عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است؛ باید اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی شود
کد خبر: 3915524
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است؛ باید اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی شود

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است و تنها باید اطلاع‌رسانی و اقناع‌سازی شود و هماهنگی‌های لازم در این ارتباط باید از همین امروز آغاز شود.

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، امروز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله به کرونا با اعلام اینکه دولت برای کمک به آن گروه از شرکت‌های دانش‌بنیان که برای یافتن دارو و واکسن بیماری کرونا تلاش می‌کنند، آماده است، گفت: این موضوع در نشست ویژه‌ای که این هفته با نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌کند، بررسی می‌شود.

رئیس جمهور همچنین با تبریک عید غدیر خم و قدردانی از انفاق مومنانه مردم در این ایام گفت که مردم باید برای یکسال دیگر و تا روزی که یک واکسن موثر و کافی در اختیارمان قرار گیرد، برای زندگی با ویروس کرونا برنامه ریزی کنند.

روحانی با اشاره به دیدگاههای متضادی که درباره تشدید محدودیت ها و یا مخالفت با تشدید محدودیت ها در روند مبارزه با کرونا وجود دارد، اظهارداشت: این روزها شاهدیم عده ای نامه می نویسند و باتوجه به فرا رسیدن ماه محرم و عزاداری ها خواهان این هستند که محدودیت ها افزایش نیابد و در مقابل عده‌ای می‌گویند با توجه به اینکه حج که یک فریضه واجب بود و امسال برگزار نشد چرا باید عزاداری‌ها به عنوان یک عمل مستحب با توجه به شیوع این بیماری برگزار شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید یک مسیر اعتدالی را در پیش بگیریم چرا که ادامه محدودیت‌های شدید امکا‌ن‌پذیر نیست و ما نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را به طور کامل تعطیل کنیم همانطور که این فعالیت ها نمی‌تواند همانند دوران قبل از بیماری کرونا در جریان باشد.

روحانی با بیان اینکه «راهی نداریم جز اینکه فعالیت ها باشد اما دستورالعمل های بهداشتی هم کاملا رعایت شود»، گفت: باید بپذیریم از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا در آمد و به ما تأکید کرد سبک زندگی اجتماعی شما باید تا اطلاع ثانوی تغییر یابد و هر کسی هم که این زنگ را نشنیده، ضرر کرده است.

رئیس جمهور افزود: اینکه بگوییم ماه محرم عزاداری نباشد، نادرست و ناصحیح است و برای جامعه ما قابل قبول نیست. این مراسم باید با جمعیت کمتر برگزار شود و بخش عمده مراسم از فضای مجازی برای عزاداران پخش شود. به عبارتی باید عدد شرکت‌کنندگان را کم کنیم اما اصل آن را برگزار کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های لازم در ارتباط با این مراسم ابلاغ شده است، اظهار کرد: امسال باید دقیقا سلامت با سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم. عزاداری و سلامت مردم قابل جمع است و تنها باید اطلاع رسانی و اقناع سازی شود و هماهنگی‌های لازم در این ارتباط باید از همین امروز آغاز شود.

رئیس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه نظام دیجیتال در کشور باید به طور فزاینده و روزافزون توسعه یابد، گفت: اعمال قانون در این جلسه مورد تاکید وزارت بهداشت بود و باید اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر باشد و یک مسئول اداری، برای همان کار مردم را به تهران و ادارات بکشاند، باید مجازات شود چرا که سلامت مردم را به خطر انداخته است.

روحانی با تاکید مجدد بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روند مبارزه با بیماری کرونا و همچنین قدردانی از زحمات کادر درمانی کشور اظهار کرد: اگر شست‌وشوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از ترددهای غیرضروری و تجمعات بزرگ، از سوی همه مردم رعایت شود، کمک بزرگی در کاهش بیماری و رفع مشکلات ناشی از بیماری کرونا خواهد بود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ایام پربرکت عید سعید غدیر خم را خدمت مردم عزیز و بزرگوار کشورمان و همه شیعیان و مسلمانان جهان تبریک عرض می‌کنم و تشکر و سپاسگزاری می‌کنم از اینکه در این ایام، مردم انفاق مومنانه‌ای را در سراسر کشور انجام دادند. اتفاقا یکی از ویژگی‌های مولی امیرالمومنین علی(ع) دستگیری از فقرا و انفاق است.

«الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»

درباره این آیه مفسرین گفتند که شأن نزول آن، زندگی مولایمان امیرالمومنین(ع) است که او هم انفاقش در شب بود هم در روز بود هم به صورت سری هم به صورت علانیه بود و بنابراین مردم هم همان راه مولا امیرالمومنین را تبعیت و اجرا کردند.

به ایام محرم نزدیک می‌شویم و باز هم مردم در ایام ماه محرم نذوراتی را که دارند و خرج‌هایی که هر سال می‌کردند ممکن است امسال شکل آن کمی تغییر کند حتما از لحاظ بهداشتی باید مراعات شود. باز هم از طرفی هم تبرک به آن مواردی است که نذورات مردم است و هم کمک به آنهایی است که باید از آنها دستگیری شود.

از طرف دیگر می‌خواهم از مردم عزیز استان‌ها تشکر کنم. امروز هم در جلسه مطرح شد استان‌هایی که در مرحله اول، مردم به خوبی مراعات کردند و دستورالعمل‌ها را اجرا کردند در مرحله دوم کادر پزشکی و درمانی، مجاهدت شبانه‌روزی خودش را انجام داد و فداکاری کرد و در مرحله سوم همه مسوولین در رده‌های مختلف و ‌آنهایی که امر نظارت را به عهده دارند این بار را بر دوش گرفتند و الحمدالله وقتی در این نمودارها، استان‌ها از حالت پیک پایین می‌آیند و به طرف پایین شیب پیدا می‌کنند مخصوصا آنهایی که شیب تندی پیدا می‌کنند، خیلی خوشحال‌‌کننده است.

در آماری که امروز دیدیم تقریبا از اوایل مرداد تغییر محسوسی آغاز شده و به تدریج تا امروز( 19 مرداد)، این تغییر و تحول را شاهدیم، ان شاءالله امیدواریم تا پایان مرداد با کمک مردم باز هم شاهد روزهای بهتری باشیم. همانطور که در سایه تلاش خودِ مردم و مراعات مردم که در همین جلسه مطرح شد که یک وقتی مراعات مردم 77درصد بود و در سایه آن رعایت، توانستیم از سه رقمی عبور کنیم و به فوتی‌های دو رقمی برسیم و برای مدتی هم فوتی‌ها دو رقمی بود.

متاسفانه مراعات 77 درصدی یک دفعه 17 درصد شد و وقتی این نزول پیدا کرد، مردم توجه نکردند و سهل گرفتند و فکر کردند دوران بیماری تمام شده است دومرتبه دچار یک موج شدیم. البته در کشورهای دیگر هم موج دوم را مشاهده می‌کنیم شاید آنجا هم احتمالا اینطور شد، آنجا هم یک دستورالعمل‌هایی بوده و خوب مراعات کردند مثلا یکی از کشورهای اروپایی که یکی دو روز پیش در پارلمان آن بحث بود و نخست‌وزیر آن می‌خواست اختیار قرنطینه بار دوم را بگیرد و البته او این را از مجلس گرفت و همه چیز را آزاد کرد، بلافاصله گفته بود که همه توریست‌ها بیایند. ولی فشاری که در این چند روز وارد شد و تعداد بیماران اضافه گردید، ناچار شدند دومرتبه محدودیت‌ها را تشدید کنند. پس بنابراین تقریبا کشورهای دیگر هم با موج دوم گرفتار شدند و ما هم با موج دوم روبرو شدیم.

