتیم، بیان کرد: این تحولی كه اكنون پیش آمده است، امیدبخش است، اما استعدادهایی هم در میان نوجوانان و جوانان وجود دارد كه باید بر روی آنها كار كرد تا شاهد شكوفایی بیشتر در مسابقات قرآن باشیم.

آسن با یادآوری اینكه قریب 13 سال است در استان فارس، داوری مسابقات قرآن اوقاف را انجام می‌دهد،‌ بیان کرد: ‌طی این سال‌ها كیفیت مسابقات مانند قبل نیست و كمی ضعیف‌تر شده است و می‌طلبد كه مسؤلان برای تشویق و جذب نوجوانان و جوانان پیش‌بینی‌های بیشتری انجام دهند تا با اشتیاق بیشتری در مسابقات قرآن شركت كنند.

وی پیشنهاد داد تا برای ارتقای كیفی مسابقات قرآن حتماً كارگاه‌های آموزشی برای شركت‌كنندگان برگزار شود تا اشكالات آنان را متذكر شده و نكات جدیدی آموزش دهند و البته چنین كاری نزدیک به 15 تا 20 سال پیش در مسابقات قرآن انجام می‌شد و خوب است باز هم انجام شود.

آسن بیان كرد: برای ارتقای كمیت مسابقات قرآن هم باید كار بیشتری انجام دهیم و یكسری مسابقات قرآن برگزار كنیم كه حتی افرادی با سطح سواد پایین‌تر هم بتوانند شركت كنند و این مقدمه‌ای جهت جذب بیشتر افراد به مسابقات قرآن شود.

رعایت پروتكل‌های بهداشتی

حمید ایماندار، داور وقف و ابتدا این دوره از مسابقات، نیز اظهار کرد: از نظر كیفیت برگزاری مسابقات با توجه به شرایطی كه وجود دارد، اوقاف خیلی خوب عمل كرده است و پروتكل‌های بهداشتی در این مسابقات رعایت شد و نظم و انضباط و رضایت خاطر شركت‌كنندگان به همراه داشت.

وی با بیان اینكه در مسابقات امسال چند مورد بسیار خوب در رشته قرائت تحقیق داشتیم، تصریح کرد: در رشته‌های قرائت ترتیل و حفظ همان شركت‌كنندگان سال‌های قبل بودند و تقریباً پدیده‌ای در این رشته‌ها نداشتیم.

ایماندار در ادامه سخنان خود با بیان اینكه با كمک برخی از اساتید قرآنی استان، پویش «تغییر به نفع ترویج» را راه‌اندازی كردیم، اظهار کرد: در این پویش مسابقات قرآن را آسیب‌شناسی كردیم زیرا ظرفیت عملكرد مسابقات به لحاظ ترویج، تا حد زیادی تمام شده است و در فضای كنونی باید به سمت یك ساز و كارهای جدیدی برویم كه بتوانیم قرآن را در جامعه ترویج كنیم.

وی افزود: اكنون شرایط كرونایی است اما اگر شرایط عادی بود، باید بدانیم كه به لحاظ استقبال مردمی در این حوزه ضعف داریم و باید بپذیریم نه اینكه مسابقات برگزار نشود، ولی ظرفیت آن هم برای اینكه قرآن را ترویج كنیم، محدود است البته در این زمینه راهكارهای زیادی وجود دارد.

ایماندار با بیان اینكه بخش استرس‌زای مسابقات به استقبال جوانان ضربه می‌زند، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است كه مسابقات قرآن را به‌صورت سطح‌بندی برگزار كنیم كه این سطح‌بندی را شورای عالی قرآن در قالب طرح ارزیابی قرآن انجام می‌دهد و این طرح ارزیابی را ملاك قرار دهیم چون قاری بدون اینكه بخواهد با دیگران قیاس شود و استرسی داشته باشد، امتیازی كسب می‌كند.

وی در پایان بیان کرد: یكی دیگر از پیشنهادات ما تقویت كرسی‌های تلاوت بود و برای این كار هزینه‌هایی كه برای مسابقات صرف می‌شود بخشی كنار گذاشته و صرف كرسی‌های تلاوت شود زیرا تا وقتی كه فرهنگ تلاوت قرآن در كشورمان مانند مداحی شكل نگیرد، هیچ‌گاه آن تغییری كه مدنظرمان است را نخواهیم داشت لذا اگر كرسی‌های تلاوت را گسترش دهیم حتماً این ترویج قرآن هم بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام
captcha