البرز یک مدرسه تعزیه دارد
کد خبر: 3922951
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰

البرز یک مدرسه تعزیه دارد

مدیرمجمع تغزیه‌خوانی البرز گفت: به منظور توسعه هنر تعزیه، مدرسه تعزیه را در البرز تشکیل داده‌ایم و برای کودکان آموزش تعزیه برگزار می‌کنیم تا نسل آینده نیز با اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) مأنوس شوند.

البرز یک مدرسه تعزیه دارد

به گزارش ایکنا از البرز، مصطفی کرمی‌برغانی، مدیرمجمع تغزیه‌خوانی البرز، 24 شهریور در نشست معرفی هنر تعزیه‌خوانی البرز در جمع خبرنگاران اظهارکرد: حسینیه اعظم برغان استان البرز ۵۷۰ سال قدمت دارد و نسخ خطی تعزیه معروف به «میرعزا» با قدمت ۳۰۰ ساله در این حسینیه موجود است.
وی افزود : افتخارالبرزنشینان ولایت‌مداری است و هدف ما زنده نگه داشتن یاد عاشورا و بهرمندی پیر و جوان و زن و مرد از چشمه فیاض معارف اهل بیت عصمت وطهارت(ع) است.
کرمی در ادامه به سابقه درخشان تعزیه‌خوانی در ایران و البرز اشاره کرد و یادآور شد: ایران اولین کشوری بود که در دوران صفویان با احداث تکایای مذهبی و اجرای تعزیه‌های زیبا و درس‌آموز هنر نمایش دینی را به حد اعلا رساند و امروز مهد تعزیه کشور نیز استان البرز و روستای تاریخی برغان است.
این مسئول با اشاره به اینکه خاندان امام حسین(ع) بعد از واقعه عاشورا ۴۰ منزل به اسارت رفتند، گفت: بازگویی روایات دشت نینوا برای عموم مردم در قالب هنر زیبای تعزیه ضروری است.
کرمی‌برغانی گفت: از آن زمان با اقتدا به سیره حضرت زینب(س) عقیله‌العرب در طول زمان تعزیه‌خوانی شکل گرفت و امروز به عنوان میراث گران‌بهای دینی به دست ما رسیده است .
کرمی ادامه داد: به منظور توسعه هنر تعزیه، مدرسه تعزیه در استان البرز را تشکیل داده‌ایم و برای کودکان آموزش تعزیه برگزار می‌کنیم تا نسل آینده نیز با اهل‌البیت عصمت و طهارت(ع) مانوس شوند.
وی با اشاره به اجرای تعزیه امسال در فضای باز تالار شهیدان نژاد فلاح با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: ۱۰ برنامه تعزیه‌خوانی در تالار شهیدان نژاد فلاح با همکاری سازمان فرهنگی ، اجتماعی شهرداری کرج از ساعت ۱۸ الی ۲۰ هر شب اجرا شد.
کرمی‌برغانی بیان کرد: اعضای این گروه تعزیه‌خوان۲۰ نفر هستند و موسیقی تعزیه اصیل را بر مبنای هفت دستگاه موسیقی اصیل از جمله پنج دستگاه آوازی اجرا می‌کنند.
وی تصریح کرد: در این تعزیه‌خوانی‌ها مخاطبان به نوعی خود بازیگران هنر تعزیه هستند، بدین معنی که در یک ارتباط دوسویه با همراهی با بازیگران در فرستادن صلوات و یا شور گریه بر ماتم امام حسین(ع) موجب گرم‌شدن مجلس عزای سالار شهیدان می‌شوند و این حد اعلای نمایش در هیچ جای جهان مشابهی ندارد و منحصر به‌فرد است.

انتهای پیام
captcha