شاید این بالا و پایین رفتن به اعمال خودمان مربوط می‌شود، چه ما مسوولین، چه مردم عزیز، آنجایی که همه مراعات و توجه می‌کنیم، همه اهمیت مساله را گوشزد و عمل می‌کنیم، باعث می‌شود که حالت حالتِ ثبات باشد. وقتی مراعات‌ها رها می‌شود و عادی می‌شود دومرتبه این شروع می‌کند به بالا رفتن و کشور را گرفتار می‌کند. به هر حال، هر چه هست، تعداد تخت بیمارستانی، پزشک و پرستار محدود است و اصلا خودِ این فشار روانیِ، کار بر کادر درمانی فشارِ خسته کننده‌ای هست. وقتی که می‌بینند مرتب تخت‌ها پر است، هر کاری می‌کنند باز دومرتبه تخت‌ها پر می‌شود، تا اینکه ببینند 30 درصد، 50درصد تخت خالی شد، خودِ این یک نشاط و روحیه‌ای به همه می‌دهد و در واقع آثار کار خودشان را می‌بینند و به خوبی مشاهده می‌کنند.

در مجموع در هفته‌های اخیر هم در کشور خودمان و هم در دنیا شاهد یک افت و خیزی بودیم. به هر حال در جاهایی موج گرفت و اوج پیدا کرد یک جاهایی افت داشت. الان تقریبا 6 ماه است با این ویروس مواجه هستیم، شاید روزهای اول به مردم می‌گفتیم این را هفتگی در نظر نگیرید، ماه و سال معیار هست، نه روز و هفته، بعضی‌ها می‌گفتند چرا شما اینگونه می‌گویید؟ این ویروس را از پا درمی‌آوریم دو هفته دیگر، سه هفته دیگر، یک ماه دیگر!

الان می‌بینیم 6 ماه گذشته، فراز و نشیب داشتیم، به نظرم کارِ کادر درمانی بسیار خوب بوده، بخش تولید کشور خوب در صحنه بوده، بخش علمی کشور در این زمینه کاملا در صحنه فعال بودند. مردم هم همراهی کردند. واقعا آنجاهایی که گفتیم خطرناک است و دیدند خطرناک است همراهی کردند.

حداقل باید اینگونه در نظر بگیریم 6 ماه دیگر هم این اوضاع را داریم. حال اگر بگویم 6 ماه ممکن است بیشتر شود، ممکن است یک سال دیگر شود، ولی در نظر بگیریم که 6 ماه دیگر با همین اوضاع مواجه هستیم و باید خودمان را آماده کنیم تا روزی که یک واکسنی تولید شود و آن واکسن موثر باشد و به اندازه کافی در اختیار همگان قرار بگیرد و بتوانیم توزیع کنیم تا مردم بتوانند استفاده کنند. اگر آن واکسن یک نوبته باشد، دو نوبته باشد، نمی‌دانیم ویژگی‌های آن چیست و زمان به دست آمدن آن چه وقت است؟ آن زمان یک شرایط جدیدی حاکم می‌شود، یک نفس راحتی می‌کشیم، ولی تا آن زمان که خیلی به دقت روشن نیست باید همه مراعات کنیم.

حالا باید چه کار کنیم؟ می‌خواهم این نکته را توضیح بدهم چون این روزها، می‌خواهم بر اعتدال تاکید کنم. این روزها دو طرف را می‌بینیم، یک دفعه عده‌ای می‌آیند نامه می‌نویسند اظهارنظر می‌کنند که چرا محدودیت‌ها را می‌خواهید اینقدر زیاد کنید. ماه محرم است، ماه عزاداری است. درست است از این طرف، از آن طرف یک عده می‌آیند می‌نویسند می‌گویند امسال اصلا محرم معنا ندارد.

عده‌ای برای بنده نامه‌ نوشتند که امسال حج که واجب بود، برگزار نشد، عزاداری امام حسین که مستحب است، شما اصرار می‌کنید.

باید یک مسیر اعتدالی را انتخاب کنیم. یک عده هم می‌گفتند مغازه‌ها نباید باز شود، باید بسته باشد. مردم نباید از خانه بیرون بیایند. بله برای مدتی شاید این کارها لازم بود، ولی نمی‌‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی، ‌آموزشی، ‌فرهنگی، اجتماعی را به طور کامل تعطیل کنیم، این کار امکان پذیر نیست. نمی‌توانیم هم مثل سابق بگوییم آزادانه فعالیت کنند، این هم امکان پذیر نیست. یک حد وسط را نیازمند هستیم که آن حد را مراعات کنیم.

