وضعیت بهتر فارس در شاخص ثبات اقتصادی كلان نسبت به سایر استان‌ها
کد خبر: 3923456
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

وضعیت بهتر فارس در شاخص ثبات اقتصادی كلان نسبت به سایر استان‌ها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به وضعیت نه‌چندان مطلوب فارس در برخی شاخص‌های مرتبط با کسب و کار، شرایط این استان در شاخص ثبات اقتصادی کلان در مقایسه با سایر استان‌ها را مناسب‌تر ارزیابی کرد.

به گزارش ایكنا از فارس، یلدا راهدار، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی فارس امروز، ٢٦ شهریور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بیان کرد: نماگرها و مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذار در هفت بخش تعریف و تضمین حقوق مالکیت، ثبات اقتصاد کلان، پیش‌بینی پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی، شفافیت و سلامت اداری، فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی، مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض و عملکرد دولت تعریف می‌شود.

وی افزود: برقراری امنیت سرمایه‌گذاری از طریق ایجاد ثبات در متغیرهای اقتصادی شامل تورم، نرخ ارز، سیاست‌ها و قوانین و مقررات است تا طریق آن سرمایه‌گذار بتواند با آرامش خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری منابع مالی خود کند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: بر اساس این مؤلفه‌ها شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در کشور ٥.٨٤ درصد و بدترین حالت شاخص امنیت عدد ١٠ است.

راهدار یادآور شد: با توجه به نوسانات نرخ و کالاهای واسطه‌ای در بهار ٩٩ که آثار غیر مستقیم شیوع کرونا بود، شاخص امینت سرمایه‌گذاری در بهار امسال نسبت به زمستان ٩٨ بدتر شده است.

وی تأکید کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نماگر عملکرد دولت در بحث امنیت سرمایه‌گذاری با امتیاز ٦.٧٧ درصد از ١٠، نامناسب‌ترین عملکرد بوده است. نماگرهای تایید و تضمین حقوق مالکیت و ثبات اقتصادی کلان نیز به ترتیب در جایگاه بعدی قرار دارند.

راهدار با بیان اینکه مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض با امتیاز ٤.١٩ درصد از ١٠ به عنوان مساعدترین نماگر ارزیابی شده است، گفت: فارس در نماگر فرهنگ وفای به عهد، صداقت و درستی در بحث امنیت سرمایه‌گذار حائز جایگاه خوبی نیست و در رتبه ٢٠ کشور قرار دارد و رتبه فارس در نماگر شفافیت و سلامت اداری ۱۸ است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس گفت: فارس در رأس ثبات اقتصادی کلان با رتبه ٦ و امتیاز ٥.٢٩ درصد از وضعیت مناسب‌تری در میان سایر استان‌ها برخوردار است.

انتهای پیام
captcha