ضرورت حفظ قداست عملکرد روحانیت و حوزه پزشکی / یک‌رنگی آغاز پیشرفت است
کد خبر: 3917071
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰

ضرورت حفظ قداست عملکرد روحانیت و حوزه پزشکی / یک‌رنگی آغاز پیشرفت است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به ایثارگری‌ مدافعان سلامت در شرایط شیوع كرونا و تأكید بر اینكه اعتماد مردم نسبت به کادر درمان باید باقی بماند، بیان کرد: کار روحانیت و پزشکان با یکدیگر مشترک است و باید قداست آن را در جامعه حفظ کنیم.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌‌الله دژكام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، عصر دیروز، 26 مرداد ماه در مراسم اهدای چک 2 میلیاردی ریالی هدیه قرارگاه مواسات و همدلی استان فارس به دانشگاه علوم پزشکی شیراز جهت مبارزه با بیماری کرونا ضمن قدردانی از زحمات مدافعان سلامت، افزود: در برهه کنونی که درگیر بیماری کرونا شده‌ایم، بسیار تلاش شده است و کسی به سادگی نمی‌تواند این تلاش‌ها را بازتاب دهد تا دیگران نیز در جریان خدمات ارائه شده قرار گیرند، اما خداوند این زحمات را می‌بیند و مزد می‌دهد. انسان در همین سختی‌ها رشد می‌کند و به واسطه سختی‌هایی که از کرونا کشیده‌ایم دستاوردهایی نصیب جامعه شده است که مهم‌ترین آن همین ارتباط صمیمانه است.

آیت‌الله دژكام یادآور شد: پیش از قضایای کرونا با مسئله‌ای در فضای رسانه‌ای کشور درگیر بودیم که جایگاه کادر پزشکی به واسطه آن زیر سؤال می‌رفت و به نوعی برخی‌ها متوجه نبودند که شکستن قداست حرفه پزشکی چقدر ممکن است به جامعه لطمه بزند. این کار خدمت به جامعه نیست، البته نمی‌گوییم خلاف در جامعه پزشکی وجود ندارد ولی در بوق و کرنا کردن این خلاف خدمت حساب نمی‌شود چون اعتماد مردم نسبت به کادر درمان باید باقی بماند و بیمار تمام اسرار را برای پزشک و پرستار می‌گوید و دکتر محرم اسرار است و اگر قداست پزشکی و اعتماد موجود بشکند چه به دست می‌آید؟

امام جمعه شیراز با بیان اینكه نوع کار روحانیت و پزشکی با یکدیگر مشترک است یعنی باید قداست این حرفه‌ها را در جامعه حفظ کنیم، در غیر این صورت جامعه آسیب می‌بیند، اظهار کرد: متأسفانه در جامعه ما به این مسائل خیلی دقت نمی‌شود و از این جهت لطمه‌ می‌خوریم، کرونا باعث شد یکسری موارد را بازیابی کنیم و ایرادات خود را بار دیگر بیابیم.

وی با اشاره به برگزاری مراسم قدردانی  مدافعان سلامت، بیان کرد: چنین مراسمی كار نمادین است و ما هر روز به خاطر زحمات کادر پزشکی دعاگو هستیم و از آن‌ها قدردانی می‌کنیم. این یک حرکت مثبت بود که به واسطه سختی متوجه شدیم که باید چه کاری انجام دهیم و حرکت رو به جلو داشته باشیم.

یك‌رنگی آغاز پیشرفت است

آیت‌الله دژكام همچنین اهمیت توجه به نیازهای جامعه پزشكی را یادآور شد و گفت: نکته دیگر این است که فراتر از کارهای علمی که انجام می‌دهید یکسری نیازهایی است که باید با کمک عزیزان جامعه پزشکی و سایر خدمت‌گزاران جامعه حل شود. اگر بخواهیم پیشرفت کنیم باید با هم یک‌رنگ باشیم و یک‌رنگی آغاز پیشرفت است.

وی با بیان اینكه متأسفانه مدتی است که در جامعه یک‌رنگی از دست رفته است، تصریح کرد: جامعه از عدم یک‌رنگی رنج می‌برد و همین باعث شده بسیاری از کارها ایستا باشد و حرکت و پویایی به سمت جلو نداشته باشد. حال از کجا باید این دوستی و یک‌رنگی‌ها را آغاز  کنیم؟ در برنامه‌های کلی سلامت که ابلاغیه مقام معظم رهبری است قرار بر این بوده است که از ظرفیت علوم پزشکی استفاده کنیم. همان ظرفیتی که فراموش کرده‌ایم و کرونا آن را یادآوری کرد که اخلاق را در بین عموم مردم رواج دهیم؛ یعنی انس، الفت و مسائل اخلاقی را با توانایی بخش علوم پزشکی به سمت جامعه ببریم.

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: در تصویری که از شبکه‌های ملی ما پخش شد یکی از اعضای کادر درمانی یک بیمار کرونایی را نوازش کرد و با این کار لبخند را بر لبان بیمار آورد و این حرکت زیبا از صد سخنرانی اثرگذارتر است و این چیزی است که جامعه ما نیاز دارد در حالی که امروزه دائماً در حال مقابله و درگیری بر سر اختلافات خود هستیم و با دیدن این تصویر علاوه بر حال بیمار، حال من نیز خوش شد چون ایثارگرانه و با کمال مودت، محبت هم نوع را به هم نوع ابراز کرد و این ظرفیت را رهبر معظم انقلاب  فرموده‌اند که تقویت کنید و در جامعه گسترش دهید تا جامعه احساس آرامش کند و بداند که پشتیبان و حامی دارد. این درخواست رهبری است.

لزوم انعكاس تلاش جامعه پزشكی

وی از هنرمندان جامعه درخواست كرد تا تلاش جامعه پزشکی را در قالب کارهای هنری فاخر به مردم ارائه دهند تا این انس و الفت در جامعه تقویت شود و ادامه داد: حس اینکه زحمت کشیده می‌شود و همه با هم یکی هستیم را القا کنید، این چیزی است که در جامعه ما کم است. این حس را باید بیش از این به جامعه القا کنیم. آرامش، صفا، صمیمیت و همدلی که اسم قرارگاه است اگر در جامعه ایجاد نشود عبور از این مشکلات سنگین دشوار خواهد بود.

آیت‌الله دژكام در پایان بیان کرد: همیشه دیده‌ایم لحظه‌ای صمیمیت با کسی که رنجی می‌برد، آرامشی به آن القا می‌شود که تا پایان مسیر شما را همراهی خواهد کرد. محل درس دادن این موارد در همین مجموعه علوم پزشکی است و آماده‌تر از علوم پزشکی جایی برای آموزش این موارد نیست. پزشکی مقدس است و این قداست در نحوه ارتباط شما با بیمار شکل می‌گیرد و باید به گونه‌ای باشد که جامعه از آن درس بگیرد.

انتهای پیام
captcha