ادامه محدودیت‌های شدید امکان پذیر نیست؛ برای اینکه ادامه محدودیت‌های بسیار شدید جامعه را دچار التهاب، اضطراب و افسردگی می‌کند. سلامتی که می‌گوییم باید در جامعه حاکم باشد، فقط سلامت جسم نیست؛ هم سلامت جسم و هم سلامت روح است؛ مردم از لحاظ روحی و روانی باید دارای آرامش باشند. اگر افسردگی ایجاد شود،اصلا زندگی بر مردم تنگ شود، نفس کشیدن برای آنها سخت می‌شود.

در دنیا هم هر کس رفت که آن کار تند را انجام دهد، موفق نبود؛ هر کس هم رها کرد و هیچ کاری نکرد هم دچار گرفتاری شد. آنهایی که معتدلانه رفتار کردند، موفق بودند؛ ما هم باید معتدلانه رفتار کنیم و بدانیم این ویروس است؛ برای مدتی هم هست و باید خودمان را آماده کنیم؛ یک سال با احتیاط برنامه‌ریزی کنیم، به جای این 6 ماه، تا یک سال دیگر برای زندگی‌مان با این ویروس، سازگاری‌مان با این ویروس، تعامل‌مان با این ویروس به یک شکلی برنامه‌ریزی کنیم؛ به هر حال این است از آن طرف زندگی، اشتغال و تولید است؛ مواد لازم، کالاهای اساسی،‌ مواد بهداشتی، مواد ضروری، حمل و نقل؛ به هر حال همه زندگی هست و همه اینها باید باشد، منتها همه آنها اگر با پروتکل نباشد ما را دچار مشکل می‌کند؛ اعتدالش به این است که فعالیت باشد، پروتکل هم دقیقا اجرا شود؛ این دو اگر با هم باشد، پیش می‌رویم وگرنه اگر رها کنیم بیماری آنقدر شدید و تند می‌شود، جامعه را فرا می‌گیرد و تخت‌ها پر می‌شود، اعصاب مردم به هم می‌ریزد و تلفات زیادی می‌دهیم که برای جامعه غیرقابل قبول است؛ پس این حالت اعتدال را باید کاملا مورد مراعات قرار دهیم.

چند نکته را می‌خواهم اینجا خدمت مردم عزیزمان بگویم؛ اول تاکید بر اینکه کسی فکر نکند این ویروس دو روز دیگر، پنج روز دیگر، یک هفته دیگر خواهد رفت؛ این حالا حالاها با ما هست و بنابراین برنامه‌ریزی باید کمی بلندمدت باشد؛ حداقل 6 ماه یا برای یک سال برنامه‌ریزی کنیم؛ برنامه‌ریزی برای زندگی با نشاط، اینکه مرتب بگوییم این ماسک خسته‌کننده است، عدم رفت‌وآمد خسته‌کننده است، بله خسته‌کننده است و همه می‌دانیم خسته‌کننده است؛ همه می‌دانیم سخت است، اما چاره‌ و راهی وجود ندارد جز اینکه با یک شرایط خاصی امروز زندگی خود را شروع کنیم.

در اینجا چند کار را می‌خواهم بگویم که دوستان گفتند این کارها را می‌شود اَبریدیش کرد «شفا»؛ یعنی حروف اول آن را بگیریم؛ بگوییم راه درمان ما شفاست؛ البته می‌شود به شرطی که آی آن را با مد ادا کنیم و چند «آ» باشد.

«ش» همان شستشوست؛ دست شستن و نظافت و بهداشت فردی به عنوان اصل اول ما است؛ همه باید مراعات کنیم.

«ف» فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ مثل قدیم نمی‌شود دور هم و کنار هم بنشینیم؛ باید فاصله‌گذاری‌ها را مراعات کنیم.

«الف» اول در شفا استفاده از ماسک است؛ این یک الف است. «الف» دوم، اجتناب از ترددهای غیرضروری است؛ «الف» سوم اجتناب از تجمعات بزرگ است. اینها سه الفی است که شفای ما را با مد درست می‌کند؛ یعنی سه «الف» داریم، «ش» داریم، «ف» داریم.

