از كاهش تعداد متسابقان تا همدلی نخبگان قرآنی فارس / استفاده از داوران بومی؛ نكته پربحث مسابقات
کد خبر: 3923625
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
ایكنا گزارش می‌دهد؛

از كاهش تعداد متسابقان تا همدلی نخبگان قرآنی فارس / استفاده از داوران بومی؛ نكته پربحث مسابقات

برترین‌های مرحله شهرستانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در استان فارس از صبح تا عصر دیروز به رقابت پرداختند، این مسابقات نیز مانند هر برنامه و فعالیت دیگری دارای نكات قابل توجهی بود كه در این گزارش بدان‌ها می‌پردازیم.

به گزارش ایكنا از فارس، مرحله استانی چهل و سومین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در استان فارس روز گذشته، 27 شهریورماه از صبح تا عصر ادامه داشت و در آن برترین‌‌های مرحله شهرستانی به رقابت با یكدیگر پرداختند.

این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان و در رشته‌های حفظ 5، 10، 20 جزء و كل قرآن كریم، قرائت تحقیق و ترتیل و اذان (ویژه آقایان) برگزار شد كه در بخش بانوان 52 نفر و در بخش آقایان 42 نفر به رقابت پرداختند.

یكی از نكات قابل توجه در این مسابقات كاهش تعداد متسابقان نسبت به سال‌های گذشته بود به‌طوری كه سال‌های گذشته بیش از 100 نفر تنها در بخش بانوان و قریب همین رقم هم در بخش آقایان در مرحله استانی به رقابت می‌پرداختند. مسابقات بخش بانوان در تالار معلم آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز و مسابقات بخش آقایان در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) برگزار شد.

كاهش تعداد متسابقان را می‌توان به دلیل دو نكته دانست، نخست شیوع ویروس كروناست و مسلماً ممكن است برخی از متسابقان به دلیل شیوع این ویروس و اهمیت حفظ سلامت خود و دیگران از حضور در این رقابت‌ها در سال جاری انصراف داده باشند و دلیل دوم را بعضاً از برخی از متسابقان در این مرحله از مسابقات شنیدیم كه از اطلاع‌رسانی مسابقات گلایه‌مند بودند.

این مسئله به خصوص در میان متسابقان شهرستان‌ها وجود داشت و عمدتاً از عدم همكاری ادارات اوقاف شهرستانی در اطلاع‌رسانی‌ مسابقات قرآن و یا حتی شركت در آن گلایه‌مند بودند و بیان می‌كردند كه به دلیل اینكه خودشان سالیان سال است كه در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور دارند از طریق واسطه‌ها و دوستانی كه در میان فعالان قرآنی استان و شیراز یا حتی مسئولان قرآنی دارند، از برگزاری مسابقات قرآن مطلع شدند.

برخی دیگر نیز می‌گفتند اطلاع‌رسانی بسیار دیر انجام شده است به‌طوری كه قریب 4 روز گذشته متوجه زمان برگزاری مسابقات قرآن شده‌اند و همین مسئله موجب انصراف برخی از متسابقان از حضور در این مسابقات شده بود.

در هر صورت نظم برگزاری مسابقات قرآن و مكان‌یابی آن به نظر می‌رسید مناسب باشد، البته بودند برخی از متسابقان كه از وضعیت صوت و صدابرداری مسابقات گلایه‌مند بودند و برخی دیگر هم گلایه هر سال را تكرار می‌كردند كه چرا باید وقت متسابقان از صبح گرفته شود و یك برنامه زمان‌بندی دقیق برای حضور متسابقان هر رشته اعلام نمی‌شود، به‌عنوان مثال بگویند متسابقان رشته اذان از ساعت 3 حضور داشته باشند نه از ساعت 8 صبح.

كاهش تعداد متسابقان و تماشاگران حاضر در سالن مسابقات در بخش بانوان بیشتر ملموس بود اما در بخش آقایان برخی از نخبگان قرآنی استان فارس كه بعضاً‌ سال‌هاست در این مسابقات شركت نكرده بودند، یا اینكه مستقیماً به مرحله كشوری راه پیدا می‌كنند و نیازی به حضور در مرحله استانی ندارند، به‌عنوان تماشاگر حضور یافته بودند تا هم سطح دیگر دوستان قرآنی را بسنجند و هم اینكه حض معنوی لازم را از جلسه‌ای كه سراسر نور است، داشته باشند.

یكی از نكاتی كه همواره نظر خبرنگار ایكنا را در برگزاری مسابقات قرآن مهم و برجسته به‌ویژه مسابقات اوقاف جلب كرد، بحث همدلی نخبگان قرآنی استان از تمام شهرستان‌های استان است. دوستی و مودتی كه بین نخبگان قرآنی شهرستان‌های مختلف با وجود داشتن رقابت در تمام مدت برگزاری مسابقات قرآن مشاهده می‌شود، را می‌توان یكی از بهترین نكات مثبت رقابت‌های قرآنی دانست؛ چرا كه این دوستی‌ها در عین رقابت یكی از بارزترین ویژگی‌های اخلاق قرآنی است و خوب است كه چنین مودت و محبتی نیز در سایر رقابت‌ها وجود داشته باشد و حتی این دوستی و مودت‌ها را هم بیشتر از این‌ها تعمیق كرد.

این مودت و دوستی میان نخبگان قرآنی استان به‌حدی است كه هر بیننده‌ای را به شعف وامی‌دارد. هر كسی در عین اینكه در گوشه‌ای از سالن در حال آماده‌سازی خود برای رقابت است، با خنده‌ها و محبت خویش به دیگر رقبای خود نشان می‌دهد كه بحث اول در هر رقابتی آن هم رقابتی از جنس نور، دوستی و صمیمیت است، به‌طوری كه هر كدام بعد از شنیدن تلاوت رقبای خود به نزد او رفته تبریك می‌گفتند یا اینكه بعد از پایان مسابقات وقتی به سراغ داوران رفته و بعضاً از نتایج اولیه مطلع می‌شدند، به یكدیگر تبریك می‌گفتند.

بحث داوری این مرحله از مسابقات یكی دیگر از نكات پربحثی بود كه خبرنگار ایكنا روز گذشته به‌طور مفصل با برخی از شركت‌كنندگان مطرح كرد و هر كدام نظرات مختلفی داشتند؛ چرا كه در این مرحله از مسابقات تماماً از داوران بومی استفاده شد. برخی تأكید می‌كردند كه استفاده صرف از داوران بومی خوب نیست و ممكن است عدالت رعایت نشود و برخی دیگر دقیقاً نظری عكس آن را داشتند و برخی هم می‌گفتند تركیبی از داوران بومی و غیربومی برای مسابقات قرآن آن هم مرحله استانی خوب است. در هر صورت گزارش و درخواست‌های متسابقان به‌صورت مفصل طی روزهای آتی بر روی خروجی ایكنا قرار خواهد گرفت.

پایان كلام اینكه هدف از حاشیه‌نگاری و بیان نكات قوت و ضعف مسابقات و همچنین جو برگزاری مسابقات قرآن، تقویت هرچه بهتر این نوع فعالیت‌هایی است كه ماهیتی از جنس نور دارند و مسلماً باید نهایت تلاش را انجام داد تا بتوان بهترین اقدامات و كارها را برای چنین برنامه‌هایی انجام داد.

انتهای پیام
captcha