اگر شستن، فاصله‌گذاری، ماسک و کاهش تردد و جمع نشدن را در کنار هم قرار دهیم، این دستورالعمل‌هایی است که می‌تواند خیلی سخت نباشد و ما را هم تا حد زیادی از مشکلاتی که داریم نجات دهد.

البته پروتکل‌های بهداشتی خیلی زیاد است و برای هر جایی و هر مکانی یک پروتکل هست که آن پروتکل‌ها را باید همیشه مورد مراعات خود قرار دهیم.

بیماریابی یکی از مسائل بسیار مهم است و باید بیمار را بیابیم. دو جور است یک زمانی بیمار سراغ ما می‌آید و می‌گوید من تنگی نفس و تب دارم پس ببینیم و آزمایش می‌کنیم و می‌بیند که مثبت است و یک وقتی ما سراغ بیمار می‌رویم و بیمار را پیدا می‌کنیم و شاید منشاء آن را از همان بیمار در نظر بگیریم و وقتی بیمار را یافتیم، دنبال آنهایی برویم که با بیمار در رابطه نزدیک بودند و آنها را مورد تست و آزمایش قرار دهیم.

همه مردم هم باید دستورالعمل‌ها را وقتی یکی مثبت است، مراعات کنند که می‌گویند باید خود را چهارده تا پانزده روز در یک اتاق در حصر و قرنطینه قرار بدهد و باید مراعات کند و اگر مراعات نکرد در دستورالعمل‌های مجازاتی که هفته بعد آقای رحمانی فضلی می‌آید، این موارد را هم بیاورد که اگر کسی تخلف کرد و بنا بود 14 روز در خانه بماند، دو روز ماند و بیرون آمد و گفت که حالم خوب است باید با او برخورد شود برای اینکه دیگران را مبتلا می‌کند که ممکن است خیلی علامت ظاهری زیادی نداشته باشد ولی مبتلا است و دیگران را مبتلا می‌کند بنابراین باید حتما دنبال بیماریابی برویم.

اعمال قانون در این جلسه مورد تاکید دوستان عزیز ما و وزارت بهداشت و درمان بود. به هر حال عمدتا مردم ما همیشه با قانع شدن و اقناع نیازی نبوده که از مجازات استفاده کنیم ولی همیشه افرادی هستند که نیازمند به یک تنبیه یا مجازاتی هستند تا در مواردی نگذاریم تخلفات صورت گیرد و عده‌ای مراعات نمی‌کنند و دیگران را هم گرفتار می‌کنند بنابراین اعمال قانون برای ما بسیار مهم است و باید مدنظر قرار دهیم.

امروز مواردی مورد بحث قرار گرفت که انشاءالله این موارد تکمیل می‌شود و در جلسه بعد شنبه آینده نهایی و ابلاغ می‌کنیم که در هر سه بخش برای ادارات، اصناف و جامعه و عموم مردم انشاءالله اجرا می‌شود و ابلاغ می‌کنیم.

موضوع دیگری که خیلی مهم است، سبک زندگی است که باید بپذیریم از پایان بهمن پارسال زنگی به صدا درآمد و به ما گفت سبک زندگی اجتماعی شما باید تا اطلاع ثانوی تغییر یابد و هر که این زنگ را نشنیده ضرر کرده است و نمی‌شود مثل سابق رفت و آمد خانوادگی به آن صورت داشته باشیم و نمی‌شود مهمانی برقرار کنیم.

در بعضی از کشورهای اروپایی در اخبار اعلام کردند کسی اگر مهمانی برگزار کند مجازات بسیار سنگینی بر آن برگزارکننده مهمانی در نظر گرفتند. به هر حال نمی‌شود عروسی، عزاداری و اجتماعات به آن صورت سابق نمی‌شود و ترددهای غیرضرور را باید کم کنیم و همه می‌دانیم تابستان است، همه می‌دانیم بچه‌ها از دو نظر خسته شدند یکی اینکه تابستان شده و یکی اینکه امسال مدرسه نرفتند و خودِ‌ مدرسه نرفتن هم خسته‌کننده است چراکه مدرسه می‌رفتند و آنجا به هر حال با هم شاگردی و با دوستان خود درس می‌خواندند و وقتی تعطیل می‌کنیم، خودش یک خستگی روحی برای اینها دارد که همه اینها قابل قبول است ولی همه باید بدانیم در یک شرایط ویژه هستیم و اگر هم زمانی سفری ضرورت دارد باید کوتاه کنیم و باید تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را داخل ماشین آنجایی که پیاده می‌شویم همه مورد مراعات قرار دهیم.

برای سالمندان و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند باید فکر جداگانه‌ای بکنیم یعنی همانطور که بیماریابی برای ما مهم است و باید دنبالش برویم، چک و مراقبت از سالمندان و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند برای اینکه گرفتار نشوند، هم جزو وظایف ما است. مخصوصا در جاهایی که با هم جمع هستند مثلا در خانه سالمندان، البته سطح مراقبت‌ها خوب شده و باز هم باید مراقبت‌های بیشتری نسبت به اینها انجام شود.

باید نظام دیجیتال در کشور توسعه فزاینده و روزافزون پیدا کند. وضع ما نسبتا خوب است اما به نظر من نسبت به این بیماری و شرایطی که داریم، کمی کند هستیم. باید در همه کارها تا جایی که می‌شود و امکان پذیر است از طریق الکترونیک یا از سیستم دیجیتال استفاده کنیم. برای اینکه رفت و آمدها و نیاز به حضور افراد در ادارات کم شود باید این کار را انجام دهیم.

من یک بار هم در این جلسه گفتم که البته باید این را هم آقای رحمانی فضلی در مجازات‌ها بیاورد که اگر کاری از طریق الکترونیک امکان پذیر است و مسوول اداری به طرف بگوید باید بیایی اینجا انجام دهی، برای آن مسوول اداره، ماده انفصال یک سالی که در نظر گرفته شده برای چنین فردی خوب است برای کسی که می‌تواند خدمات الکترونیکی به مردم بدهد ولی مردم را از شهرستان به استان و از استان به تهران می‌کشد.

موارد مشخص داشتم که به مسئولین تذکر دادم. کار خیلی ساده‌ای که می‌شد از طریق همین سیستم فضای مجازی انجام دهند اما به طرف گفتند باید بیایید تقاضا مطرح و امضا کنید و فرد را 4 روز به سفر وادار کردند که اتفاقا آن فرد در همین سفر گرفتار شد. دیگر نباید از این بگذریم از آن مسوول اداری که مردم را آزار و زجر می‌دهد و از دستورالعمل تخلف می‌کند او مستحق یک ماه انفصال، سه ماه انفصال و نظر مسوول مربوطه اش است.

نکته آخر درباره شرکت‌های دانش بنیان است. این هفته یک جلسه ویژه دارم با آنهایی که در زمینه دارو و واکسن کار می‌کنند. دولت آماده هرگونه کمک است چون این مساله ضروری است. چه یافتن دارو و چه یافتن واکسن هر دو اولویت دارد و اشکالی هم ندارد در این بخش کار موازی انجام بگیرد تا سریع‌تر به نتیجه برسیم.

در این جلسه روی دستورالعمل‌های ماه محرم هم تاکید شد، در اینجا عرض می‌کنم که باز باید این اعتدال مورد مراعات باشد. اینکه بگوییم در ماه محرم عزاداری نباشد، این نادرست و ناصحیح است و اساسا برای جامعه قابل تحمل نیست و اصلا مغموم می‌کند غیر آنکه خودِ عاشورا غم‌آور است خودِ اینکه مراسم نباشد هم مردم را دلگیر می‌کند، برای مردم اضطراب و افسردگی درست می‌کند.

می‌توانیم عزاداری کنیم چرا نتوانیم جمعیت‌های کمتری را در یک حسینیه یا جایی که بنا بوده هزار نفر باشد با 100 نفر برپا باشد و بقیه از طریق فضای مجازی مراسم را ببینند این که چیز مهمی نیست.

ما عدد را کم می‌کنیم، اصلِ عزاداری را باید انجام دهیم، به هرحال مراسم را باید برقرار کنیم، نذورات باید انجام بگیرد، منتها آن وقت می‌شد سفره بیندازند غذا بخورند، می‌گوییم نه! اگر می‌خواهند در یک بسته بهداشتی تک نفری در اختیار قرار دهند، فرد به منزل یا جای هر کجای دیگر ببرد و از این غذا استفاده کند. پس امسال باید دقیقا سلامت مردم با سوگواری مردم را در کنار هم قرار دهیم و این تعادل بخشی را باید به خوبی انجام دهیم. این شدنی است. وزارت بهداشت زحمت کشیده و دستورالعمل‌ها تهیه و ابلاغ شده است. برای این کار اول اطلاع‌رسانی باید انجام شود. یعنی همه باید بدانند چه کار باید بکنند. مثلا الان در جلسه بعضی‌ها بودند که از دستورالعمل‌ها بی‌خبر بودند، می‌گفتند ندیدیم این دستورالعمل چیست. دیگر دیر است، خیلی به محرم نزدیک می‌شویم، به هر حال جمعه بعدی ماه محرم است. همه باید بدانند ماه محرم باید چه کار کنند. از همین الان هم باید بدانند. پس باید یک اطلاع‌رسانی دقیق کنیم، باید اقناع‌سازی کنیم. باید برای مردم صحبت کنیم، توضیح دهیم، بگوییم هم عزاداری هم سلامت، بگوییم اینها قابل جمع است و بگوییم امکان پذیر است. بگوییم چطور عزاداری کنیم. به نظر من این کار از طریق صدا و سیما، رسانه‌های دیگر، روزنامه‌ها، فضای مجازی باید انجام گیرد و همه هماهنگی‌های لازم هم از امروز باید شروع شود و انجام بگیرد. حالا هماهنگی بین آن مسوولی است که نظارت می‌کند و آن مسوولی است که جلسه را برگزار می‌کند. استاندارهای محترم، مسوولین پزشکی استانها، مسوولین نظارت در سراسر کشور همه باید با هم هماهنگ باشند. اجتماعاتی داشته باشند، بدانند باید چه کار کنند و انشاءالله ماه محرم بسیار خوبی داشته باشیم. مشخص باشد کمی روزهای عزاداری ممکن است کمتر باشد، ممکن است ساعات عزاداری کمی کمتر باشد، پذیرایی ممنوعیت داشته باشد، جایی که عزاداری برقرار می‌کنند در آنجا پذیرایی نکنند، شربتی، نوشابه‌ای، چایی، خرمایی، چیزی آنجا داده نشود یا هر چیز دیگری که مرسوم بوده در جاهای مختلف اینها همه باید مراعات شود و انجام دهیم.

نکته دیگری که امروز بحث کردیم و انشاءالله برای جلسه بعد نهایی می‌کنیم این است که افرادی که دچار تخلف می‌شوند و متاسفانه از دستورالعمل‌ها تخلف می‌کنند و دستورالعمل‌ها را بی‌اهمیت می‌دانند، زیر پا می‌گذارند، مراعات نمی‌کنند، حتما باید مجازات شوند. در سه بخش دستورالعمل‌هایی تهیه کردیم، این دستورالعمل‌ها امروز بحث شد، انشاءالله برای جلسه بعد نهایی می‌شود. هم برای ادارات هم برای اصناف و هم در سطح عموم در سه بخش این دستورالعمل‌ها انشاءالله ابلاغ می‌شود.

امیدوارم که همه دست به دست هم دهیم، سلامت خودمان، سلامت جامعه را حراست و حفاظت کنیم، بیمارستان‌هایمان را با تلاش‌های پیگیرمان خلوت کنیم، تخت‌های بیمارستانی را خالی و منتظر بگذاریم، آی‌سی‌یوهایمان را خالی کنیم. اینها همه دست خودمان است، همه دست به دست هم بدهیم این کار بزرگ را انشاءالله می‌توانیم انجام دهیم. همدیگر را یاری و کمک کنیم در ماهی که الان هستیم و ماهی که پیش رو داریم؛ ماه محرم‌الحرام ان‌شاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

انتهای پیام
captcha